Motor temperatuur V70 D3

Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13502
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

je wilt alle waarden kennen om de techniek mogelijk te ontzien maar je trapt toch met een caravan erachter vol gas tegen een berg op...
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Msuidgeest schreef: Ik zou in zulke gevallen liever de temperatuur van de motorolie willen weten: die smeert de motor en als dat nog soepeltjes gaat zal het water minder warm worden.

Je zou voor de aardigheid een schakelaartje op je dashboard kunnen maken die het lage toerental van je koelfan inschakelt: zo heb je altijd koellucht rondom je motor als je niet of zachtjes rijdt. Wat dat betreft is een viscofan soms beter als je iets achter de auto hebt hangen: altijd luchtverplaatsing. Mijn eerste Volvo 940 2,3 had een viscofan en kan mij niet herinneren dat er ooit koelproblemen waren.
Bij een 940 kon je nog 20 kilo wiet en een Bengaalse tijger meesmokkelen in de motorruimte. :D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20912
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En naast het motorblok staan voor onderhoud ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13502
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er omheen lopen... Dat waren nog eens tijden
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20912
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Even terug naar de vraag van Kevin:
V480-S60 schreef: 115°C is niet ernstig als je kunt blijven rijden. Er zal geen schade ontstaan. Komt gewoon mede door het warme weer. En omdat rijden met caravan toch een andere belasting is waar de motor normaal niet aan "gewend" is. Als je de koelwater temperatuur lager wil houden zal je de airco uit moeten doen. Maar dat is niet nodig. Pas vanaf lange tijd 125°C moet je oppassen.
Hier op inhakend: bij veel auto's schakelt de aircocompressor uit bij volle belasting en/of hete motor. Al met al kunnen Volvo's best wel tegen een stootje (is mijn ervaring).
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 789
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

2 jaar terug naar Limburg met mijn V70 D3/D4 en in zijn 5 met 100km/h ook steeds 100-110gr. Schrok ik ook van.....
Ben veel in zijn 4 gaan rijden met ca. 2500 toeren ivm de beste koelong dan en dat hielp. Want in zijn 5 was het toeren gebied een stuk lager en dan is de koeling (waterpomp toeren) te laag.
Maar eigenlijk was het niet nodig maar ik liet me gek maken door ook z'n OBD app.....
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20912
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zo'n app heeft alleen waarde als je altijd met dat ding rijdt. Dan weet je wat de auto doet onder normale omstandigheden en wat er gebeurt als de caravan erachter hangt.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

Wel een Opel, maar daar de meeste data van, normaal rond de 106 graden tot 110, ook in de winter. Nu vandaag met het warme weer lange afstand met stukje file komt de auto niet boven de 98, ventilator niet continue. Misschien iets met uitstoot te maken dat de moderne auto wat warmer wordt en laat de thermostaat open zet.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Even hoor.....niet om de IWAB uit te hangen.
Ook ik heb een D3 en ervaar deze als ware het mijn vorige D5 met 185 paarden en 400 Nm. Grote verschil is de versnellingsbak. Ik versleep 1600 kilo op dit moment door Frankrijk en kom niet in de 5e versnelling ik draai 100 km in zijn 4e en dan zit ik op 2600 toeren. Geen gedoe en ten alle tijde power beschikbaar. Ook geen gezeik met een motor die aan het heet worden is.

