Hallo,
Deze weel tijdens de terugrit met de caravan even gemerkt dat de koppeling een beetje slipte in de 6e versnelling. Hierna de rest van de rit in 5e versnelling gereden en geen problemen gehad.
Zonder de caravan (extra belasting) heb ik (nog) geen problemen.
De wagen is uit 2008 en heeft 310.000km
Ik ben nu de mogelijkheden aan het overlopen:
- alles uitbesteden -> zal vermoedelijk richting de 2000Euro lopen denk ik, alleen al onderdelen (DMF, plaat, drukgroep, lager,...) kosten al een pak geld. Ik weet niet of hij het louter financieel gezien wel waard is.
- zelf doen -> ooit al een koppeling vervangen dus zou het wel aandurven. Heb er ook goed een kijk op wat er allemaal dient te gebeuren. Ik heb echter nog nooit een zelfstellende koppelingsplaat vervangen. Heb er ook de tool niet voor, maar deze kan aangekocht worden natuurlijk. Ik heb hier de plaats, hulpmiddelen (takel) en gereedschappen voor. Echter heb GEEN brug (vorige keer opgelost door de neus van de wagen omhoog te krikken.)
Als ik het zelf doe zou ik ook kunnen werken met 2dehands onderdelen, dan denk ik aan het DMF. De auto heeft uiteindelijk 310.000km dus lijkt 2dehands wel verantwoord.
- Het blijft een Euro 4 diesel waar ik veel belastingen voor betaal, mss is afscheid nemen ook een optie. Echter zou ik dit doodjammer vinden want het is een prachtige wagen
Aangezien de wagen nog rijdend is heb ik wel nog even de tijd, maar toch..
koppeling begint te slippen
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Ik kan en wil niet in je portemonnee kijken maar als de kostenpost richting de 2000 euro gaat dan zou ik het wel weten. Gewoon doen. Kijk, een nog perfecte auto met 300.000 dieselkilometers is nog lang niet aan z'n eind. Economisch is ie niet veel meer waard maar voor dat geld koop je geen andere. Daarom vind ik dat bedrag verantwoord t.o.v. het feit dat je waarschijnlijk nog jaren met de auto verder kunt. Zelf doen is natuurlijk een optie maar ik heb ooit begrepen dat dit vrij specialistisch werk. En zonder een brug is het helemaal een hels karwei. Ook ik heb jarenlang in een diesel gereden zonder dat ik daar de kilometers voor maakte maar wegdoen was geen optie omdat de dagwaarde miniem was, en dat bij ook een perfecte auto. De dubbele wegenbelasting nam ik voor lief.
Succes met het overwegen.
Succes met het overwegen.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik heb het ooit laten doen op mijn 2de V70 en was m.i. een stuk goedkoper.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
EUR 1150 all-in (er wordt echter geen DMF vermeld).
https://www.volvoserviceonly.nl/volvo-k ... vervangen/
https://www.volvoserviceonly.nl/volvo-k ... vervangen/
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ik weet niet wat een nieuw vliegwiel kost, maar zelf zou ik er v.w.b. koppelingsonderdelen niets 2dehands insteken.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20914
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Maar hoelang gaat die 2e hands vliegwiel mee of hoe goed is die nog?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
tja.... dat is natuurlijk de hamvraag.
Ik ga er dan wel van uit dat ze me een vliegwiel verkopen dat recent is.
Er zullen heus wel wagens total loss gereden worden kort nadat er een nieuw vliegwiel op geplaatst is, of ben ik te naief in mijn denken?
Mijn vorige wagen is total loss gereden, hier zat kwasi alles nieuw op en is ook gewoon naar een sloperij gegaan.
Ik ga er dan wel van uit dat ze me een vliegwiel verkopen dat recent is.
Er zullen heus wel wagens total loss gereden worden kort nadat er een nieuw vliegwiel op geplaatst is, of ben ik te naief in mijn denken?
Mijn vorige wagen is total loss gereden, hier zat kwasi alles nieuw op en is ook gewoon naar een sloperij gegaan.
- flevodirk
- 4th Gear member
- Berichten: 553
- Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
- Locatie: Flevoland
Ik zou zelf ook niet voor tweedehands durven gaan voor die onderdelen op zo’n lastig te bereiken locatie.
Tevens moet je vrij veel gereedschap kopen (blokkeringstool e.d.) voor die ene keer is geen beste investering, tenzij je het goed kan verkopen ofzo.
Ik was voor mijn S60 5,5 jaar geleden 1400 euro kwijt bij een generieke garage incl DMF van LUK, met bakolie en complete koppelingsset; omgeving Harderwijk.
Welicht is het nu ietsje duurder maar 1500 of 1600 euro zal het wel zijn denk ik.
Als je verder geen klachten hebt met je auto lijkt het mij ook zinvol om dit te vervangen, maar uiteraard jouw beslissing hoor. Succes in elk geval met je keuze.
Tevens moet je vrij veel gereedschap kopen (blokkeringstool e.d.) voor die ene keer is geen beste investering, tenzij je het goed kan verkopen ofzo.
Ik was voor mijn S60 5,5 jaar geleden 1400 euro kwijt bij een generieke garage incl DMF van LUK, met bakolie en complete koppelingsset; omgeving Harderwijk.
Welicht is het nu ietsje duurder maar 1500 of 1600 euro zal het wel zijn denk ik.
Als je verder geen klachten hebt met je auto lijkt het mij ook zinvol om dit te vervangen, maar uiteraard jouw beslissing hoor. Succes in elk geval met je keuze.

Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:
Vorige auto-S60 verbruik
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik:

Vorige auto-S60 verbruik