
Daarom is de huidige Volvo PA en ACC alleen relaxed wanneer het verkeersbeeld ernaar is. En dat is jammer.
Ben benieuwd hoe dat bij de andere merken is.
Acc aan op de autobahn op hoge snelheid met verkeer om je heen?J33Bee schreef: ↑06.10.2021 - 11:40 Ik kan maar niet wennen aan de ACC. Het werkt mooi als je achter iemand aan tuft, zoals in NL met de treintjes 100 km/h, maar met snelheidsverschillen is de ACC toch echt een "dom" mechanisme;
- snelheid; gewoon inhouden/afremmen bij scherpere bochten* op de autobahn (je schrikt je de tering want de auto houdt opeens in terwijl je door een bocht gaat, met andere weggebruikers achter je)
- tegelijk met je voorligger van rechts naar links invoegen (accelereren want de ACC is de voorganger kwijt? en vervolgens weer op de rem want "heej, de voorganger is er nog steeds")
- regelmatig false/positives met zogenaamde auto's (die er dus niet zijn) die voor de V60 gedetecteerd worden, waardoor ie onnodig gaat afremmen/inhouden om vervolgens weer te accelereren
Er zit geen "vooruitkijk/3D surrounding mechanisme" in, wat de oplossing echt voor verbetering vatbaar maakt icm onnodig acceleren/remmen wat schrikreacties oplevert bij zowel de berijder alsmede andere weggebruikers.
*dit is op stukken waar een adviessnelheid 130 km/h geldt, dus niet aankomen met Volvo, veilig, je rijd te hard etc.
bij mijn Passat uit 2016 was dit perfect, alsof hij verder vooruit keek, sneller anticipeerde en gewoon nauwkeuriger was, ook kon je daar de auto leren meer links of bijv. rechts op de baan te rijden, de Volvo kiest altijd exact het midden, terwijl ik op de linker baan liever wat meer links rij en op de rechter juist wat meer rechtsraspaardje schreef: ↑08.10.2021 - 11:40 Mee eens hoor. Die RAW roept ook weer hele andere reacties op...
Daarom is de huidige Volvo PA en ACC alleen relaxed wanneer het verkeersbeeld ernaar is. En dat is jammer.
Ben benieuwd hoe dat bij de andere merken is.
Jij hebt de ervaring en rijdt genoeg km, zo te lezen...Mickyman schreef: ↑08.10.2021 - 11:53 bij mijn Passat uit 2016 was dit perfect, alsof hij verder vooruit keek, sneller anticipeerde en gewoon nauwkeuriger was, ook kon je daar de auto leren meer links of bijv. rechts op de baan te rijden, de Volvo kiest altijd exact het midden, terwijl ik op de linker baan liever wat meer links rij en op de rechter juist wat meer rechts
Ik heb dit ook regelmatis met de ACC; als een voorligger een afslag neemt (dus naar rechts afslaat), reageert de ACC door in te houden. Erg hinderlijk en inderdaad even de A uitschakelen als dit gebeurt.raspaardje schreef: ↑08.10.2021 - 11:31Dat meeremmen zal dus niet gebeuren als de auto die naar rechts gaat sneller van rijstrook wisselt? Zodat de auto snel "tussen de lijntjes" op de naastgelegen rijstrook rijdt?
Om toch meeremmen te voorkomen (je weet immers niet hoe snel je voorligger van rijstrook zal wisseleen) je linker RAW inschakelen om het A systeem even uit te schakelen...?![]()
Dit kun je uitzetten.
Hoe bedoel je, "Dit kun je uitzetten"? Het ingrijpen bij bochtige wegen mbt snelheid? Je ziet inderdaad zo'n logo verschijnen van een auto door de bocht.
Naar rechts swipen, waar alle instellingen staan en dan "bochtassistent" deactiveren (als dat aan staat zal er een groen balkje bij staan).
Nee, alleen het automatisch afremmen/inhouden in bochten als op ACC of PA wordt gereden wordt dan uitgeschakeld.
Toch iets positiefs, uit ermee dus. Dit had ik zelf ook uit kunnen zoeken/proberen. Normaliter rijd ik veel meer km's, dus had ik het wellicht al eens gepoogd te testen maar ik zie de autobahn nu vrij weinig door corona. Dank!
Zeker. Het is een combinatie met ergernis die niet vaak genoeg getriggerd is, de laatste tijd.
Even op de home knop duwen onder het scherm, dan is het drive mode scherm weg.