Da's jouw afweging, voor mij gaan (handsfree) bellen en tegelijk de volle aandacht bij het verkeer houden niet samen. Wat mij betreft wordt bellen al rijdend absoluut verboden en liefst onmogelijk gemaakt, als je perse wil bellen zoek dan een geschikte parkeerplaats of wacht tot je op je bestemming bent. Er zijn denk ik maar héél erg weinig telefoontjes die absoluut niet even kunnen wachten.diesel01 schreef: ↑13.08.2021 - 10:30Ik bel wel in de auto, dat wil handsfree prima.BraboFrits schreef: ↑12.08.2021 - 11:10Zoals ik altijd zeg...een bestuurder die zijn Smartphone al rijdend gebruikt om te appen laat duidelijk zien dat hij/zij niet met de verantwoordelijkheid om kan gaan die je als bestuurder nu eenmaal hebt. Ongeschikt dus, rijbewijs afnemen. Eerst voor een redelijke periode, daarna bij herhaling definitief.Bover schreef: ↑11.08.2021 - 21:13 Weinig bestuurders hebben een goede discipline als over appen en bellen gaat zeg onderzoek.
Handsfree bellen in de `auto is net zo gevaarlijk als de smartphone in de hand. Ik denk er misschien wat rechtlijnig over smartphone in auto s .
Er maar één manier is om ongelukken te voorkomen door de smartphone en dat is uitschakelen zodat dat ding geen aandacht meer trekt. . Mooi onderwerp voor Volvo met 'veiligheid" in het vaandel.
De smartphone speelt daarbij een grote rol: het risico van handelingen met een telefoon was 3,6 maal het normale risico en bij lezen en schrijven was dat 9,9.
Citaat PArool van www geplukt:
Weer meer verkeersdoden, smartphone grote boosdoener
Nu het aantal verkeersdoden in Nederland blijft stijgen, roept Veilig Verkeer Nederland de overheid op de belangrijkste oorzaken aan te pakken: hoge snelheden, rijden onder invloed en - 'groot, groeiend probleem' - buitensporig gebruik van de smartphone in het verkeer.
https://www.rtlnieuws.nl/node/549726
(handsfree) bellen vind ik lastiger. Als je gebeld wordt met een echt dringende reden is dan kan ik me voorstellen dat je opneemt maar dan zo snel mogelijk een plek zoekt om verantwoord te kunnen stoppen of zeggen dat je terug belt.
Zelf gaan bellen pas als je fatsoenlijk geparkeerd staat.
Alle overige prietpraat (95%), niet doen...
Wanneer je dat wil verbieden dan moet je er ook voor zorgen dat er niet meer gesproken kan worden met de bestuurder, een auto met 5 personen die door elkaar heen praten leid meer af dan een telefoongesprek over de carkit.
We kunnen ook doorslaan in regeldrift.
Ik vind veiligheid in het verkeer erg belangrijk, mede daarom ook een Volvo