Ergo, draai wat hoger in toeren.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13502
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Msuidgeest schreef: Zo'n app heeft alleen waarde als je altijd met dat ding rijdt. Dan weet je wat de auto doet onder normale omstandigheden en wat er gebeurt als de caravan erachter hangt.
zo'n app heeft net zoveel waarde dan een weer app die er ook constant naast zit
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Als je lampje niet gaat branden lijkt me dat je Volvo er toch ook geen moeite mee heeft. Ik ben ook net naarde Ardeche gereden met 1500kg kip aan de haak en nul problemen. Als kan in de 5 en voor een klim op tijd naar 4 en zelfs naar 3 bij Tilff (luik) niks aan de hand.
Laatst gewijzigd door Rippie V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3173
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Zat laatst in een huurauto, met nog een heuse temp meter, die ging tot 130 gr waar het rode deel bij 125 begon, en 90 de middenstand.
Er zal altijd wat variatie moeten zijn, maar tot 110 lijkt me zeker niets aan de hand.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
prins_kevin
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34

Vandaag naar huis gereden vanuit zuid Frankrijk 1150 km en af en toe de OBD er in gedaan,
En de motor is niet warmer geweest dan 105 graden,
Heeft het schoonspoelen van de radiateur toch wel wat zin gehad.
Vind 10 graden kouder wel netjes! maar berg af gas los koelde de motor ook beter af deze werd soms zelfs 82 graden
Maar een koudloper is lang niet zo schadelijk als een warmlopen dus ik ben tevreden.

Owja en de laatste 700 km hebben we zonder airco gereden dat had niet echt veel invloed op de
Temperatuur kwamen we achter pff hier open ik zo een ander topic over
prins_kevin
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15.03.2018 - 19:34

intussen hebben we nog het een en ander aangepast aan de Volvo.
hij werd toch nog steeds wat warm
heb het koelvloeistof systeem geflusht, wat een bende kwam daar uit. systeem volledig gespoeld met kraanwater 2 dagen gereden
weer gespoeld en nieuwe thermostaat huis geplaatst met sensor en versie orginele kolevloeistof van de Volvo.
omdat de condensor ook zijn beste tijd wel had gehad deze had ook zijn beste tijd wel gehad, tijdens demontage bleek hi jzeker voor 30 % dicht te zitten dicht geslagen lamellen en vuil tussen de interkoeler en de condensor, al met al 250,- verder aan onderdelen.
nog niet kunnen testen of de temperatuur te gek word we mogen niet met de caravan weg jammer genoeg..

als ik het weet laat k het hier weten.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20912
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dan ga je toch een stuk rijden met een aanhanger zand. Of stenen. Desnoods haal je gewoon de caravan ... Je zou toch op een of andere manier willen testen of het systeem verbeterd is.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ikhad het al eens eerder gemeld hier (niet in dit topic), maar vervuiling, en dan met name aan de buitenkant van het systeem, is vaak de oorzaak van oververhitting. Zoals je al aangaf zit de condensor vaak voor een groot deel dicht, en ook tussen de condensor en radiator zit heel veel zooi. Als je dat alleen al weg haalt/schoon maakt krijg je zomaar 20% meer koeling. Dan nog een nieuwe condensor en je hebt er echt veel koelcapaciteit bij. Weet vrijwel zeker dat jouw probleem is opgelost zo.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 546
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Toevallig dit topic gevonden. Mijn XC70 D5 AWD was vaak 89 graden. Vandaag met de v90 D3 een stuk gereden, en ik schrok ook wel van de 100graden na een uur lang 100km/u gereden te hebben met wind mee.

Maar 100 graden lijkt dus nog niet heel zorgelijk?
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
medio
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 14.02.2005 - 22:06
Locatie: Groningen

Ik kan met de VDD app en dongle van D5T5 ook de temperatuur van olie, koelwater en versnellingsbak aflezen. Ik heb dergelijke temperaturen bij de 5 cilinders nooit gezien. Maar ik rijd sinds begin van dit jaar in een V90 met D4 en zie regelmatig dergelijke temperaturen. Auto is verder goed. Het lijkt dus wel iets wat vaker voorkomt.
BMW 530D mild hybride 2021
V90 D4 2016 GT8 Inscription
V70 D3 2014 GT6 met Volvotune naar 185pk
[V70 D3 2011
V60 D2 MY2014 automaat
V60 D2 MY2014
V70 D5 2008
V70 2.4D 2005
V70 D5 2002
V70 2.5D 1998
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”