LPG problemen, help!!

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Om een lang verhaal kort te houden, sinds gisteren doet de 960 automaat het niet lekker. Starten was geen enkel probleem. Normaal gesproken geef ik na een seconde of 10, 15 een dot gas, zodat ie overschakelt op gas. Ook dit maal dus, maar na 150 meter rijden, bij een kruispunt (even stationair draaien), sloeg de motor af en wilde daarna ook met geen mogelijkheid starten. Nadat ik 5 minuten had geprobeerd te starten, deed ie het weer voor een minuutje of 3 maar iedere keer sloeg de auto af wanneer ik even moest remmen tot stationair.

De anwb heeft er vanmiddag naar gekeken en het stationair toerental wat bijgesteld. Uiteraard was er toen geen probleem meer, maar toen hij weg was en ik de auto 2 minuten had uitgezet, was er weer hetzelfde probleem. Ik heb het sterke vermoeden dat het te maken heeft met de problemen die ik al had, slecht lopen op benzine, inhoudend vermogen op benzine, niet op alle 6 cylinders lopen (tenminste, zo lijkt het)...

Wat zou het probleem kunnen zijn? De anwb heeft de auto, toen ie warm was, afgesteld zodat ie netjes liep, daarna 250km gereden maar thuis gekomen kreeg ik in de stad weer hetzelfde probleem, steeds net niet afslaan op gas?

Help!!! Ben zwaar afhankelijk van de auto en vrees dat ik morgen de file niet ga overleven!!! :( :roll: :roll:
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Maar extra vroeg weggegaan om geen file te hebben, de auto heeft zich goed gehouden maar schakelde pas na 8 minuten op gas over. Bij aankomst (Den Haag-Amersfoort) niet afgeslagen, hoewel het niet veel heeft gescheeld....Vanmiddag wil ik een nieuwe Lucht Massa Meter proberen en kijken wat het verschil is. Edit: voor degenen die een nieuwe nodig hebben, ksoten zijn € 213,- incl BTW... :shock: Je kunt m gelukkig wel eerst even proberen, helpt het niet, dan houdt het op...Bij mij is de Bosch-code 0280-213025, maar die code is omgezet naar Vo.104, dit ter info om het zoeken te vergemakkelijken. Hopelijk verbetert het een beetje.

De anwb rade me aan de stapenmotor te reinigen, kan je deze ook nieuw kopen, hoe heten ze nog meer (gasklepsensor/benzineklep...?) en zou het ook wat uitmaken?

Bovendien is de luchtslang, die na de LMM aftakt van de luchtinlaatslang, bji vorige back-fire's afgescheurd. Ik heb de slang terug gestopt met de nodige tape etc maar vrees dat ook daar nog wel verbetering valt te behalen. Kan zoiets echt veel kwaad? Zou ik niet, als er vacuum op hoort te staan, iets horen sissen?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

En nog iets raars, er brandt verder geen diagnose lampje, het lampje met de lamda erin brandt wel ter controle bij starten, maar gaat keurig uit....Dus ook geen storingsnummerss...Misschien heeft het er niets mee te maken, maar als ik op gas rij kan ik niet op benzine schakelen, de motor slaat dan direct af, hoe hard of zacht ik ook rij.
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Hoe is het gegaan met de test LMM
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Ik ben eerst maar naar huis gegaan vandaag om de stappenmotor en de oude LMM schoon te maken. Bovendien wilde ik eerst het vacuumlek oplossen. Alles inmiddels gedaan maar nog steeds vrijwel geen verbeteringen, hoewel de stappenmotor echt heel vies was.

Maar nu iets raars. Zoals ik al zei, slaat de motor direct af als ie op gas loopt en ik handmatig schakel op benzine. De motor wil dan ook even niet aanslaan. Dit lijkt vrijwel exact op de problemen die ik dit weekend had, afslaan, niet starten en pas na een tijdje weer aanslaan. Zou het de pomp van de gastank zijn, die haperde dit weekend? Dat schijnt een veel voorkomend probleem te zijn...?

Voorlopig wil ik morgen middag de test LMM proberen en hopen dat dat enige verbeteringen geeft, hoewel ik ergens daar geen vertrouwen in heb......
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

heb je al eens advies gevraagd op het forum bij de 700 vereniging?.
daar zitten meer techneuten met dit type auto.
anders zou ik toch eens sterk gaan denken om die auto bij een lpg specialist of Volvo dealer neer te zetten.
blijven gissen en sleutelen is ook niks, je moet er ook wat plezier aan beleven...
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Als je em wegbrengt zou ik gaan voor een gasboer die ook redelijk bekent is met de 960, meer kans dat die eventuele algemene en gas speciefiek problemen oplost dan een Volvo dealer
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Heb ik inderdaad al overwogen maar de tijd dat ie daar staat kan ik m niet gebruiken, kan het dus alleen op een vrijdagmiddag/zaterdag en dat is wat lastiger plannen. Ik gebruik de auto natuurlijk gewoon dagelijks voor minimaal 200 km woon-werk verkeer.

Ik heb via marktplaats een nieuwe luchtfilterhuis en slang gevonden, hopelijk heeft hij ook de goede LMM, dan probeer ik dat circuit, dat toch beschadigd is door backfires, te vervangen, misschien dat het een hoop scheelt. Is daarmee (voor relatief weinig geld) nog steeds niets verbeterd, dan gaat ie inderdaad naar een gasboer met kenns.

Overigens ben ik nog geen lid van de volvo 700 vereniging, heb wel de verschillende topics doorgebladerd. Straks misschien even kijken wat de voordelen zijn (behalve de technische hulp natuurlijk) en wellicht lid worden!

In ieder geval hebben het schoonmaken van de LMM en de stappenmotor weinig tot geen verschil gemaakt. Ik weet nu wel zeker dat door het afscheuren van de slang die aftakt van de luchtinlaat na de LMM een lekje heeft, met het oor erbij hoor je het een beetje fluiten. Dus dat moet in ieder geval worden vervvangen.
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

malle pietje schreef:
Overigens ben ik nog geen lid van de volvo 700 vereniging, heb wel de verschillende topics doorgebladerd.
als je een account aanmaakt op het forum zoals je hier gedaan hebt, kun je ook vragen stellen.
hoef je niet persé lid van de vereniging voor te zijn.
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

ah, top! Ga ik directr eens doen! Bedankt voor de tip!
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Gisteren via marktplaats een nieuwe LMM, een nieuw luchtfilterhuis en nieuwe injectoren (ok, 2e hands dan) gekocht. Nu nog een nieuwe slang tussen de LMM en de inlaat zoeken en dan dit weekend maar hopen dat het heeft geholpen. Bovendien via google nog een aantal doe-het-zelf onderhoudstips gevonden voor de LPG installatie, waaronder bijvoorbeeld het verwijderen van sludge uit de verdamper dus kan weer even verder met de zoektocht.
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

zou je een linkje kunnen plaatsen naar die onderhoudstips, dat is voor andere lpg rijders misschien ook wel interressant...
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

dacht dat ik dat gedaan had? Hmm, raar...Oh sorry, in een ander topic gedaan, onder injectoren schoonmaken, bij technisch algemeen.....Maar stiekum voor jullie;


http://www.bxsportief.com/forum/phpBB2/ ... 535ae27ec6
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

beste mensen,
de problemen zijn eigenlijk allemaal opgelost door het vevangen van het luchtfilterhuis en schoonmaken van de zomer-winterklep, vervangen van de LMM, schoonmaken van de stappenmotor, gasklep en LPG verstuiver en vervangen van de luchtslang zodat er geen vacuumlekken meer zijn. De auto rijdt nu zowel op gas als op benzine keurig, zonder haperen of inhouden en ook het vermogen is weer terug!

De injectoren die ik had gekocht en helemaal schoon had gemaakt, en nieuwe rubberen ringetjes voor had gekocht, heb ik niet vervangen. De kleur van de nieuwen zijn blauw/groen en de ouden in de auto zijn geel, bovendien is de code anders. De vorm en afmetingen zijn wel hetzelfde en de nieuwe komen bovendien ook uit een 2.5l 24V maar niet op gas....

Zijn deze injectoren uitwisselbaar, of kan ik daarmee de boel beschadigen?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Wel, aangezien het topuc al een tijdje niet echt meer aandacht krijgt, de injectoren zet ik denk ik maar op het onderdelen draadje, topic kan dicht.
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
C30 T5
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 27.02.2007 - 17:43

Controleer de afstelling van de hoeveelheid stationair gas uit de verdamper
Kijk ook ff naar de onsteking op vonkoverslag

Als je normaal start is het dan normaal of start de auto al vreemd??

Je verdamper/drukregelaar bevroren?
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Bedankt voor de reacties, de auto is alleen al verkocht uiteraard nadat de problemen waren verholpen. Zie ook boven.

Mag dus dicht!
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Nu de moderators de boel nog niet geslotenhebben, ik heb nog een Luchtmassameter en 6 schone injectoren liggen, ze staan al op marktplaats. Mocht iemand interesse hebben, het zijn vraagprijzen, dus reageer maar, dan komen we er wel uit!

http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... fta_ind=28

en de injectoren;
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... &fta_ind=6
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Gebruikersavatar
malle pietje
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 28.10.2005 - 14:13
Locatie: Den Haag

Ik zie dat de linkjes ietwat overdreven lang zijn, maar geen idee hoe ik dat moet oplossen...?
960 2.5l 24V 6cylinder ambassador 1994
v70 D5 2002 Black Sapphire automaat
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”