V70 2.0 VEA T4 B4204T19 2016 - Problemen?

rkr
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Geachte forumleden,

Ik sta op het punt om bovenstaande Volvo als opvolger voor mijn trouwe S70 (330.000 km) te kiezen. Ik ben reuzebenieuwd naar jullie ervaringen met 190 pk sterke 2.0 Volvo-blok. Heb namelijk her en der berichten gelezen over overmatig oliegebruik t.g.v. versleten of afgebroken schraapveren.
Ben benieuwd naar jullie reactie!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
flevodirk
4th Gear member
Berichten: 553
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ik meen dat die problemen alleen voor sommige diesels van toepassing waren (enkele D4 uitvoeringen)

Ik heb deze benzine motor nu driekwart jaar en net terug van wintersport, 2300 km erbij en nog steeds 0 olieverbruik in totaal! :-)
O ja, de mijne is bij Rica geweest en heeft 225 pk ipv 190 met 425 Nm koppel, het rijdt erg lekker allemaal.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
rkr
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Dank je Flevodirk voor je snelle reactie. In ieder geval blij dat je goede ervaringen hebt! Benieuwd of we nog meer reacties krijgen. Of is deze motorisatie zo dun gezaaid, nee toch?
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Dit is toch een Drive e motor, dacht ik?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20534
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

JosW schreef: 15.02.2022 - 11:09 Dit is toch een Drive e motor, dacht ik?
Nee, een benzinemotor is nooit DrivE
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
redracer
4th Gear member
Berichten: 747
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

rkr schreef: 14.02.2022 - 22:54 Of is deze motorisatie zo dun gezaaid, nee toch?
in de V70 is hij zeker dun bezaaid , de meeste zijn diesel en de weinige op benzine zijn de 1.6T variant. Deze 2.0T kwam in het laatste productie jaar van de v70 2016/2017 . In de nieuwere en dus andere modellen ( v40 v60 v90 ) ligt hij wel dus daar zou je voor ervaringen op kunnen zoeken .
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2326
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

redracer schreef: 15.02.2022 - 19:34
rkr schreef: 14.02.2022 - 22:54 Of is deze motorisatie zo dun gezaaid, nee toch?
in de V70 is hij zeker dun bezaaid , de meeste zijn diesel en de weinige op benzine zijn de 1.6T variant. Deze 2.0T kwam in het laatste productie jaar van de v70 2016/2017 . In de nieuwere en dus andere modellen ( v40 v60 v90 ) ligt hij wel dus daar zou je voor ervaringen op kunnen zoeken .
Dat klopt niet. De VEA T4/T5 (2.0 4-cyl) is al eerder in de V70 (en andere oudere modellen) geleverd. Minimaal vanaf MY15 (gebouwd vanaf medio 2014) en is helemaal niet zo heel dun bezaaid.
Wij hebben nu bijna 3 jaar een MY15 2.0 T5 GT8 van eind 2014 met polestar. Rijd heerlijk en tot nu toe probleemloos en zonder olieverbruik. Ik heb alleen geen ervaring met de T4 of T5 zonder polestar (zat er al op bij aanschaf).
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Ik heb in 2016 een neuwe V70 T4 gekocht als opvolger van een V70 2002 met 170 pk. De VAE 4 cylinder 190 pk vind ik in alle opzichten veel fijner. Hij is ook probleemloos, buiten normaal onderhoud niks aan gedaan en geen olieverbruik. De problemen die je noemt zijn alleen van toepassing voor de diesels.Een aanrader!
rkr
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

HansEindhovenV70 schreef: 16.02.2022 - 21:16 Ik heb in 2016 een neuwe V70 T4 gekocht als opvolger van een V70 2002 met 170 pk. De VAE 4 cylinder 190 pk vind ik in alle opzichten veel fijner. Hij is ook probleemloos, buiten normaal onderhoud niks aan gedaan en geen olieverbruik. De problemen die je noemt zijn alleen van toepassing voor de diesels.Een aanrader!
Goed te horen HansEindhovenV70. Heb vanmiddag de handtekening onder een koopcontract gezet bij Henk Scholten Nijmegen voor de V70 T4 2016 Polestar+. Hoop dat het een waardige opvolger wordt van mijn S70 uit 1997 (zeer tevreden!).
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1153
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

rkr
3rd Gear member
Berichten: 419
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

-KJ- schreef: 17.02.2022 - 00:01 Je bedoelt Polar+ denk ik.
https://www.henkscholten.nl/occasions/v ... e/1227787/
Sorry KJ, klopt helemaal. Dat is hem inderdaad! Veel (veiligheids)opties. Beetje gek dat de memory bestuurdersstoel ontbreekt ...
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

rkr schreef: 16.02.2022 - 22:34 Goed te horen HansEindhovenV70. Heb vanmiddag de handtekening onder een koopcontract gezet bij Henk Scholten Nijmegen voor de V70 T4 2016 Polestar+. Hoop dat het een waardige opvolger wordt van mijn S70 uit 1997 (zeer tevreden!).
Ik heb de identieke. Ga je geen spijt van krijgen. Op termijn even laten kietelen door Obbe maakt het helemaal af!
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2326
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

rkr schreef: 17.02.2022 - 11:44
-KJ- schreef: 17.02.2022 - 00:01 Je bedoelt Polar+ denk ik.
https://www.henkscholten.nl/occasions/v ... e/1227787/
Sorry KJ, klopt helemaal. Dat is hem inderdaad! Veel (veiligheids)opties. Beetje gek dat de memory bestuurdersstoel ontbreekt ...
Waarom? Ik zie het ook helemaal niet in de polar(+) prijslijsten uit 2016 staan (alleen de elektrische ledensteun).
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
flevodirk
4th Gear member
Berichten: 553
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

