Heren en - uiteraard - dames,
Omdat ik nu alweer 16 jaar met heel veel plezier in mijn S70 uit 1997 (B5252S) rondrijd, wil ik, voordat het niet meer kan in verband met de elektrificatie-hype, een V70 kopen uit 2008 met de B5254T6- motor. Nu is mijn grote vraag: wie wil zijn ervaringen met dit blok met mij delen? Ik ben namelijk reuze geïnteresseerd in reëel brandstofverbruik, aandachtspunten en eventuele zwakke punten van dit turboblok.
Ik ben reuzebenieuwd naar jullie ervaringen!
B5254T6 V70 2008
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Laatst gewijzigd door rkr op 07.02.2022 - 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
-
- 7th Gear member
- Berichten: 7860
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Mogen vrouwen ook reageren 
Hahaha...

Hahaha...
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"The forest has music for those who listen"
"The forest has music for those who listen"
-
- 7th Gear member
- Berichten: 7860
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Schijnt dat deze behalve thermostaathuis en software niet veel meer afwijkt van de T2 uitvoering. (aldus Zweeds forum)
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"The forest has music for those who listen"
"The forest has music for those who listen"
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Niemand die iets over dit Volvo oerblok weet te vertellen? Een 5-cilinder heeft nl. echt mijn voorkeur boven een 1.6 ecoboost Ford-motor. De 2.0 VEA-motor vertrouw ik ook niet helemaal omdat dat blok volgens mij wel erg is uitgekleed omwille van het benzineverbruik, spreek CO2-uitstoot. Denk aan problemen met olieverbruik, schraapveren. Graag jullie reactie.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Ik ken het specifieke blok niet. Maar ik ga er vanuit dat het net zoals alle eerdere RNC 2.5t blokken, een goed en prettig blok is. De aandachtspunten zullen niet veel anders zijn geworden.
-Qua verbruik moet je een beetje richting de 1:11 1:12 gaan denken. Rijd je door of veel binnendoor, dan zit je gauw op de 1:9.
-VVT kan gaan rammelen
-Membraam carterventilatie scheurt weleens en dan krijg je een fluittoon.
Die verdwijnt als je de oliepeilstok of vuldop loshaalt.
-Nokkenas keerringen willen weleens gaan lekken
-Brandstofdruksensor wil nog weleens kapot gaan
-TCV wil nog weleens problemen geven
-Qua verbruik moet je een beetje richting de 1:11 1:12 gaan denken. Rijd je door of veel binnendoor, dan zit je gauw op de 1:9.
-VVT kan gaan rammelen
-Membraam carterventilatie scheurt weleens en dan krijg je een fluittoon.
Die verdwijnt als je de oliepeilstok of vuldop loshaalt.
-Nokkenas keerringen willen weleens gaan lekken
-Brandstofdruksensor wil nog weleens kapot gaan
-TCV wil nog weleens problemen geven
Made in Tahara
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Ik rijdt nu mijn 2e T6.
Het blok is anders dan de 2.5 blokken zoals hier boven staat.
Het is een 6 in lijn met distributieketting.
Het blok loopt soepeler en minder rauw dan de 5 cilinder bij toeren.
Ook de awd vind ik erg fijn zeker met caravan en sneeuw profijt van gehad.
Verbruik.
Snelweg met airco en stoelverwarming of stoelkoeling op de cruise en netjes op Nederlandse snelheden.
1 op 12 ongeveer.
Rijdt ik veel in het dorp en kleine stukjes gaat het zo terug naar 1 op 8,5
Met de caravan rijdt het echt super. Heuvels en steile hellingen lacht die om.
Alleen je portemonnee iets minder. Gemiddeld 1 op 6.5.
Maar de aandachtspunten die ik tot nu toe heb gevonden / ervaren.
De accessoires bestaande uit dynamo en airco pomp worden via een mini distributie aangedreven.
Dit moet om de 180.000 km gebeuren. Is even aardig schroeven en kost bij de dealer vooral uurloon.
Maar nu 2 keer zelf gedaan en is goed te doen.
De carterventilatie. (Zit bovenop het blok) gaat soms kapot.
Bij allebei gehad. Maar via Amazon (Merkloos) te krijgen voor 55 euro en in 20 min vervangen.
De vacuümpomp aan de zijkant van het blok lekt soms.
Revisie kit kost 55 euro bij de dealer.
Brandstofdruksensor ging bij mij ook bij 225.000 kapot.
Maar ik heb toen gelijk meerdere sensoren vervangen.
Mijn T6 heeft nu 250.000 gelopen. Ik heb hem gekocht bij 215. met volledige documentatie vanaf dag 1
Wat heb ik vervangen. Draagarmen en alle stabistangen voor Meyle HD, Bobine's, Four-C dempers en alle rubbers en lagers rondom, alle motorsteunen, alle vloeistoffen.
Remklauwen achter. Voor vergroot naar 328MM remmen van een XC60T6.
