Ik zag dit toevallig voorbij komen. Weet iemand hoe dat bij onze Volvo's zit? Bij mij gaat de temperatuurmeter vrij vlot naar het midden, maar heb naar aanleiding van dit artikel het idee dat het de koelvloeistof is, en niet de olie. Volgens het artikel is een motor pas na 15 a 20 minuten echt warm.
https://topgear.nl/autonieuws/temperatu ... zWInmRvgKk
Temperatuur motor.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Dat is inderdaad het metertje van de koelvloeistof temp. Metertjes voor de olie zitten er (helaas) vaak niet op.
Made in Tahara
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Mocht je een standverwarming hebben kun je die ook inschakelen. Als het vriest gaat hij bij mij altijd op de timer voor in de ochtend. Daarboven tot 10 graden zet ik 'm aan zodra ik gestart heb. Komt de boel lekker vlot op temperatuur.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1553
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Kan (bij normaal rijden) wel 10 km duren voordat de olie echt op bedrijfstemperatuur is.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Inderdaad de koelvloeistof, die meter is ook nog met een bepaalde marge.
Als ie net in het midden staat wil dat nog niet betekenen dat de kvs al volledig op temperatuur is en het duurt ook nogal wat graden voordat de meter aan gaat geven dat de boel warmer wordt dan moet.
Als ie net in het midden staat wil dat nog niet betekenen dat de kvs al volledig op temperatuur is en het duurt ook nogal wat graden voordat de meter aan gaat geven dat de boel warmer wordt dan moet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Ja dat ook nog inderdaad. De meter wordt (bewust) gemanipuleerd door de software. De temperatuur fluctueert altijd een beetje en om bestuurders niet ongerust te maken, staat hij (zo uit m'n hoofd) in het bereik 80-105 graden altijd strak in het midden. Terwijl de thermostaat (afhankelijk van welke gemonteerd is) pas bij 87/92 graden opent.
Pas daarboven slaat hij naar rechts uit en daaronder loopt 'ie terug. Bij de modernere Volvo's heb je niet eens 'n meter meer. Daar krijg je een melding bij een te hoge temperatuur.
Pas daarboven slaat hij naar rechts uit en daaronder loopt 'ie terug. Bij de modernere Volvo's heb je niet eens 'n meter meer. Daar krijg je een melding bij een te hoge temperatuur.
Made in Tahara
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Ik heb inderdaad een standverwarming maar dat betekent dus dat in principe en in eerste instantie alleen de koelvloeistof wordt verwarmt, toch?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Ik denk het wel, maar daarmee wordt automatisch ook de motor meegenomen. Alles komt dan sneller op temperatuur.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20910
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Het kan ook anders met die temperatuuraanwijzer: sinds ik een nieuwe waterpomp, snaren en thermostaat heb gemonteerd staat de wijzer een millimeter verder naar rechts. Het kan gezichtsbedrog zijn maar ik zie het wel.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Klopt helemaal. Dus als je start is de olie nog niet op temperatuur. Wel komt de olie en het blok eerder op temperatuur, dus minder roetuitstoot en daarmee minder belasting van roetfilter e.d. en natuurlijk minder slijtage. Mijn ervaring is dat met de huidige temperaturen en koude start het in mijn geval ca. 20km duurt voordat het D5 blok echt lekker is doorgewarmd. Dat kan ik zien aan het brandstofverbruik. Maar als het even kan, gebruik ik de standkachel. Zo veel beter voor het milieu en de machinerie.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 277
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
- Locatie: Heerhugowaard
Helaas zit er bij mijn auto geen koelwater temperatuurmeter meer op.
Ik vind het wel vervelend, zeker als je in de bergen met een caravan rijdt. Dan kan je niet anticiperen om tijdig naar de kant te gaan wanneer de meter oploopt.
Ik vind het wel vervelend, zeker als je in de bergen met een caravan rijdt. Dan kan je niet anticiperen om tijdig naar de kant te gaan wanneer de meter oploopt.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 21.12.2011 - 11:26
@GerardV70: Je auto heeft wel sensoren die de temperaturen meten. Met het juiste gereedschap kan je dat zichtbaar maken. Het komt er op neer dat je een OBD-adapter nodig hebt i.c.m. een app op hardware. Die hardware kan je telefoon zijn of een meter (uit een pakket bestaande uit een fysieke meter met beeldscherm, OBD-adapter, snoer en software).
Mogelijke oplossingen:
https://appfelstrudel.com/a/445403397/a ... -tool.html
https://www.amazon.com/obd2-gauge-displ ... ge+display
Mogelijke oplossingen:
https://appfelstrudel.com/a/445403397/a ... -tool.html
https://www.amazon.com/obd2-gauge-displ ... ge+display
- Niwaheli
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52
Gisteravond daar eens even naar gekeken. Hoeveel mij altijd is geleerd dat een motor zo'n 25 km nodig heeft op goed op temperatuur te komen.
