Wat is er met deze bougie?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Gisteren was het tijd voor de grote beurt en heb daarbij ook de bougies vervangen van mijn V60 1.6 T3 (de ford motor dus).

De laatste bougie, voor de auto rechts (vliegwielzijde), zat behoorlijk vast. Uiteindelijk voorzichtig los weten te krijgen.

Zo ziet die er uit ten opzichte van de rest:
20220209_180448.jpg
Je ziet duidelijk dat het roet veel hoger op het schroefdraad zit t.o.v. de rest, en ook de isolator is vies.

Close-up:
20220209_180456.jpg
Aan de motor was niets te merken. Altijd vermogen en ook stationair geen onbalans. Ik heb er een nieuwe bougie ingedraaid. Stukje gereden, leek prima. Nieuwe bougie weer verwijderd, leek na 10km nog oké, ging er ook makkelijk weer uit. Bougie met een heel klein beetje ceramisch vet op het midden van de draad weer vastgezet. Uitvoerig getest vandaag, niets aan te merken.

Hoewel het nu dus goed lijkt, weet iemand hoe dit kon gebeuren? Is er wat aan de hand waar naar gekeken moet worden? Heb dit nog niet eerder zo meegemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Lijkt wel of er koelvloeistof bijkomt, de neus vd bougie heeft ook een andere kleur, heb je geen koelvloeistof verlies?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Hm... zou kunnen, maar dat is dan heel weinig. Toen ik de auto kocht stond de koelvloeistof wel wat laag. Ik heb dat toen bijgevuld tot max. Daar staat die nu 10 maanden en 8dkm later net iets onder. Kan ik iets testen om daar achter te komen?
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hier een interessante link van de producent: https://www.denso.com/global/en/product ... diagnosis/
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

@gouwe, bedankt, ik ben er mee bekend. Ik had er al een bougiekaart bij, ze lijken qua tip allemaal goed.

Kan niet een kaart vinden die wat over de bovenkant van de insulator of het schroefdraad zegt. Dat moet ik eigenlijk weten.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1012
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Ik zie ook iets wat lijkt op kool op het bovenste stukje van het schroefdraad. Het zou kunnen dat er wat olie oid gemorst is in het "bougiegat" bij een gemonteerde bougie en dit is bij het schroefdraad naar beneden gekropen. Dit zou ook de viezigheid op het porselein ook kunnen verklaren. Je zou na 10K de bougies nog eens kunnen inspecteren om te kijken of het nog zo is.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

E.T. schreef: 11.02.2022 - 12:20 Ik zie ook iets wat lijkt op kool op het bovenste stukje van het schroefdraad. Het zou kunnen dat er wat olie oid gemorst is in het "bougiegat" bij een gemonteerde bougie en dit is bij het schroefdraad naar beneden gekropen. Dit zou ook de viezigheid op het porselein ook kunnen verklaren. Je zou na 10K de bougies nog eens kunnen inspecteren om te kijken of het nog zo is.
Aannemelijk verhaal. Zou mooi zijn als het zoiets is. Zat ook nog te denken, misschien is er een keer WD40 o.i.d. bij deze bougie gebruikt. Misschien zorgt dat wel voor zulke verschijnselen. Een stuk beter dan koelvloeistof in elk geval :D. (Ik denk ook niet dat koelvloeistof roetsporen zou achterlaten op het porselein, maar ben tenslotte ook maar hobbyist geen expert ;))

Bedankt voor de tip. Ik zal het ruim voor de vakantie naar Frankrijk deze zomer nog even goed controleren.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

