Dag mede forumleden,
Ik rijd al een aantal jaren, naar volle tevredenheid, Volvo (oa. S60 2.4 uit 2001, reeds verkocht en een V70 2.4t uit 2001, nog in mijn bezit). Van dit forum heb ik ook regelmatig gebruik gemaakt. Ik zal mij uiteraard op een later tijdstip nog eens voorstellen. Maar nu het volgende:
Mijn huidige V70 bereikt dit jaar de kmstand van 250.000 (redelijk) probleemloze kilometers. Er zit wel e.e.a. aan onderhoud aan te komen ( intercooler, vliegwiel + koppeling, aandrijfassen, nieuwe banden/schijven/blokken, enz.), daarnaast komen er steeds meer rammeltjes bij. Om deze redenen ben ik mij aan het oriënteren op een andere Volvo. Ik trek `s zomers een zware caravan (1600 kg) en dat gaat uitstekend met de huidige 2.4t (wat een power!).
Ik twijfel tussen een V70 en een XC70 uit 2008/2009 met max. 80.000 km met automatische versnellingsbak. Specifiek tussen de 2.5t (V70) en de 3.2 (XC70). Over de 2.5t is al genoeg gezegd en geschreven. Over de 3.2 nog erg weinig (of ik kijk er over heen). Diesel is geen optie.
Mijn vragen:
Wie kan mij iets vertellen over de 3.2 motor? Hoe betrouwbaar is deze? Wat is het praktijkverbruik? Mijn huidige praktijkverbruik met de 2.4t ligt tussen de 9 en 10 liter per 100 km. De 3.2 verbruikt uiteraard meer, maar zijn er mensen met ervaring? Ik rijd max. 20.000 km per jaar over 60/80 wegen, mijn rijstijl is rustig. Compenseren de extra PK`s (tov 2.5t) het ontbreken van een turbo? Ligt deze motor ook in de S80 en XC90?
Uiteraard ga ik spoedig proefrijden in beide uitvoeringen.
Tips/suggesties zijn van harte welkom. Alvast dank!
Volvo XC70 3.2 AWD
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
Ja, motor werd/wordt ook geleverd in de S80 en XC90. Daarnaast ook in de Land Rover Freelander. Motor is totaal anders dan een turbomotor, de extra cilinder compenseert het missen van een turbo zeker niet. Je zal dus meer toeren moeten maken om dezelfde prestatie te leveren. Als je nu de 2.4t erg prettig vindt, dan is de keuze makkelijk zeker omdat een 2.5t zuiniger is. Overigens als je een 3.2 overweegt, waarom dan geen T6?
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16.08.2012 - 09:45
Goede tip! Er zijn maar weinig V70 T6 uitvoeringen vanaf 2008 binnen mijn budget (€ 25/30k) en met een max. km stand van ca. 80.000 km. De specs zijn wel super trouwens. Vebruik T6 tov 3.2 is nagenoeg gelijk op papier, wel meer vermogen/koppel. Ik voeg de T6 toe aan mij lijstje, maar ik ben nog steeds benieuwd naar praktijkervaringen van 3.2...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16
Ik vind het een wat lome, erg dorstige motor. De sound en het verbruik heeft een T6 ook; deze is alleen daadwerkelijk snel. Volgens mijn informatie is om deze redenen de 3.2 heel incourant; dat kan ook een voordeel zijn natuurlijk, als je van zins bent er weer lang mee te gaan rijden..
- BartS
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42
De ongeblazen zescilinder kan de vergelijking met een tempelier aan.... :occasion5: :occasion5: Mocht verbruik een belangrijke rol spelen in je afweging....
Ik heb ervaringen met de 2.5T in het huidige en vorige model. In de huidige versie komt de motor voor mijn gevoel (ondanks de zesbak-GT) wat lomer op gang, het lijkt of je meer de toeren moet zoeken voor progressie. Deze ervaring had ik zowel zonder als met Rica-tuning. N.B. Ik had de versie met af fabriek 200pk.
De 2.5T in het vorige model (met vijfbak-GT) lijkt eerder (lees: lager in toeren) vol bij de les.
Ook de 2.5T is geen zuinigheidswonder maar 1 op 9/10 is te doen.
