Vraagje aan de heren Volvo monteurs en andere kenners.
Heb vandaag mijn S80 bij de Volvo garage aan de computer laten hangen voor het uitlezen van foutmeldingen en storingen. Heb bij een andere Volvo-garage nog een aantal maanden garantie, dus was best wel benieuwd naar een objectief verslag.
Volgens de monteur kwam er een hele waslijst met meldingen uitrollen die ze meteen zonder er aandacht aan te schenken gereset hebben.
De wagen zit vol met gevoelige electronica, dus dat is normaal met die waslijst, volgens de monteur. Zolang er geen controlelampjes branden is er niks aan de hand. Zelfs bij nieuwe auto's krijg je foutmeldingen en storingen.
Vraag 1: Klopt dat verhaal of is het lulkoek? Moet er echt eerst een lampje gaan branden, voordat er een storing verholpen wordt. Ik heb nu nog garantie, waarom kan er nu niks aan gedaan worden?
Vraag 2: Twee storingen zijn wel vermeld op een verslagje
- Foutcode: Pedaalsensor onjuist signaal ! Wat moet ik hiervan denken?
- Melding: Interne storing gasklephuis ! Idem?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Resetten van foutcodes en storingen.
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Als ik de motor af laat slaan krijg ik ook wel es een foutcode...
Het kan, maar het hangt er erg vanaf welke codes...
Het kan, maar het hangt er erg vanaf welke codes...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- Frumpy
- 5th Gear member
Hallo Reitse,
Kan je iets zeggen over die twee laatste meldingen die ik had geschreven:
- Foutcode: Pedaalsensor onjuist signaal !
- Melding: Interne storing gasklephuis !
Dat was voor de Volvo dealer reden genoeg om ze voor mij op het rapportje voor de garantie te vermelden.
Kan je iets zeggen over die twee laatste meldingen die ik had geschreven:
- Foutcode: Pedaalsensor onjuist signaal !
- Melding: Interne storing gasklephuis !
Dat was voor de Volvo dealer reden genoeg om ze voor mij op het rapportje voor de garantie te vermelden.
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Enige dat ik er van weet is dat je een electronisch gasklephuis hebt en dus fly-by-wire gaspedaal. Kennelijk is daar ergens het signaal onderbroken geweest of zoiets. Als je het idee krijgt dat je auto slecht op het pedaal reageert kan je teruggaan, kijken of ze er dan wat mee doen.
-
- 6th Gear member
kun je makkelijk controleren.Reitse schreef: Als je het idee krijgt dat je auto slecht op het pedaal reageert kan je teruggaan, kijken of ze er dan wat mee doen.
eerste symptomen van een slecht werkende electronische gasklep zijn :
de cruise controle werkt niet goed.
begint te schokken tijdens remmen op de motor.
gas blijft 'hangen' tijdens remmen.
- Frumpy
- 5th Gear member
Van een schokkende motor en hangend gas heeft mijn auto geen last.
Heb wel het afgelopen weekend gehad dat ik tijdens het rijden de cruise control niet kon inschakelen. Tekst in display "Cruise" verscheen ook niet.
Moest de auto eerst langs de kant zetten, opnieuw starten. Toen deed ie het weer. Is slechts 1 keer gebeurd.
Kan dat dus ook met die gasklep samenhangen?
Is daar nog wat aan te doen of moet dan die gasklep vervangen worden?
Heb wel het afgelopen weekend gehad dat ik tijdens het rijden de cruise control niet kon inschakelen. Tekst in display "Cruise" verscheen ook niet.
Moest de auto eerst langs de kant zetten, opnieuw starten. Toen deed ie het weer. Is slechts 1 keer gebeurd.
Kan dat dus ook met die gasklep samenhangen?
Is daar nog wat aan te doen of moet dan die gasklep vervangen worden?
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Als ik het verhaal van Ludo en jouw reactie zo lees kan het idd zo zijn dat je gasklep kuren gaat geven... aan de andere kant kan het ook echt éénmalig zijn. Doet ie het weer gewoon weer bij dealer aankloppen. (garantie he
)

