Lambda waarde te hoog

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
YannickvanRooyen
4th Gear member

Ik heb een probleem! :(

Mijn auto is vandaag afgekeurd voor de APK op een aantal punten, de meeste zijn me wel duidelijk en zo op te lossen, alleen het lambda probleem is me niet helemaal duidelijk.

Volgens de garage kan het probleem te vinden zijn in:

een niet goed functionerende lambda
valse lucht bij de in of uitlaat

Ook vertelde de garage dat de katalysator helemaal leeg was (wat opzich geen probleem is omdat je alleen een kat hoeft te hebben, hoeft niet te werken) maar bij mijn onderzoek kwam ik er achter dat de katalysator juist de lambda waarde verlaagd..

Gaat mijn auto goed gekeurd worden als er een werkende katalysator onder hangt of moet ik het ergens anders zoeken? Al genoeg kosten in het vervangen van mn poreuse remslangen en het snel fixxen van mn wielranden (die te hard roestten.. :()

Ik heb een volvo 440DL uit 1996, motorblok uit 1994, 130.000km

bvd!
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gast

YannickvanRooyen schreef:Ik heb een probleem! :(

Mijn auto is vandaag afgekeurd voor de APK op een aantal punten, de meeste zijn me wel duidelijk en zo op te lossen, alleen het lambda probleem is me niet helemaal duidelijk.

Volgens de garage kan het probleem te vinden zijn in:

een niet goed functionerende lambda
valse lucht bij de in of uitlaat

Ook vertelde de garage dat de katalysator helemaal leeg was (wat opzich geen probleem is omdat je alleen een kat hoeft te hebben, hoeft niet te werken) maar bij mijn onderzoek kwam ik er achter dat de katalysator juist de lambda waarde verlaagd..

Gaat mijn auto goed gekeurd worden als er een werkende katalysator onder hangt of moet ik het ergens anders zoeken? Al genoeg kosten in het vervangen van mn poreuse remslangen en het snel fixxen van mn wielranden (die te hard roestten.. :()

Ik heb een volvo 440DL uit 1996, motorblok uit 1994, 130.000km

bvd!
Als ik zo lees is jouw auto niet goed door de 4-gas test gekomen.
Ofwel de uitlaatwaarden zijn niet juist.
Ofwel de Katalysator werkt niet goed, in jouw geval: LEEG.

Dus, een nieuwe (andere) Katalysator er onder.

OF
Valse lucht kan altijd natuurlijk, alle slangetjes controleren en bij het inlaatspruitsuk met remreiniger spuiten.
Bij verandering van toeren is dit een indicatie van valse lucht.
Maarja je gaf niet aan dat hij slecht liep dus.........................
YannickvanRooyen
4th Gear member

Was inderdaad ff vergeten te vermelden dat volgens de garage de lambda waarde te hoog was inderdaad..

slecht lopen doet ie dus ook, zie:

http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11018

Daarnet de "trek de kabel eruit en see what happens" test gedaan, resultaat: cilinder 1 (rechtse cilinder dus, die naast de verderkap) doet niet mee.

Met een schroevendraaier in de bougiekabel trekt ie wel mooie vonken van zo'n 4-5 centimeter (wat dus uitkomt op 40-50.000 volt)

Ik heb dit weekend er nieuwe bougies in geschroefd, Denso Iridium. Voordat ik dit deed liep de motor hetzelfde.. dus de cilinder doet echt niet mee.. hoe is dit eventueel op te lossen? Het lijkt me sterk dat er 1 van de 4 oude bougies defect was en de nieuwe Denso ook defect is... als ik er morgen aan toe kom zal ik eens twee bougies omwisselen en kijken of dat het probleem verplaatst.. maar ik denk van niet.

Ik gok van niet, maar het vervangen van de volledige injectie (singlepoint) zal weinig effect hebben toch?

thnx :)
Gast

Ga eerst maar compressiemeten en een lektest doen!
Waarom zou je de injectie willen vervangen? Hij loopt op gas toch ook beroerd?
YannickvanRooyen
4th Gear member

hij loopt gewoon rond de 1000 toeren inderdaad, lijkt me zelf eigenlijk ook sterk dat het effect heeft, zoals ik al zei :) Als ik de bougiekabel eruit trek voor cilinder 1 gaat de motor wel anders lopen, dat hoor je, maar bij de andere drie staat de auto helemaal te stuiteren, bij de verdachte hoor je alleen dat ie wat anders loopt.. lijkt me vrij duidelijk worden dus..

Ik ga vanavond langs mn beun, dus die laat ik daar ook wel ff naar kijken, waarschijnlijk kan hij ook de compressie voor me meten en wat meer licht op de zaak schijnen :)
roever
4th Gear member

Heb je je foutcodes al eens uitgelezen? Als je lambdasonde kapot is moet er normaal gesproken ook een foutcode opgeslagen worden.

Overigens kan je lambdasonde nog zo goed werken, als je katalysator werkelijk leeg zul je de 4 gassen test waarschijnlijk niet halen.

Daarnaast zeg je dat 1 cylinder niet goed werkt? Dat zou ook de oorzaak kunnen zijn, onverbrande brandstof loopt dan je kat in en ontbrandt daar door de hoge temperaturen, daardoor gaat je kat kapot.

Injector kan trouwens bijna niet de oorzaak van het niet lopen van de 1e cylinder zijn bij een B18u, want die heb je maar 1 (vandaar monopoint injectie), als die defect is loopt de hele motor niet meer. Wellicht een probleem met je kleppen (kun je idd meten met een compressietest)?
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
YannickvanRooyen
4th Gear member

Mja de "rest" van het blok loopt nog als een zonnetje, alleen die ene cilinder.. kleppen zijn overigens enkele weken geleden gesteld, waar weinig tot geen slijtage bij was moet ik zeggen, de oude klepstelplaatjes waren zelfs nog de orginele!

Ik laat wel even weten wat het onderzoek vanavond brengt.. wordt straks mn volvo nog sneller :D denk ik.. het zou natuurlijk zomaar kunnen dat een van de kleppen niet helemaal goed heen en weer stuitert, wellicht verbrand oid..
Gast

Ik denk aan een verbrandde (uitlaat) klep.
We horen. :wink:
YannickvanRooyen
4th Gear member

Compressie is gister gemeten en is ok (hetzelfde als de andere drie)

Aangezien dit hoogstwaarschijnlijk met mn andere probleem te maken heeft, hier aub niet meer reageren en door gaan in:

http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11018
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”