Ik heb tot 2 keer toe een originele Volvo bougie gehad waarbij de isolator los was gekomen van het deel wat je vast schroeft. Daardoor kon het centrale deel een heel stuk heen en weer bewegen, zover dat de centrale elektrode zelfs tegen de aard-elektrode aan kon komen. Kun je eens kijken of het geheel niet los zit? Ik kon het ook draaien t.o.v. elkaar.
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

dit is een filmpje van een van de bougies.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Is dit nu een scheur?, wellicht door te vast zetten, als dit een scheur is dan kan het porseleine gedeelte los komen en compressie verlies veroorzaken.
Het conische afdichtvlak is ook niet mooi schoon zoals bij de rest wel is, dus afdichten deed ie ook al niet meer goed, kan ook door eventuele scheur komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Johan s60 schreef: 11.02.2022 - 22:12 Is dit nu een scheur?, wellicht door te vast zetten, als dit een scheur is dan kan het porseleine gedeelte los komen en compressie verlies veroorzaken.
Het conische afdichtvlak is ook niet mooi schoon zoals bij de rest wel is, dus afdichten deed ie ook al niet meer goed, kan ook door eventuele scheur komen.
Lijkt op de foto wel zo. In het echt kan ik hem niet vinden...
PepijnZ schreef: 11.02.2022 - 18:51 Ik heb tot 2 keer toe een originele Volvo bougie gehad waarbij de isolator los was gekomen van het deel wat je vast schroeft. Daardoor kon het centrale deel een heel stuk heen en weer bewegen, zover dat de centrale elektrode zelfs tegen de aard-elektrode aan kon komen. Kun je eens kijken of het geheel niet los zit? Ik kon het ook draaien t.o.v. elkaar.
Isolatie zit nog muurvast. Heb het goed kapot proberen te krijgen. Bij deze bougies lijkt het wel stevig.

Tis een mysterie... kruipolieverhaal hoop ik nog het meeste op. Lijkt me ook het meest aannemelijk. Ik ga het in de gaten houden. Updates post ik. Bedankt mannen.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Maar zie je ook dat het afdichtvlak donker is tov de rest teken dat ie niet goed afdicht.
Ik vermoed toch een scheur die open gaat staan op het moment dat ie vastgedraaid wordt, en zodoende langs het porselein blaast.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Johan s60 schreef: 11.02.2022 - 23:22 Maar zie je ook dat het afdichtvlak donker is tov de rest teken dat ie niet goed afdicht.
Ik vermoed toch een scheur die open gaat staan op het moment dat ie vastgedraaid wordt, en zodoende langs het porselein blaast.
Ja dat is me wel opgevallen, dat zou ook passen als ze er kruipolie tussen hadden zitten zou ik dan denken. Maar misschien kan een scheur ook wel, maar hoe ik ook draai en buig, zie hem niet. Ik zat er nog aan te denken er even op te blazen om te zien of ie lekte... maar nee dankje... toch maar niet. :D

De auto is trouwens altijd dealer onderhouden geweest bij dezelfde dealer. Mag toch hopen dat die ook momentsleutels gebruiken.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Dat hoop en verwacht je idd van een dealer, maar deze kleine bougies altijd met momentsleutel doen, want je draait ze zo kapot
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 655
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Ja, eens, doe dat zelf ook met alles waarvan ik het aanhaalmoment kan vinden, weet je gewoon zeker dat het goed zit.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
brutetyphoon
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 12.11.2015 - 17:32

Dat ziet er idd uit als een gebroken isolator. Het gebeurt wel eens dat er tijdens het vervoer of tijdens het monteren van de bougies tegen het porselein wordt getikt(of laten vallen) waardoor deze breekt op een plek waar je dat niet kunt zien.
V60 T5 SUMMUM POWERSHIFT 2012
V50 2.4 EDITION II SPORT GEARTRONIC
S40 2.0 AUTOMAAT
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Johan s60 schreef: 11.02.2022 - 22:12 Is dit nu een scheur?, wellicht door te vast zetten, als dit een scheur is dan kan het porseleine gedeelte los komen en compressie verlies veroorzaken.
Het conische afdichtvlak is ook niet mooi schoon zoals bij de rest wel is, dus afdichten deed ie ook al niet meer goed, kan ook door eventuele scheur komen.
Lijkt me eerder het begin van het schroefdraad.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Niks aan de hand, gewoon nieuwe erin en gas erop. Inderdaad, begin van het schroefdraad.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”