-
- 2nd Gear member
Ik hoorde laatst dat de pedaalsensor heel vaak wordt vervangen bij een S80 dus neem aan dat dat ook weer zo'n typisch "kwaaltje" is van deze wagens.
Ik zou het maar goed in de gaten houden nu hij nog in de garantie valt.
Ik zou het maar goed in de gaten houden nu hij nog in de garantie valt.
gr peter
- Frumpy
- 5th Gear member
Zal het meteen op de klachtenlijst zetten. Bedankt voor de tip.
Zo goed als mijn vorige S80 was, zo poesje is mijn huidige.
Nu heb ik weer motorolielekkage. Bij wat sneller accellereren krijg ik rookpluimen achter de auto. Dacht eerst dat het uit de uitlaat kwam. Ben dus meteen naar de kant gegaan. Daar zag ik onder de voorkant wat druppels op de grond. Die komen dus op de hete uitlaat, waardoor die rook veroorzaakt wordt, en een enorme meur.
Maandag maar weer naar de dealer om het volgende probleem voor de garantie in kaart te brengen.
Weet iemand hoe dat komt? Is er een pakking lek, of keerring? Het is alleen bij sneller optrekken, bijv. invoegen op de snelweg.
P.S. Het valt me op dat deze site automatisch censureert. Het heeft "muts" neergezet waar ik een woord met drie letters had staan! Grappig, zeg.
Zo goed als mijn vorige S80 was, zo poesje is mijn huidige.
Nu heb ik weer motorolielekkage. Bij wat sneller accellereren krijg ik rookpluimen achter de auto. Dacht eerst dat het uit de uitlaat kwam. Ben dus meteen naar de kant gegaan. Daar zag ik onder de voorkant wat druppels op de grond. Die komen dus op de hete uitlaat, waardoor die rook veroorzaakt wordt, en een enorme meur.

Maandag maar weer naar de dealer om het volgende probleem voor de garantie in kaart te brengen.
Weet iemand hoe dat komt? Is er een pakking lek, of keerring? Het is alleen bij sneller optrekken, bijv. invoegen op de snelweg.
P.S. Het valt me op dat deze site automatisch censureert. Het heeft "muts" neergezet waar ik een woord met drie letters had staan! Grappig, zeg.

- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Hard optrekken zorgt voor een wat hogere oliedruk (je oliepomp draait sneller rond). Het kan dus een pakking of een ring zijn die de hoge druk niet tegen kan houden en incontinent wordt.
Fijne klus om uit te zoeken welke...
Fijne klus om uit te zoeken welke...
- Frumpy
- 5th Gear member
Hier helpt Tena Lady of Pampers niet! Heb ooit een krukaskeering (achterkant motor) bij een Omega laten vervangen. Automaat moest er onderuit. Kosten keerring slechts 50,00 gulden, montage ruim 600 gulden.Reitse schreef: en incontinent wordt
Hoop dat ze dit makkelijk kunnen vaststellen, en dan als een garantieklus oplossen. Is toch wel garantie, of niet?
- Frumpy
- 5th Gear member
Zo, het verhelpen van de olielekkage valt gelukig mee.
Wordt veroorzaakt door een ontbrekende plug in het gat waar normaal bij een turbomotor de retour-olieleiding het blok ingaat.
Vreemd dat zo'n ding eruitschiet.
Nog vreemder dat ze hem bij de grootste Volvo dealer van Den Haag e.o. niet op voorraad hebben. :shock:
Morgen staat ie weer klaar.
Wordt veroorzaakt door een ontbrekende plug in het gat waar normaal bij een turbomotor de retour-olieleiding het blok ingaat.
Vreemd dat zo'n ding eruitschiet.
Nog vreemder dat ze hem bij de grootste Volvo dealer van Den Haag e.o. niet op voorraad hebben. :shock:
Morgen staat ie weer klaar.

Ik heb het zelfde probleem gehad en inderdaad een stop op de plek van de (ik meende) terugvoerleiding turbo. Een stop van 20 mm (2 euro) en een beetje Loctite doet wonderen. Bij de Volvo kennen het niet. Niet te vonden op de magazijn lijsten. Bij andere motoren is het gewoon dicht aluminium. Stoppen liggen op voorraad bij de revisie bedrijven.
[- Foutcode: Pedaalsensor onjuist signaal !
Op deze sensor zit volgens mij 3 jaar volledige garantie en daarna 50%.
Voor de cruisecontrol regeld deze sensor ook wat. Wat?
Is bij mij al vervangen, kreeg 50%, maar toch een rekening van 90 euro.
Ging het lampje ("gevaar")in het midden ook even branden?
Op deze sensor zit volgens mij 3 jaar volledige garantie en daarna 50%.
Voor de cruisecontrol regeld deze sensor ook wat. Wat?
Is bij mij al vervangen, kreeg 50%, maar toch een rekening van 90 euro.
- Frumpy
- 5th Gear member
Eigenlijk wel een minpuntje voor Volvo. Stranden door een plug van 2 Euro die er door een beetje druk uitknalt.
Zit zo'n ding er gewoon ingedrukt of ingeschroefd?
De dealer heeft mij in ieder geval verzekerd dat het nu niet meer zal gebeuren. Kan nu weer zonder rookpluimen invoegen op de snelweg.