Dynaudio woofers waren kapot en heb ik laten reviseren.
Heel veel klein spul.
Was alles nodig. Nee maar vind het leuk om te sleutelen en te verbeteren.
O en had de downpipe vervangen. Ooit door van der Kwaak was er een nieuw flexibel stuk tussen gezet. Maar dit was zo slecht gedaan dat ze alles met pasta hadden dicht gesmeerd.
O en mocht je voor een T6 gaan.
Ik koop originele onderdelen regelmatig bij landrover ipv de volvo dealer.
Blok is door Landrover ook onder het regime van Ford in enkele modellen gelepeld.
Voorbeeld.
Ik had een koelvloeistof slang die door leeftijd helemaal week was geworden.
Die slang zit aan een plastic koppelstuk op een pijpje was onder de aircopomp etc richting het blok gaat.
Pijpje koste bij Volvo 114 en bij landrover 21 euro.
Slang bij Volvo 59 en bij land rover 27 euro.
Het blok is anders dan de 2.5 blokken zoals hier boven staat.
Het is een 6 in lijn met distributieketting.
Het blok loopt soepeler en minder rauw dan de 5 cilinder bij toeren.
Ook de awd vind ik erg fijn zeker met caravan en sneeuw profijt van gehad.
Verbruik.
Snelweg met airco en stoelverwarming of stoelkoeling op de cruise en netjes op Nederlandse snelheden.
1 op 12 ongeveer.
Rijdt ik veel in het dorp en kleine stukjes gaat het zo terug naar 1 op 8,5
Met de caravan rijdt het echt super. Heuvels en steile hellingen lacht die om.
Alleen je portemonnee iets minder. Gemiddeld 1 op 6.5.
Maar de aandachtspunten die ik tot nu toe heb gevonden / ervaren.
De accessoires bestaande uit dynamo en airco pomp worden via een mini distributie aangedreven.
Dit moet om de 180.000 km gebeuren. Is even aardig schroeven en kost bij de dealer vooral uurloon.
Maar nu 2 keer zelf gedaan en is goed te doen.
De carterventilatie. (Zit bovenop het blok) gaat soms kapot.
Bij allebei gehad. Maar via Amazon (Merkloos) te krijgen voor 55 euro en in 20 min vervangen.
De vacuümpomp aan de zijkant van het blok lekt soms.
Revisie kit kost 55 euro bij de dealer.
Brandstofdruksensor ging bij mij ook bij 225.000 kapot.
Maar ik heb toen gelijk meerdere sensoren vervangen.
Mijn T6 heeft nu 250.000 gelopen. Ik heb hem gekocht bij 215. met volledige documentatie vanaf dag 1
Wat heb ik vervangen. Draagarmen en alle stabistangen voor Meyle HD, Bobine's, Four-C dempers en alle rubbers en lagers rondom, alle motorsteunen, alle vloeistoffen.
Remklauwen achter. Voor vergroot naar 328MM remmen van een XC60T6.
Dynaudio woofers waren kapot en heb ik laten reviseren.
Heel veel klein spul.
Was alles nodig. Nee maar vind het leuk om te sleutelen en te verbeteren.
O en had de downpipe vervangen. Ooit door van der Kwaak was er een nieuw flexibel stuk tussen gezet. Maar dit was zo slecht gedaan dat ze alles met pasta hadden dicht gesmeerd.
O en mocht je voor een T6 gaan.
Ik koop originele onderdelen regelmatig bij landrover ipv de volvo dealer.
Blok is door Landrover ook onder het regime van Ford in enkele modellen gelepeld.
Voorbeeld.
Ik had een koelvloeistof slang die door leeftijd helemaal week was geworden.
Die slang zit aan een plastic koppelstuk op een pijpje was onder de aircopomp etc richting het blok gaat.
Pijpje koste bij Volvo 114 en bij landrover 21 euro.
Slang bij Volvo 59 en bij land rover 27 euro.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Sorry dat ik het topic even kaap. Maar met die mini distributie bedoel je de READ unit? Dat is eigenlijk hetgeen me altijd tegengehouden heeft met een T6 of 3.2. Maar dit valt dus toch mee?
Made in Tahara
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Weet niet of dat de READ unit is maar aan de kant van de bak zit een poelie die de airco aandrijft en daarna weer de dynamo.
Is wat schroeven naar zeker goed te doen. (Staat ook een duidelijke handleiding in Vida)
Duidelijke filmpjes.
Bij een XC90 3.2
Of de Landrover 3.2
Is wat schroeven naar zeker goed te doen. (Staat ook een duidelijke handleiding in Vida)
Duidelijke filmpjes.
Bij een XC90 3.2
Of de Landrover 3.2
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20534
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
De B5254T6 is gewoon een 5 cylinder blok. Dat als 2.5T is geleverd in de V70 met 200 pk.Plein69 schreef: ↑09.02.2022 - 09:33 Ik rijdt nu mijn 2e T6.
