Al jaren ben ik lid op het forum, maar toch een hernieuwde kennismaking. Wat ooit begon in mijn studietijd met een volledige restauratie van een Volvo 480 GT Turbo, zijn we inmiddels ruim 10 jaar (de 480 nog altijd in bezit) en 3 kinderen verder. Wij hebben we recent een mooie XC70 aangeschaft als gezinsauto. Ik was eigenlijk op zoek naar V70 Ocean Race editie(als fervent zeiler), maar mijn vrouw vond het interieur niets. En toen kwamen we bij Jacob Schaap in Lelystad deze XC70 Limited Edition D3 (163pk) tegen. Modeljaar 2012 met 167k op de teller. Met een letterlijk zo goed als nieuwe uitstraling. 'Hij ruikt nog nieuw'. Dus dit moest hem worden!
Als liefhebber en doe-het-zelver natuurlijk meteen wat aangepakt. Zoals:
- Achteruitrijcamera ingebouwd
- Retrofit TFT (via VDash)
- Taillight upgrade
Shiny in de showroom van Schaap:
Inbouwen camera:
TFT Retrofit:
En toch nog even onze prijswinnende 480 :
En als je dan zo een tijdje rijdt komt er nog e.a. aan het licht. De airco wordt niet koud als het echt warm is. Schaap heeft em opnieuw afgevuld maar dat mocht niet baten. 'iets met een sensor' dus over 2 weken gaan ze er nog eens grondig naar kijken.
daarnaast de typische stuurhuis issues (drukverlies/tegensturen in lange bochten) bij Schaap konden het niet zien/voelen/ervaren dus maandag voor een second opinion naar Volvo van der Veen in Nijverdal voor een stuurhuis powerflush.
En tot slot staat op het verlanglijstje een chip-tune van Obbe. Maar ik denk dat ik die zelf ga uitvoeren via VDash (Obbe levert de software immers aan VDash)
Leuke introductie van jezelf. Voorliefde voor de kleur blauw zie ik. Dat had ik ook, al mijn leasebakken waren blauw. Caspian Blue staat de XC70 goed. Beide zijn mooie Volvo’s, gefeliciteerd.
Veel fijne kms in deze XC70, erg fraai exemplaar en inmiddels al mooie upgrades!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Hans oet Twent schreef: ↑13.07.2021 - 16:38
@KOOL;
Hoe was de second opinion in Nijverdal?
Door de tft retrofit snapt VIDA de configuratie niet. Dus installeert het systeem niet. Ik moet denk ik de boel eerst weer origineel maken en dan weer de software installatie van de camera doen.
Ik begreep echter dat via vdash ook de camera geactiveerd kan worden. Maar dat moet ik nog uitzoeken
Inmiddels driekwart jaar met de XC70 op pad. In de tussentijd is ons gezin uitgebreid, dus even wat lager pitje. maar fijn om de ruimte te hebben voor kinderwagen etc natuurlijk in de tussentijd is er heel wat gebeurd. Even in chronologische volgorde:
Na de second opinion bij Schaap onder garantie het stuurhuis laten spoelen. Dit leek het euvel rondom het tegensturen in de bochten op te lossen.
Onze zomervakantie was een proef op de som natuurlijk met de XC70. Want we wilden een ronde ''Nederland - Duitsland - Oosternrijk - Slovenie - Kroatie - Slovenie - Italie - Zwitserland - Duitsland - Nederland'' doen. Wat rijdt die wagen fantastisch op zulke lange afstanden. heerlijk cruisen
Maar toen...
op de heenreis tegen de Oostenrijkse grens: motorstoring service indicatie.... ojee. geen vermogensverlies dus internationale ondersteuning van Volvo gaf aan: rijd maar door en laat het bij aankomst door een dealer controleren''. Dus in Oostenrijk naar dealer geweest. Bleek met emissie te maken te hebben; temperatuursensor en drukgever vervangen. 330 euro (later is dit door Schaap gelukkig onder garantie vergoed)
Heel aangekomen bij ons hotel in Oostenrijk
Verder doorrijdend naar zuid europa werd duidelijk dat de airco echt zijn beste tijd gehad had. met 35+ graden Celsius in Kroatië is dat erg vervelend op dat moment natuurlijk. Je kunt je tegenwoordig niet meer voorstellen dat we ''vroeger'' allemaal zonder airco met het zweet in de bilnaad op vakantie gingen haha... Het bleek achteraf de aircopomp te zijn, dus deze is na onze vakantie onder garantie door Schaap vervangen.
ondertussen is het euvel met het stuurhuis nog niet echt verbeterd. ondanks het spoelen is het tegensturen in lange bochten weer terug. Inmiddels is de garantie (6 mnd) van Schaap verlopen. dus ik zit te dubben wat nu te doen. ergens zegt mijn gevoel dat het stuurhuis gereviseerd moet worden en we weten allemaal wat voor klus dat is..... Aan de andere kant hoor ik niemand met een V70/XC70 van deze generatie die deze klachten heeft. Dus ik blijf het vreemd vinden dat deze auto dit symptoom heeft.
In september de EGR schoongemaakt
en dan... deze week: op de snelweg ineens turbodruk verlies en motorstoring indicatie. vandaag hoorde ik ook gesis bij het accelereren; dus conclusie was snel getrokken: dat moest een gat zijn in een turbo drukslang. En jawel, even het hoofd onder de radiator steken (toch handig een wagen die wat hoger op de poten is) en ik zag al vrij snel een sneetje van 0,5cm vlak bij de aansluiting op de intercooler. Ik begreep van de dealer dat een originele Volvo slang 140 euro moet kosten. Dus ik zoek even een alternatief.....
filmpje van het gat:
dan nog iets positiefs: Ik heb vandaag de achteruitrijcamera laten activeren. Dat werd eens tijd want ik had hem al van de zomer geïnstalleerd. Dus vandaag de oude/originele kilometerteller teruggezet en bij de Volvo dealer in Houten de software laten installeren. het werkt Morgen de nieuwe teller weer terugzetten en kijken of het dan ook allemaal nog werkt. ik ga er vanuit van wel overigens.
Sja.... het blijft een mooie wagen. Maar we hebben wel veel pech zo....
iemand nog suggesties rondom het stuurhuis/tegensturen euvel?
en dan vergeet ik nog de lekke band van vorige week......
Mooi weer zo’n update, helaas niet allemaal positieve verhalen.
Tja, na 10 jaar kan je wel iets verwachten, ook bij een Volvo, maar dit is nogal veel pech achtereen en zeker niet wat je tijdens vakantie wilt.
Succes met verdere afhandeling.
(nog steeds erg fraai die XC70 ).
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Een sensor, een aircopomp en een slang. Bij een 11 jaar oude auto. Ik vind het nogal meevallen, eerlijk gezegd.
Een XC70 is gewoon duur in onderhoud, dus wen er maar aan zou ik zeggen (afgelopen jaar heb ik bijna 3k afgetikt).
En anders verkoop je toch gewoon de boot .
Een sensor, een aircopomp en een slang. Bij een 11 jaar oude auto. Ik vind het nogal meevallen, eerlijk gezegd.
Een XC70 is gewoon duur in onderhoud, dus wen er maar aan zou ik zeggen (afgelopen jaar heb ik bijna 3k afgetikt).
En anders verkoop je toch gewoon de boot .