Vorige week heb ik dan eindelijk de auto ontvangen en nu zo'n 300km mee gereden.
Overigens keurig conform de in september aangegeven levertijd. Het is een relatief standaard R design, alleen een dak, geblindeerde ramen, 19" reserve wiel en trakehaak.
Wat ik nog graag had gewild:
-4 zone klimaat (en/of lounge pack)
-verwarmde achterbank
-Styling kit
-Gelaagde ruiten
-Harman Kardon, maar liever B&O
-Geveltileerde stoelen.
-360 camera
Maargoed, dat is dan meteen de hele optie lijst en dan had ik waarschijnlijk een B5 genomen met een paar van deze opties niet.....
Ik kom uit een passat R line connected plus sedan 1.6TDI dsg
<Foto's volgen. Het weer is net niet vandaag

Exterieur:
Ik vind de uitvoering R desing in wit echt heel mooi uitkomen. Voor de voor en achterkant springen eruit en zijn heel mooi.
De 19" wielen staan hem ook goed. 20" hoeft niet per se van mij.
Het blijft in vrijwel elke uitvoering gewoon een hele mooie auto.
Het chiptekort en andere zaken die ontbreken
-Ik heb geen BLIS, nu heb ik zo'n systeem nooit gehad, dus missen doe ik het niet. Het is jammer maar voor mij geen dealbreaker.
-Drive mode wieltje, leek me heel vervelend. Maar na 300km gaat het zo ook prima.
-Geen flippers, daar baal ik echt van en vind ik misschien nog wel het aller grootste gemis (mede omdat de auto in M niet de lack heeft in gasresponse, daar kom ik zo nog op)
-Geen parkeersensoren voor, daar kwam ik gister 10cm optijd achter! Maar dat maakt me niet heel veel uit, ik had het alleen graag vooraf geweten.
Interieur:
Mooi, iets rustiger dan in de Passat. Kwalitatief voelt het allemaal net wat solider aan vooral boven de midden tunnel als je daar een streep zou trekken.
De achterbank is toch heel ruim. Zit ietsje minder dan de Passat voor een volwassenen. Maar de kinderen vinden deze iets kortere en lagere zittingen fijner (135 en 155).
Midden tunnel heb ik reeds het bekende ali express dekje besteld. Dat doet echt onder aan de kwaliteit. Hetzelfde met de vakken in de deur, er kan net niet lekker een blikje, flesje of iets in.
Nu was dat in de passat wel echt heel top! Dat heb ik ook ergens anders nooit zo fijn gezien voor mijn maatstaven (ook niet in veel duurdere auto's).
Stoelen zijn echt heerlijk en net weer ff beter dan ik had. Het hoge dashboard en midden tunnel geven echt het gevoel dat je in de auto zit.
Klein puntje. Ik mis een zonnebril vakje aan het plafond.
Infotainment
Het geluid is goed, valt me erg mee. In de testauto die ik reed was het duidelijk minder! Het systeem is zuiverder dan de passat. Maar in de passat kon het harder zonder vervorming.
De winst net voor het volvo systeem.
Ik vind dat je een beetje weinig kan met het display met de tellers. Of je kaart of de muziek. Geen andere opties. Jammer. Niet onoverkomelijk. Maar het kan beter.
Het midden scherm is mooi en werkt snel. na een half uurtje overal doorheen is het wel logisch allemaal.
Wat ik raar vind (of ik weet niet hoe het werkt). Als android auto verbonden is kan ik niet via het volvo systeem in de telefoon contacten maar alleen via android auto.
Wel heb ik gelukkig weer een mute/pauze knop op het systeem zitten op drie plaatsen. De Passat had er 0, dat was heel irritant.
Voor de rest ben ik nog een beetje aan het spelen met de opties.
Rijden - Onderstel
Het verlaagde 15mm sportonderstel met 19" heb ik 1 woord voor subliem! Ik had het niet anders willen hebben.
Relatief comfortabel en bij sportief of hard rijden heel mooi in balans, voor de uitgaande slag van de dempers is zeer mooi geregeld.
Zeer hoge bochtensnelheden mogelijk op de premacy 4 en ideaal is het weer nu niet.
Ronduit knap om dit in zo'n auto voor elkaar te krijgen. Behalve een goed op smaak gebrachte 3 serie, weet ik niets beters.
Veel beter als dat van de Passat, dat was een beetje niets zeggend en had heel veel input nodig om te doen wat je wilt.
Let wel het is echt wel een stapje harder dan het sportonderstel met 18" van een Passat. Twijfel je ga rijden.
Ik vind het top, maar dat betekend dat het voor velen aan de harde kant is.
De keuze van 20" op een inscription snap ik dan ook niet, de balans is dan ongetwijfeld minder.
De stuurbekrachtiging moet ik nog even aan wennen en ik weet ook niet welke ik nu fijn vind. laag/normaal/hoog. (wat een beetje raar in het menu staan. Bij lage bekrachtiging dacht is aan zwaar sturen, maar het is andersom, als je het weet prima, maar beetje raar vertaald, maar dat kan mijn begrijpend lezen niveau zijn).
Als het weer beter is ga ik wat met de bandenspanning spelen. De ervaring leert dat daar best nog wat de halen is bij de meeste auto's. Hier verwacht ik er niet teveel van.
Remmen zijn extreem krachtig, de grip is enorm. De donseerbaarheid moet ik nog een beetje aan wennen. In het begin is het rempedaal (net als het gaspedaal) een beetje vaag.