Ik heb ervaringen met de 2.5T in het huidige en vorige model. In de huidige versie komt de motor voor mijn gevoel (ondanks de zesbak-GT) wat lomer op gang, het lijkt of je meer de toeren moet zoeken voor progressie. Deze ervaring had ik zowel zonder als met Rica-tuning. N.B. Ik had de versie met af fabriek 200pk.
De 2.5T in het vorige model (met vijfbak-GT) lijkt eerder (lees: lager in toeren) vol bij de les.
Ook de 2.5T is geen zuinigheidswonder maar 1 op 9/10 is te doen.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
- Discovery
- 5th Gear member
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 22:52
- Locatie: Delft
Ik heb even gekeken maar binnen de door jou gestelde eisen betekent dat een XC70 automatisch ook een 3.2 wordt. V70's zijn bijna allemaal 2.5t, op aan paar dure 3.2, karig uitgeruste 2.0t's en een hele dikke t6 na. Het aantal 2.5t vs 3.2 laat ook duidelijk zien welke van die motoren de betere keus is.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2326
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
In Duitsland zijn wel een aantal XC70 T6-en (V70's ook natuurlijk) occasions te vinden, maar de XC is over het algemeen natuurlijk wel wat duurder dan een V. Dus of dat met de zelfde specificatie's/eisen binnen het gestelde budget gaat passen is de vraag.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- heicov70
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 10.12.2007 - 13:24
- Locatie: AMSTERDAM
Mijn ervaring met de 3.2 is dat hij inderdaad niet inspireert tot een sportieve rijstijl, maar als je toch altijd rustig rijdt verwacht je dat er misschien ook niet van.
Ik had hiervoor een T5 en het verschil in karakter daarmee is heel duidelijk merkbaar. Daarentegen is hij niet dorstiger dan de T5 (ik rijd gemiddeld 1:10), is veel stiller (geluidsniveau is echt indrukwekkend), de automaat (6 ipv 5 versnellingen) werkt stukken soepeler en je hebt altijd het gevoel genoeg reserve te hebben. Wil je dat aanspreken, dan moet je 'm wel echt even overtuigen, maar het zit er wel ergens.
Ik heb er nu 70k op staan (sinds 2007) en geen motorproblemen mee gehad. De vergelijking tot de 2.4t kan ik niet maken, maar mijn ouders hebben de 2.4i en in vergelijking daartoe heb je niet zozeer de indruk met een veel potentere motor onderweg te zijn, als wel met een veel geciviliseerdere aandrijflijn.
HTH
Ik had hiervoor een T5 en het verschil in karakter daarmee is heel duidelijk merkbaar. Daarentegen is hij niet dorstiger dan de T5 (ik rijd gemiddeld 1:10), is veel stiller (geluidsniveau is echt indrukwekkend), de automaat (6 ipv 5 versnellingen) werkt stukken soepeler en je hebt altijd het gevoel genoeg reserve te hebben. Wil je dat aanspreken, dan moet je 'm wel echt even overtuigen, maar het zit er wel ergens.
Ik heb er nu 70k op staan (sinds 2007) en geen motorproblemen mee gehad. De vergelijking tot de 2.4t kan ik niet maken, maar mijn ouders hebben de 2.4i en in vergelijking daartoe heb je niet zozeer de indruk met een veel potentere motor onderweg te zijn, als wel met een veel geciviliseerdere aandrijflijn.
HTH
2019 V60 T8
1991 240GL 2.3
2007 V70 3.2
2005 V70 T5 Heico †
1995 480 ES
1991 240GL 2.3
2007 V70 3.2
2005 V70 T5 Heico †
1995 480 ES
-
- 4th Gear member
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20
3.2 is een stille, trillingvrije motor met een USA karakter. Hij is absoluut niet snel, in vergelijking met een T6, dat is een beest.
Mijn verbruik met een XC70 3.2 in de USA was rond de 1 op 10 op de highway (dus max 85 miles). In ons landje rijden we allemaal veel harder, meer remmen en optrekken, verbruik zal dan zo richting de 1 op 7 gaan (stadsverbuik was bij mij 1 op 6!!)
Mijn verbruik met een XC70 3.2 in de USA was rond de 1 op 10 op de highway (dus max 85 miles). In ons landje rijden we allemaal veel harder, meer remmen en optrekken, verbruik zal dan zo richting de 1 op 7 gaan (stadsverbuik was bij mij 1 op 6!!)