De link doet het niet meer bij mij, ik was ook erg benieuwd naar de uitvoering e.d.

Wat betreft de uitvoering: sommige dealers benoemen die toch verkeerd. De volov dealer in Harderwijk vind de mijne ook een Polar+ terwijl het echt een Inscription edition is…. Waarschijnlijk omdat in 2016 De inscription edition niet leverbaar was en ook niet als optie te bestellen!
Vermoedelijk is de mijne eind 2015 geleverd maar daarna 2 maand bij de dealer gestaan en toen op kenteken gezet..

Ik vind het allemaal prima, de kar rijdt goed, zit goed en zoals gezegd geen olieverbruik. Het motorgeluid is alleen niet zo mooi/fijn als dat van de vorige, de 5 cilinder, maar je kan nu eenmaal niet alles hebben.

Maandag ga ik naar MMTS voor een preventieve automaat spoeling aan zijn nieuwe BG machine. Hij schakelt nog boterzacht, maar dat wil ik graag zo houden.

veel fijne kilometers gewenst met je nieuwe kar hoor.
DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3645
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

flevodirk schreef: 17.02.2022 - 21:56 De volov dealer in Harderwijk vind de mijne ook een Polar+ terwijl het echt een Inscription edition is….
Dat kan wel hoor. De Polar+ was ook leverbaar met geventileerd leer (= Inscription Edition, maar heet dan Polar+). Is alleen vast te stellen aan de hand van het chassisnummer. En in het portier RA staat voor Polar+ en Inscription Edition beide - tromgeroffel - Summum :-).

@RKR: gefeliciteerd. Laat je wat foto's zien als je hem hebt?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3173
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Mijn 2016 XC70 was ook een Polar+ editie,
Er stond Inscription in het leer van de stoelen, maar Summun op het type plaatje.

Er was een Polar en een Polar+ editie, met het verschil als ik het goed herinner het open dak en memory stoelen.

Enfin, al die versies waren mooi en compleet, zeker value voor money 😎
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3173
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

En die 2.0 T4 van 190 pk was inderdaad vanaf midden 2015 leverbaar, in combinatie met GT bak.
Betrouwbare Volvo motor.
Net in de nieuwe kenteken series, beginnend met een G.

Veel fijne kms met deze nieuwe aanwinst.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Gefeliciteerd! Ga je geen spijt van krijgen! De nieuwere modellen erna, ook benzine, zijn helaas wel veel storingsgevoeliger. XC40, V60.... ik zou het niet meer aandurven als particulier, je kunt hier behoorlijk op "leeglopen" heb ik gehoord.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3700
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Gefeliciteerd, mooie kar.

Als particuliere V60 bezitter moet ik toch een lans breken voor de laatste generatie V60; koop een auto met garantie dan heb je een stuk meer zekerheid omtrent elektronische gremlins. Qua hardware is het inmiddels bekende techniek (XC90, XC60 en V90 zijn voorlopers). En rijd je in een nieuwere generatie Volvo met de laatste snufjes en die wat dynamischer rijdt.

Anders verwoord: een V70 is nog in lijn met het oude Volvo (vierkant en vooral comfort) terwijl de nieuwere modellen meer onderscheidend zijn qua verschillende rijdynamiek.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 922
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

raspaardje schreef: 18.02.2022 - 12:05 Gefeliciteerd, mooie kar.

Als particuliere V60 bezitter moet ik toch een lans breken voor de laatste generatie V60; koop een auto met garantie dan heb je een stuk meer zekerheid omtrent elektronische gremlins. Qua hardware is het inmiddels bekende techniek (XC90, XC60 en V90 zijn voorlopers). En rijd je in een nieuwere generatie Volvo met de laatste snufjes en die wat dynamischer rijdt.

Anders verwoord: een V70 is nog in lijn met het oude Volvo (vierkant en vooral comfort) terwijl de nieuwere modellen meer onderscheidend zijn qua verschillende rijdynamiek.
Garantie is maar een korte periode.....daarna ben je vaak de sjaak met een nieuwere. In het begin werd een V60 door Volvo zelfs gezien als de opvolger van een V70, heel vreemd, V60 is qua ruimte is maar klein tov V70. Je ziet ook dat een V70, met name benzine uitvoering erg waardevast is. Een goede V70 T4 uit 2016 ga je niet vinden onder de 25K euro.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”