Motor
Ik heb proefgereden in de B# met 8 traps automaat.
De B4 heeft toch wel dat beetje extra en maakt van de V60 vlotte auto. De 0 naar circa 80 is goed, maar meer onder de indruk ben ik van 80 naar 160. Dat is echt wel vlot.
Prima motorisering voor deze auto. Jammer dat ie op 180 begrensd is. Maargoed, mat de Passat heb ik in vijf jaar 2 x boven de 200 gerden. dus het zit meer in mijn hoofd.....
Je merkt, vind ik, duidelijk dat de 14 electro paarden helpen. Het geeft de motor een wat kwieker karakter.
Natuurlijk een B5, T6 of leiver nog T8 polestar had nog leuker geweest, maar dat paste niet in de leaseregeling.
Automaat en driveability
Hier ben ik vandaag mee aan het testen gegaan. de reden weten we hier wel denk ik

De 7 traps vind ik fijner dan de 8 traps. Echter de 7 met dubbele koppeling heeft dat typisch karakter wat abrupt uit stilstand te vertrekken en te schakelen naar 2.
Daarna is het feilloos.
In alle drivemodi ervaar ik lack/coasting. Bij normaal rijden is dat geen probleem en misschien we relaxed. Ik ben eens gaan testen wat er nu gebeurt en wanneer. Ik zal het proberen zou goed mogelijk uit te leggen. Maar vraag vooral als je het niet begrjpt.
Als je ineens gas geeft zit er een duidelijke vertraging in. Ik vertaal het als volgt. De bak wacht tot je de definitieve stand van het gaspedaal hebt bereikt en zet daar de actie op in.
Wat de 7 beter doet is dat ie dat in een keer doet. De 8 ging wel eens 2 trappen terug en dan nog 1. Deze doet er meestal zonder kickdown 2 a 3 en in kickdown 3 a 4 in 1 keer.
Hoe je dit kan voorkomen is de eerste paar tiende vrij weinig gas bij te geven. Ik heb het idee dat dan de elctro wordt bijgeschakeld. Als je dan vloeiend doortrapt dan gaat ie het (elctro)koppel van de motor gebruiken en doet de auto precies wat je wil. Omdat je dit zelf regelt heb je ook dat input lack gevoel niet.
Wat ik misschien nog wel vervelender vind dan de vertraging bij het gasgeven, want dat is nog te omzeilen, is het coasten bij gas los. Het is op die manier lastig om strak en vlot te rijden.
Ik vind dat heel irritant.
Wat me het meest verbaasd is dat de auto dit in dynamic ook nog heeft. Zou dat niet zo zijn, zou ik er prima mee kunnen leven.
En waarom gaat het dasboard in dymanic niet op dynamic met de rode randen. Het is of altijd of niet......jammer
Nou ben ik wat verder gegaan. Ik bedacht me, zou het zich ook voordoen in manual.......... Nee dus, dan hangt de auto redelijk aan het gas en heb je die vertraging niet (heel goed is het nogsteeds niet, maar dat hebben alle nieuwe auto's). Waarschijnlijk te verklaren omdat de bak toch niet zelf gaat schakelen en dus niet wacht met reageren.
Zou die lack erop zitten om minder slijtage aan de bak te veroorzaken en minder schakel acties en met minder vermogen te hoeven maken of de laatste zin van dit hoofdstuk.......
Echt heel jammer met goede gas response gaat de auto van heel goed naar subliem. Ik snap dat echt niet van zo'n merk. De uitleg is natuurlijk, hoe kan het ook anders, Co2 en ik denk dat het klopt.
Het is een soort sjoemel software. rustig gasgeven en de electromotor pakt het koppel en dus veel minder verbruik...... dat is mijn idee. Maar daarvoor ken ik de WLTP cyclus niet goed.
Algemeen wat puntjes:
-Parkeersensoren, alleen achter dus werken, maar daar is alles mee gezegd, systeem op de Passat was echt beter. Voor mij niet zo'n groot punt. Maar vind je dat belangrijk bestel het uitgebreide pakker
-Flippers, zoals gezegd voor mij, na de lack/coasting van de gasresponse/bak het grootste gemis (was ook niet te bestellen)
-De auto is in geheel echt wel een niveau hoger dan de Passat, veel stiller, rustiger, zoals de kinderen het noemde "smoother" bijna geen trillingen, rust in de auto!
-Bij de kantelstand van de spiegels gaan ze zo achterlijk ver dat je helemaal niet naar achter kan zien, wie heeft dat bedacht! Totaal onnodig en een extreme blunder wat mij betreft. Had dan een twee of drietal standen aangeboden (overigens is dat bij de Mini electric net zo).
-Fijn stuurwiel, met perfect ingestelde verwarmings standen.
-Start/stop wat nergens uit kan/gaat, behalve in M. Bij elk stop even pookje naar achteren. Dat deed ik in mijn Pasat bij elke rotonde om de bak even in S te zetten.
-Ik ga eens lekker door de handleiding, kom je altijd wel dingen tegen die je niet weet.
Al met al echt ee top auto, zeker boven verwachting!
De flippers en gas response zijn mijn grootste missers op dit moment. Er is al een mailtje naar Heico of de emotion in de B4 kan. Er is namelijk geen polestar tuning voor een B4.
Als die 300 euro ervoor zorgt dat de auto ongeveer zoals in M rijd, dan is het me dat wel waard.