alarm

IkeV70
5th Gear member

Statistisch ?

Begin jij je stellingen nu ook al te onderbouwen met statistieken ?

-edit-vervolg-

Die statistieken geven een beeld over alle auto's, niet over een specifiek merk/model. Dat haalt de waarde al behoorlijk onderuit.

Mensen die in staat zijn een S80 te stelen zonder sleutels komen van goede huize (vanuit dievenperspectief gezien). Die zullen zich niet laten ontmoedigen door een alarm.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Battlecruiser
8th Gear member

Toch wel, de politie registreert per merk. Je kunt op internet alles keurig terugvinden. Volvo staat nu bv. op nummer 8 in de ranglijst van meestgestolen auto's in NL.

Hier heb je een klein voorbeeldje, waaruit blijkt dat ze wél per merk registreren:

http://www.stavc.nl/pdfdb/incijfersnew/ ... 202006.pdf

En ik begin mijn stellingen niet te onderbouwen met statistieken, dat deed ik altijd al...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Kijk dan ook eens welk deel daarvan nu feitelijk gestolen is na het eerst meenemen van de sleutels, heeft de dief die dan maakt een alarm namelijk ineens niets meer uit...

Hoe ziet een dief vandaag de dag trouwens of er wel of geen alarm op een auto zit?
Battlecruiser
8th Gear member

Nog zo'n statistisch leuk feitje: gemiddeld wordt er elke 2 minuten in NL een auto opengebroken. Dat is dus ongeveer 15 x zo vaak als de 18.261 auto's die gestolen worden.
Juist in die gevallen helpt een alarminstallatie enorm.

O ja, een dief ziet het aan het knipperlampje, de eigenaar trouwens ook.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ben
Executive Member
Contacteer:

Bij auto's die worden opengebroken gaat het vaak alleen om de inhoud en niet om de auto zelf. Hopla weer een andere statistiek dan maar?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Battlecruiser
8th Gear member

Nee hoor! Gewoon je gezond verstand gebruiken ditmaal:

De inhoud is gewoonlijk slechter verzekerd dan de auto zelf. Extra belangrijk dus om aan preventie en anti-inbraakmaatregelen te doen.

Maarre, het begint langzamerhand te lijken op een discussie met rokers of roken wel of niet ongezond is....
Volvo Rules the Road
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Nog zo'n statistisch leuk feitje: gemiddeld wordt er elke 2 minuten in NL een auto opengebroken. Dat is dus ongeveer 15 x zo vaak als de 18.261 auto's die gestolen worden.
Juist in die gevallen helpt een alarminstallatie enorm.

O ja, een dief ziet het aan het knipperlampje, de eigenaar trouwens ook.
Waartegen help dat alarm dan? je radio is al weg en de hele straat is wakker... sec om diefstal te voorkomen voegt het vrijwel niets toe.
Van de nieuwe auto's worden er niet zo heel veel zonder de bijbehorende sleutels gestolen, en die diefstal is toch de primaire reden waarom men doorgaans dat alarm vraagt, heeft de dief je sleutel/handzender zet de dief een alarm keurig uit....
IkeV70
5th Gear member

In dit rapport ontbreekt:
* Verdeling per model
* Verdeling alarm / geen alarm

Daarnaast wordt niet gespecificeerd hoe de auto's gestolen zijn. Werden de sleutels gestolen, werd de auto zonder sleutels gestart, werd de auto op een oplegger geladen.

Het diefstalrisico van Volvo is met 0.14% behoorlijk laag. Nogmaals, dit percentage wordt niet gespecificeerd per model of per alarminstallatie.

Hoewel ik het een goede poging vind, vind ik het aangehaalde rapport nog niet voldoende informatie bevatten om een uitspraak te kunnen doen over het diefstalrisico van een S80 uit 2005, zonder alarm en zonder sleutels.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Battlecruiser
8th Gear member

Haha, ik gaf je alleen maar één voorbeeldje, zoals ik al zei. In andere statistieken staat meer dan in deze, maar die moet je zelf opzoeken!

Dus jullie kopen in het vervolg een auto zonder alarm?

Koop ik er een met!
Volvo Rules the Road
Robert_T
2nd Gear member

ja
Battlecruiser S80 schreef: Dus jullie kopen in het vervolg een auto zonder alarm?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Haha, ik gaf je alleen maar één voorbeeldje, zoals ik al zei. In andere statistieken staat meer dan in deze, maar die moet je zelf opzoeken!

Dus jullie kopen in het vervolg een auto zonder alarm?