Gisteravond 2 (helaas bewogen) opnames gemaakt in het donker.
Te beginnen met de eerste bij vertrek (uit garage). De tweede bij aankomst na ca. 50 km. Helaas slechte kwaliteit van de foto's, maar met wat goede wil kun je het wel een beetje ontcijferen.
De koelwatertemperatuur loopt veel sneller op dan die van de motorolie. Na zo'n 20 km kwam de motorolie aardig goed op temperatuur, maar de eindwaarde van de olietemperatuur kwam pas na zo'n 35 of 40 km in beeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Mooi overzichtje zo met alle variabelen!
Weet je toevallig nog wat de temperatuur (ongeveer) na zo'n 10 en 20 km was? Ben ik altijd wel benieuwd naar.
Weet je toevallig nog wat de temperatuur (ongeveer) na zo'n 10 en 20 km was? Ben ik altijd wel benieuwd naar.
Made in Tahara
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Bij engine oil temperature staat "calc", dus dit is een berekende waarde. Waarschijnlijk zit er geen olietemperatuursensor op en wordt de olietemperatuur berekend aan de hand van de watertemperatuur en o.a. de draaitijd van de motor. Uiteindelijk wordt de olietemperatuur min of meer hetzelfde als de watertemperatuur in de motor.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10487
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Facts;
In onze V70 zit een koelwater temperatuur meter dinges in.
Bewust deze V70 gekozen vanwege de Standheizung. Gebruik van dat ding is hierboven al beschreven. Ook hier gaat hij regelmatig voor vertrek aan.
@GerardV70;
Maak je geen zorgen. Uit ervaring weet ik dat de auto het zelf aangeeft indien hij het een beetje te warm krijgt. Zeker met de caravan er achter is dat wel een dingetje. En dat gebeurt altijd op de plekken waar je dat niet wil. Mijn ervaring is dat de snelheid de grootste boosdoener is. De krachtige motoren kunnen veel aan en met dezelfde constante snelheid naar boven zegt ons dat er gas bij moet. De cruise control is zo'n killer....
Hoe op te lossen of mee om te gaan is door direct de snelheid er uit te halen en 'rustig' naar boven tokkelen. Mijn ervaring is dat de temperatuur direct weer of relatief snel weer naar 'normale' waarden gaat. En zodra je weer naar beneden gaat krijgt de auto weer genoeg koeling en is het probleem getackeld. Voor de Geartronic rijders is wel mijn advies om nooit op de cruise control te rijden en de de bak in een versnelling vast te zetten oftewel handmatig schakelen zoals je dat met een handbak ook zou doen.
Note;
Ik weet dat ik niet weet of er vervuiling tussen de beide koelers in mijn V70 zit. Dat zou ik eigenlijk eens moeten (laten)controleren en indien nodig verhelpen. Geen idee of dat zelf goed te doen is. Mocht daar vervuikling tissen zitten dan is dat natuurlijk ook een reden waarom over verhitting plaats zou kunnen vinden. Wat ik ook weet is dat de V70 geen oververhitting had tijdens de reis naar/door en terug Zweden.
In onze V70 zit een koelwater temperatuur meter dinges in.
Bewust deze V70 gekozen vanwege de Standheizung. Gebruik van dat ding is hierboven al beschreven. Ook hier gaat hij regelmatig voor vertrek aan.
@GerardV70;
Maak je geen zorgen. Uit ervaring weet ik dat de auto het zelf aangeeft indien hij het een beetje te warm krijgt. Zeker met de caravan er achter is dat wel een dingetje. En dat gebeurt altijd op de plekken waar je dat niet wil. Mijn ervaring is dat de snelheid de grootste boosdoener is. De krachtige motoren kunnen veel aan en met dezelfde constante snelheid naar boven zegt ons dat er gas bij moet. De cruise control is zo'n killer....
Hoe op te lossen of mee om te gaan is door direct de snelheid er uit te halen en 'rustig' naar boven tokkelen. Mijn ervaring is dat de temperatuur direct weer of relatief snel weer naar 'normale' waarden gaat. En zodra je weer naar beneden gaat krijgt de auto weer genoeg koeling en is het probleem getackeld. Voor de Geartronic rijders is wel mijn advies om nooit op de cruise control te rijden en de de bak in een versnelling vast te zetten oftewel handmatig schakelen zoals je dat met een handbak ook zou doen.
Note;
Ik weet dat ik niet weet of er vervuiling tussen de beide koelers in mijn V70 zit. Dat zou ik eigenlijk eens moeten (laten)controleren en indien nodig verhelpen. Geen idee of dat zelf goed te doen is. Mocht daar vervuikling tissen zitten dan is dat natuurlijk ook een reden waarom over verhitting plaats zou kunnen vinden. Wat ik ook weet is dat de V70 geen oververhitting had tijdens de reis naar/door en terug Zweden.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge