DSTC en sportief rijden

Geleverd vanaf 2003
John Vermeulen
3rd Gear member
Contacteer:

Beste Volvorijders !

Sinds kort heb ik een Volvo S40 Edition II Sport, waarmee ik echt superblij ben. Ik heb een vraagje over de werking van het DSTC-systeem op het rijgedrag van de auto, vooral het acceleratievermogen. DSTC is de naam die Volvo hanteert voor het Electronisch Stabilisatie Programma (ESP).
Mijn indruk is dat als ik het DSTC via de linker stuurhandel uitzet, de auto toch wat anders gaat rijden en dat het accleratievermogen toeneemt. Het lijkt of je iets sportiever kan rijden. Is dit meer een idee of suggestie, of zou het echt feitelijk zo zijn.

Alvast bedankt,
John
BG_V50
2nd Gear member

dat is volgens mij maar het idee, heb daar zelf nog niets van gemerkt,

tenzij je natuurlijk altijd rijdt op ijs of natte wegen en volle gas wegrijdt.

airco af merk je normaal wel
JW71
2nd Gear member

Volgens mij merk je niks aan de auto dat het systeem uitstaat, net zo goed als dat je niks merkt dat het aanstaat totdat het echt fout dreigt te gaan. De eerste paar maanden dacht ik zelfs dat het systeem helemaal niet werkte. Inmiddels weet ik zeker dat het werkt en daar was, en ben ik erg blij om. Ik kan me niet voorstellen dat je het uit wil zetten. Ik moet er wel bijzeggen dat je met een 1.6D waarschijnlijk nooit zo hard kan optrekken op droog dat de wielen dreigen door te slaan.
V60 D4 Kinetic
Daanh78
3rd Gear member

Wedden van wel?? ;)

Maar tot nu toe in nog geen enkele bocht de werking van DTSC mogen ervaren. En dat zegt wat over de wegligging van de V50! =D>
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
IkeV70
5th Gear member

Daanh78 schreef:
JW71 schreef:Volgens mij merk je niks aan de auto dat het systeem uitstaat, net zo goed als dat je niks merkt dat het aanstaat totdat het echt fout dreigt te gaan.
Wedden van wel?? ;)

Maar tot nu toe in nog geen enkele bocht de werking van DTSC mogen ervaren. En dat zegt wat over de wegligging van de V50! =D>
:? Dat lijkt een beetje in tegenspraak met elkaar te zijn. Merk je nou wel, of niet, iets van de DSTC?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
JW71
2nd Gear member

Het lijkt in tegenspraak maar is dat niet. De auto kan inderdaad geweldig hard de bocht door zonder problemen. De wegligging is gewoon erg goed. En dus merk je niks, omdat het systeem niet in hoeft te grijpen.
Maar blijkt er in zo'n bocht ineens modder op de weg te liggen dan schuift de auto eerst wat over de voorwielen naar buiten, kort gevolgd door de achterwielen en op het moment dat je dan denkt dat wat actie ondernemen handig kan zijn grijpt het systeem al in en is alles wat je hoeft te doen sturen in de richting die je wil.
Het is alleen niet zo dat je bij het volgas wegrijden en iedere keer dat je doorschakeld merkt dat het systeem ingrijpt. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen de wielen dan te laten doorslaan (wat trouwens ook nergens goed voor is) De grip is gewoon erg goed.
V60 D4 Kinetic
aqua
1st Gear member

Ter verduidelijking @John:
Als het systeem daadwerkelijk ingrijpt zie je dat: er verschijnt een mooi geel-oranje driehoekje met een slippend V50'tje er in op je dashboard.
(Inmiddels 2x gezien bij het nemen van een mini-rotonde op een regenachtige dag met iets te veel km/h).
Opel Corsa 1.4i
VW Bora 1.9Tdi
V50 2.0D Momentum, apr.05, Barentz Blue pearl, Caligo ";16, Dala-5326, HighPerfSound, 30000km/jr
BBC2006
2nd Gear member

Geloof mij maar, het werkt. Zelfs met awd (V50 T5 awd Rica).
Uitgeschakelt levert inderdaad snellere acceleratie op. Voorwielen spinnen
even fractioneel door, achterwielen komen erbij en DSTC grijpt dan niet in. 0-100 6,8 sec. Met DSTC aan 7,2 sec.
Over bochten en rotonden e.d. kan ik kort zijn. DSTC aanlaten anders lig je er zo uit.

BBC 2006
V50 T5 summum nav Rica Brillant Pearl and whatever more.
Bornfree
2nd Gear member

Inmiddels 70.000 gereden met de V50 D 2.0, DSTC is bij mij al vanaf dag 1 een drama.. Het systeem grijpt constant in bij pittige acceleratie en rotondes/bochten. Is 5 x terug geweest maar niets heeft geholpen. Heb meerdere malen s60 en v70 en v50 als vervang auto's mee gekregen daar werk het systeem veel beter als op de mijne. Beetje vocht en zelfs van 1-2 en soms van 2-3 heb ik wielspin, lampje van dstc gaat aan maar toch blijft er wielspin. En ja ik rijdt pittig, maat toch werkt het op andere types wel.

Eric
Volvo 245 GLT 1988 (in Sweden)
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
Daanh78
3rd Gear member

Maar het is wel een auto met sportieve aspiraties. Je moet wat lef hebben, maar je kan de bochten echt wel snel nemen. Klaverbladje of zo. Het is eerder een gemis aan zijdelingse steun in de stoelen, dan dat de auto zelf het niet aankan.

Bovenstaande was dus een compliment over de wegligging, zoals JW71 heel goed verwoordde.
Volvo V50 1,6D
Barentz Blue, Edition II, 17inch Sagitta, Keyless-Drive, Aluminium inleg, Sportstuur en sportpook met alu, S40 Grille, Spoiler, Sunblinds, Parrot 3400 GPS, afneembare trekhaak, etc...
eXite
4th Gear member

DSTC vertraagt de auto in alle situaties doordat het systeem simpelweg vermogen terugneemt op het moment dat de meetwaardes van de sensoren het veilige passeren. Dit is voornamelijk bij het accelereren bij een stoplicht merkbaar (ineens houdt de auto schokkerig in). Bij rotondes e.d. ben je wel blij dat de DSTC ingrijpt af en toe, zorgt ervoor dat de hoeveelheid onderstuur binnen de perken blijft.

Overigens is het ook sterk afhankelijk van het bandentype hoe je auto zich gedraagt. Michelins hebben veel betere wegligging dan de Continentals (zomerbanden)
IkeV70
5th Gear member

Hoe neemt DSTC eigenlijk het vermogen terug ?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Bakboord1
4th Gear member

Het heel even inhouden bij volle acceleratie ken ik inderdaad met mijn 140pk 2.4 en ik kon het tot dusver nooit plaatsen. Een leen S60 met dezelfde motor had hetzelfde probleem overigens. Ik zal als de sneeuw weg is eens proberen zonder de DSTC.

Het lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat je bij koud weer of nat wegdek op je zomerbanden nog nooit de traction control hebt voelen werken of het lampje hebt zien branden. De originele zomerbanden hebben als het koud wordt echt serieuze problemen en winterbanden zijn eigenlijk een must en in ieder geval een wereld van verschil.

Overigens zal de ESP nooit 100% uitgezet kunnen worden bij deze auto.
De traction control kan dat wel.
De DSTC is een combi van 3 veiligheidsvoorzieningen.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
eXite
4th Gear member

Wat je in ieder geval ermee uitzet is SC (skid control) en dat is waar iedereen het hier over heeft met het doorslippen van de banden bij hard optrekken.

Hoe DSTC precies het vermogen terugneemt weet ik niet precies. Het is in ieder geval alles behalve soepel, ik heb soms zelfs het idee dat het funest is voor de aandrijflijn wanneer DSTC een keer denkt verstandig te zijn.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

Met sportief rijden heb ik nog nooit de dstc in werking zien treden (als dat wel gebeurd is de bestuurder naar alle waarschijnlijkheid een gevaar op de weg en hoort dan imo niet in een Volvo thuis maar in een golf 3 gti oid), met de gladheid vorige week (en op wintersport) daarin tegen wel....
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
BBC2006
2nd Gear member

Barry (Grillmeister) schreef:Met sportief rijden heb ik nog nooit de dstc in werking zien treden (als dat wel gebeurd is de bestuurder naar alle waarschijnlijkheid een gevaar op de weg en hoort dan imo niet in een Volvo thuis maar in een golf 3 gti oid), met de gladheid vorige week (en op wintersport) daarin tegen wel....
Flauwekul!
Als je met 5 graden boven nul, zoals heden, gas geeft met een S40 T5 awd met zomerbanden en het regent, dan treedt DSTC in werking.
Ga eens sportief op een bocht af met niemand in de buurt en DSTC treedt in werking.
Het feit dat je nog nooit je DSTC in actie hebt mogen meemaken zegt meer dan genoeg over jouw visie van 'sportief/zondag's' rijden.

ps.
DSTC zie je niet (ja een lampje op het dashboard) maar voel je des te meer daar het systeem van alles bijregelt, dat voel je in vermogen afname maar ook door rem ingrepen.
En nogmaals als je met de standaard zomerbanden die er nieuw op een volvo liggen sportief gaat rijden met 5 graden boven nul en regenachtig weer dan treedt DSTC wel degelijk in werking bij een sportief genomen bocht.

BBC 2006 V50 T5 awd S40 T5 awd
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

bij mij treed de dstc ook in werking ;)

neem maar eens een bocht en geef plankgas

of draai over een kassei weg
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Barry (Grillmeister)
5th Gear member

@BBC2006 ik geloof niet dat ik op het forum nog iets hoef te zeggen over nut en noodzaak van winterbanden en vind jouw mening over "sportief" rijden met zomerbanden bij lage temperatuur en nate omstandigheden dan ook niet van enig verstand/ervaring getuigen (zeker niet voor een 38 jarige).

Ik weet overigens zeker dat ik jou zowel op het punt voertuig beheersing als in het verkeersbeeld algemeen het snot voor je ogen rijd (in een gelijke wagen) en dat op een veilige manier, maar ja ik ben dan ook een pro die daarvoor is opgeleid en geen kneus die een leuke auto van de baas in de lease heeft gekregen en nu denkt dat hij omdat hij een rappe auto onder zijn kont heeft ineens een halve rally rijder is geworden.(wat ook wel een boomklevertje wordt genoemd)

Mocht je in mijn stuk trouwens hebben doorgelezen (en het hebben begrepen) kon je zien dat mijn dtsc in Oostenrijk ook hallo kwam zeggen en dat bij normaal verkeers gedrag....
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
BBC2006
2nd Gear member

Ach, ach, ach. Hebben we een zere teen geraakt?
Als je ook wel eens op andere forum's hebt gekeken (bv volvospy.com)
dan weet je dat mijn vorige auto was een Volvo S60 T5 2002 Rica.
Daarvoor een Opel Vectra 2.6 V6 (ja foutje ik weet het)
Enfin enige ervaring is mij niet vreemd. Ook de nodige anti-slip cursus staat op mijn naam.

Momenteel rijdt ik een Volvo V50 T5 awd met WINTERbanden Goodyear Ultragrip 7 (De beste uit de test). Mijn broer rijdt S40 T5 awd met ZOMERbanden. Ik ga naar Oostenrijk op wintersport, mijn broer niet.
Aldus kunnen wij regelmatig onze auto's, welke gekocht en volledig betaald! zijn , uitwisselen om ervaringen op te doen. (Eigen zaak, 80 uur per week werken, dus geen lease kneusje...)
En nee, ik ben dus geen boomklevertje of een halve rally rijder.
Ik weet verdomd goed waarmee ik onderweg ben en ga.

Wat voor rijopleiding U hebt genoten, Barry, is mij niet bekend en IK zal daarom geen uitspraken doen die nergens op gebaseerd zijn.

Maar goed, voor een wedstrijdje ben ik altijd in. Maar dan wel op een kartbaan, kunnen we daar eens kijken wie er echt kan rijden.....
(Verstandige mensen houden geen wedstrijden op de openbare weg.)

Gegroet BBC2006
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”