Koop ik er een met!
het zal dan wel nodig zijn in het oosten :wink:
Waar het hier om ging was de domme niet uit te leggen willekeur van eisen van verzekeraars.
Heb al gezien dat iemand van zijn verzekeraar op een S40 van € 40.000,-- een klasse 4 alarm moest gaan nemen, naast de eenmalige kosten van € 1.000,-- voor het systeem betaal je iedere maand € 20,-- GSM abbonnementsgeld, hij is van verzekeraar geswitched, misschien een leuk idee voor op je S80? je weet tenslotte maar nooit.
Robert_T
2nd Gear member

Dat is een ander verhaal. tuurlijk moet je inhoud eruit halen, dat is wel een beetje de kat op het spek binden...

Als je het hebben van een alarm als preventief ziet monteer ik liever een ledje op een batterij op m'n dashboard.

Battlecruiser S80 schreef: De inhoud is gewoonlijk slechter verzekerd dan de auto zelf. Extra belangrijk dus om aan preventie en anti-inbraakmaatregelen te doen.
IkeV70
5th Gear member

De ontwikkeling van allerhande electronische systemen om diefstal van de auto tegen te gaan heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen.
Het gevolg is dat de meeste jonge, dure auto’s nauwelijks meer te stelen zijn zonder de originele sleutel. De aandacht van de daders is meer gericht op het verkrijgen van die sleutel, met steeds meer woninginbraken en andere manieren om de sleutel te stelen als gevolg. In 2002 zijn maar liefst 1600 diefstallen van de auto via woninginbraak gerapporteerd. Hiermee is ook de aandacht van de in AVc samenwerkende partijen verschoven naar onderwerpen als sleutelbeheer, preventie van de woning en het import- en garagebedrijf en de inzet van voertuigvolgsystemen.
Bron: http://www.stavc.nl/preventie/preventie.asp?Lan=&id=3
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Battlecruiser
8th Gear member

Inderdaad want dat systeem is (alweer volgens het CBS) geweldig\; meestal vind de politie de wagen binen 1 - 2 uur terug.

Maarre: sinds 1992 is het percentage alarminstallaties en startblokkeringen op auto's in NL van 6,3 naar meer dan 52% gegaan.
Dat heeft zeker niks te maken met de enorme afname van het aantal autodiefstallen?
Volvo Rules the Road
IkeV70
5th Gear member

Startblokkering is iets anders als alarminstallatie. Die S80 uit 2005 heeft echt wel een startblokkering.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

IkeV70 schreef:
De ontwikkeling van allerhande electronische systemen om diefstal van de auto tegen te gaan heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen.
Het gevolg is dat de meeste jonge, dure auto’s nauwelijks meer te stelen zijn zonder de originele sleutel. De aandacht van de daders is meer gericht op het verkrijgen van die sleutel, met steeds meer woninginbraken en andere manieren om de sleutel te stelen als gevolg. In 2002 zijn maar liefst 1600 diefstallen van de auto via woninginbraak gerapporteerd. Hiermee is ook de aandacht van de in AVc samenwerkende partijen verschoven naar onderwerpen als sleutelbeheer, preventie van de woning en het import- en garagebedrijf en de inzet van voertuigvolgsystemen.
Bron: http://www.stavc.nl/preventie/preventie.asp?Lan=&id=3
Dat is precies wat ik bedoel, met de zojuist gejatte sleutel/handzender zet je ieder alarm gewoon zo uit en heeft een klasse 3 alarm volstrekt geen waarde, waarom dan verplicht maar ook onnodig investeren in zo'n systeem? ga je op safe neem dan vooral een kostbaar (en onhandelbaar) klasse 5 systeem
Battlecruiser
8th Gear member

Dus al die mensen (de meerderheid van de autokopers) is dom omdat ze wél een alarm erbij kopen?
Wat een sukkels toch allemaal...
Volvo Rules the Road
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Battlecruiser S80 schreef:Inderdaad want dat systeem is (alweer volgens het CBS) geweldig\; meestal vind de politie de wagen binen 1 - 2 uur terug.

Maarre: sinds 1992 is het percentage alarminstallaties en startblokkeringen op auto's in NL van 6,3 naar meer dan 52% gegaan.
Dat heeft zeker niks te maken met de enorme afname van het aantal autodiefstallen?
Sinds 1997 is een startonderbreker verplicht op iedere nieuwe auto, het is een onderdeel van de typegoedkeuring geworden, auto's zonder zo'n voorziening krijgen sinds 1/1/1998 geen typegoedkeuring meer en daardoor geen kenteken meer, zou dat die toename kunnen verklaren?
IkeV70
5th Gear member

Alarm is niet volledig nutteloos, het werpt een drempeltje op tegen diefstal uit je auto.

(en natuurlijk omdat het moet van de verzekeraar!)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Battlecruiser
8th Gear member

Dus dankzij het aantal startblokkeringen en alarminstallaties is het aantal diefstallen afgenomen. Zelfs jij bent het met de statistiek eens! Jippie!

O ja, Ike; veel alarminstallaties zijn tegelijkertijd een startblokkering, dus daarom kan men er geen statistisch onderscheid in maken.
Volvo Rules the Road
Plaats reactie

Terug naar “S80”