Zit zo'n ding er gewoon ingedrukt of ingeschroefd?
De dealer heeft mij in ieder geval verzekerd dat het nu niet meer zal gebeuren. Kan nu weer zonder rookpluimen invoegen op de snelweg.
- Frumpy
- 5th Gear member
Nee, geen waarschuwingslampje, ik kon alleen de cruise control niet inschakelen. Moest eerst contact uit- en aandoen om de boel te resetten.AlexV70: [- Foutcode: Pedaalsensor onjuist signaal !
Volgens de dealer moest ik het maar even aankijken. Heb het pas 1 keer gehad. SToringen schijnen bij alle auto's met een boel electronica wel eens voor te komen.
Wat voor klachten had jij dan door die pedaalsensor?
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Inderdaad kunnen storingen wel eens voorkomen zonder duidelijke oorzaak. Zeker bij een auto met bergen elektronica.
Waar je aan moet denken is een piek of dip in je boordspanning (je airco springt aan, je koelfan ook en toevallig druk je net op een zware verbruiken (stoelverwarming b.v.)). Of een plens water wat z'n weg heeft gevonden op een stekkertje (opspattend water, plasje water wat nog lag van de vorige regenbui, etc.). Of gewoon een softwarefout (uitzonderingssituatie waar geen normale afhandeling in het programma voorhanden is).
Daarom: eerst resetten en dan kijken welke codes terugkomen.
Overigens worden de meeste elektronische fouten veroorzaakt door maar 1 component. De gevolgen hiervan kunnen op vele plekken en manieren hun uitweg vinden, zelfs zonder een foutmelding over het betreffende falende component
Gr
Waar je aan moet denken is een piek of dip in je boordspanning (je airco springt aan, je koelfan ook en toevallig druk je net op een zware verbruiken (stoelverwarming b.v.)). Of een plens water wat z'n weg heeft gevonden op een stekkertje (opspattend water, plasje water wat nog lag van de vorige regenbui, etc.). Of gewoon een softwarefout (uitzonderingssituatie waar geen normale afhandeling in het programma voorhanden is).
Daarom: eerst resetten en dan kijken welke codes terugkomen.
Overigens worden de meeste elektronische fouten veroorzaakt door maar 1 component. De gevolgen hiervan kunnen op vele plekken en manieren hun uitweg vinden, zelfs zonder een foutmelding over het betreffende falende component

Gr

Volvo V70 T5 '97 18T MTE 383.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
Volvo 850 T-5 '94 263.000km
Volvo 240 Estate GLT '89 280.000km
Volvo 850 2.5 20V '95 LPG 260.000km
Volvo 850 2.5 10V MY97 260.000km
Volvo 740 Estate Turbo Intercooler '88 370.000km
Volvo 240 Estate Turbo '84 358.000km
Volvo 240 Estate Turbo '83 213.000km
Volvo 262 AT B230FT Rica
Volvo 850 2.0 20V '93 280.000km
Volvo 850 GLE 230.000km
-
- 1st Gear member
Ik heb ook een probleem met de pedaalsensor (V70 D5 2004).
Foutcodes BCM-0103 Pedaalsensor Onjuist Signaal en ECM-940A Remstandsensor Signaal buiten toegestane bereik. Weet iemand waar deze sensor zit en of deze eenvoudig te vervangen is?
Foutcodes BCM-0103 Pedaalsensor Onjuist Signaal en ECM-940A Remstandsensor Signaal buiten toegestane bereik. Weet iemand waar deze sensor zit en of deze eenvoudig te vervangen is?
- Frumpy
- 5th Gear member
Het is voor mij al weer een tijdje geleden, maar volgens mij is het de pedaalstandsensor die op de rembekrachtiger (dus niet de remcylinder) gemonteerd is.
Te vinden in de motorruimte, rechts achterin.
Te vinden in de motorruimte, rechts achterin.