Het blok is anders dan de 2.5 blokken zoals hier boven staat.
Het is een 6 in lijn met distributieketting.
Het blok loopt soepeler en minder rauw dan de 5 cilinder bij toeren.
Ook de awd vind ik erg fijn zeker met caravan en sneeuw profijt van gehad.
Verbruik.
Snelweg met airco en stoelverwarming of stoelkoeling op de cruise en netjes op Nederlandse snelheden.
1 op 12 ongeveer.
Rijdt ik veel in het dorp en kleine stukjes gaat het zo terug naar 1 op 8,5
Met de caravan rijdt het echt super. Heuvels en steile hellingen lacht die om.
Alleen je portemonnee iets minder. Gemiddeld 1 op 6.5.
Maar de aandachtspunten die ik tot nu toe heb gevonden / ervaren.
De accessoires bestaande uit dynamo en airco pomp worden via een mini distributie aangedreven.
Dit moet om de 180.000 km gebeuren. Is even aardig schroeven en kost bij de dealer vooral uurloon.
Maar nu 2 keer zelf gedaan en is goed te doen.
De carterventilatie. (Zit bovenop het blok) gaat soms kapot.
Bij allebei gehad. Maar via Amazon (Merkloos) te krijgen voor 55 euro en in 20 min vervangen.
De vacuümpomp aan de zijkant van het blok lekt soms.
Revisie kit kost 55 euro bij de dealer.
Brandstofdruksensor ging bij mij ook bij 225.000 kapot.
Maar ik heb toen gelijk meerdere sensoren vervangen.
Mijn T6 heeft nu 250.000 gelopen. Ik heb hem gekocht bij 215. met volledige documentatie vanaf dag 1
Wat heb ik vervangen. Draagarmen en alle stabistangen voor Meyle HD, Bobine's, Four-C dempers en alle rubbers en lagers rondom, alle motorsteunen, alle vloeistoffen.
Remklauwen achter. Voor vergroot naar 328MM remmen van een XC60T6.
Dynaudio woofers waren kapot en heb ik laten reviseren.
Heel veel klein spul.
Was alles nodig. Nee maar vind het leuk om te sleutelen en te verbeteren.
O en had de downpipe vervangen. Ooit door van der Kwaak was er een nieuw flexibel stuk tussen gezet. Maar dit was zo slecht gedaan dat ze alles met pasta hadden dicht gesmeerd.
O en mocht je voor een T6 gaan.
Ik koop originele onderdelen regelmatig bij landrover ipv de volvo dealer.
Blok is door Landrover ook onder het regime van Ford in enkele modellen gelepeld.
Voorbeeld.
Ik had een koelvloeistof slang die door leeftijd helemaal week was geworden.
Die slang zit aan een plastic koppelstuk op een pijpje was onder de aircopomp etc richting het blok gaat.
Pijpje koste bij Volvo 114 en bij landrover 21 euro.
Slang bij Volvo 59 en bij land rover 27 euro.
Chris56 rijdt er bijvoorbeeld mee. En heeft geen problemen. Zelfs naar Obbe geweest voor extra paardjes.
En geen 6 cylinder.
Verbruik ligt in de praktijk op 1:11 tot 1:12
In het stadsverkeer circa 1:9.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Ja ik had het idd over de bedoelde 2.5t in mijn eerste post.
Made in Tahara
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 02.12.2017 - 18:18
- Locatie: Deventer
Ik heb zo'n motor in m'n S80 uit 2008 en bevalt mij heel goed!
Zeer fijne motor om mee te rijden met max koppel al vanaf 1500 toeren.
Aandachtspunt dat ik ken is verstopte carterventilatie, maar als je die tijdig fixt is dat niet spannend.
Ik rij em zelf op LPG met verbruik +/- 1 op 9.
Zeer fijne motor om mee te rijden met max koppel al vanaf 1500 toeren.
Aandachtspunt dat ik ken is verstopte carterventilatie, maar als je die tijdig fixt is dat niet spannend.
Ik rij em zelf op LPG met verbruik +/- 1 op 9.
- Doc R
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 23.04.2017 - 23:05
Je kan dan ook kijken naar een 2.5 FT blok, zoek er een met normale bagage unit. Geen verhoogde laadvloer.
Blok is om bestendig te zijn voor de hogere temperaturen van CNG etc op een aantal punten slijtvaster uitgevoerd.
Blok is om bestendig te zijn voor de hogere temperaturen van CNG etc op een aantal punten slijtvaster uitgevoerd.
Rekeningrijden??? Doe ik al jaren...
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos
V70 D3 OceanRace MY2012, oa sportcassis+niveau, Brembo ho-houders, Sleipner black chrome
Hers; V60 D6 Summum MY2016, Inscription Ember Black, Offblack/Toscana, Titania
406 break GT HDI 110 329.000km probleemloos
205 tD 392.000km probleemloos