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
- alfapan
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 07.03.2013 - 13:59
- Locatie: Makkum
Rij nu een xc90 3.2, heb ook de V8 gereden. Mij bevalt de motor zeer goed; beetje leip ivm ontbreken turbo maar mooi benzine slurpend geluid. Als je m op zijn staart trapt maakt ie een mooi geluid, beetje onlogisch voor een suv. Neerzet geluid van een sportwagen.
Verbruik is gem 1:8 maar met de km’s die ik rij interesseert mij dat niet heel erg. Aanschafprijs en betrouwbaarheid wel, dit lijkt een groot plus punt.
V8 is natuurlijk bruter, maar ik vindt dit ook wel heel relaxed rijden met een evengoed mooi geluid
Verbruik is gem 1:8 maar met de km’s die ik rij interesseert mij dat niet heel erg. Aanschafprijs en betrouwbaarheid wel, dit lijkt een groot plus punt.
V8 is natuurlijk bruter, maar ik vindt dit ook wel heel relaxed rijden met een evengoed mooi geluid
Volvo 440
Fiat punto 1.9 jtd elx
Alfa romeo 156 1.9 jtd 8v edizione limitata nr.391
Alfa romeo 145 2.0 qv
Alfa romeo 159 1.9 jtd 16v distinctive (SQUADRA massimo, egr dicht,swirl vol open)
Fiat punto evo mylife 1.3jtd
Volvo V70 d5 move MY2005 (VOLVOTUNE eco-powertune, egr dicht)
Fiat punto 1.9 jtd elx
Alfa romeo 156 1.9 jtd 8v edizione limitata nr.391
Alfa romeo 145 2.0 qv
Alfa romeo 159 1.9 jtd 16v distinctive (SQUADRA massimo, egr dicht,swirl vol open)
Fiat punto evo mylife 1.3jtd
Volvo V70 d5 move MY2005 (VOLVOTUNE eco-powertune, egr dicht)
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24566
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Zo, goedemorgen. Is u in de archiefkelders van het forum geweest? Laatste bericht was 9 jaar geleden hahaha
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 16.02.2006 - 00:25
- Locatie: K'waard
@Walter: ach, er is nog steeds een markt voor. Ik ben op zoek naar vervanging van m'n 1997 V70 T-5, en de XC70 3.2 lijkt me een behoorlijk alternatief. En nèt nu ik even op VF kijk zie ik dit draadje waarin precies staat wat ik weten wilde - hij zuipt, maar dat mag de pret niet drukken. USA-karakter is precies wat deze ex-Canadees (in een auto dan) waarderen kan.
Nu nog zien te achterhalen of-ie ook betrouwbaar is bij 250k+ kms.
Nu nog zien te achterhalen of-ie ook betrouwbaar is bij 250k+ kms.
©orné - kracht zit 'm in het vermogen de tong en de rechterhand/-voet te nuanceren
'97 ('04, D) V70 T-5 Exclusive AUT bordeauxrood
'14 ('21, EE) XC70 T6 AWD Polestar Summum (B6304T4 TF-80SCAWD) Seashell metallic (484) "loaded" is een understatement
... en 'n drie- en paar tweewielers
'97 ('04, D) V70 T-5 Exclusive AUT bordeauxrood
'14 ('21, EE) XC70 T6 AWD Polestar Summum (B6304T4 TF-80SCAWD) Seashell metallic (484) "loaded" is een understatement
... en 'n drie- en paar tweewielers
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24566
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Er is een thread van iemand die met een XC90 3.2awd op lpg reed, 100.000 km per jaar. Zoek die maar eens op. En ja, mijne is ook dorstig. Maar rijd voornamelijk regio verkeer. Bij 180 kmh op de autobahn loopt ie zuiniger, echt een auto om comfortabel lange afstanden af te leggen
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
De 6 cilindes, al dan niet geblazen, zijn juwééltjes!
Dat loopt zo verschrikkelijk mooi en stil en toch gretig in de toeren!
Neehee, zo maken ze ze helaas niet meer…
Kopen, koesteren en genieten!
Gr. Edwin.
Dat loopt zo verschrikkelijk mooi en stil en toch gretig in de toeren!
Neehee, zo maken ze ze helaas niet meer…
Kopen, koesteren en genieten!
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!