Hallo,
Door omstandigheden gebruik ik de auto tegenwoordig veel minder vaak. En het aantal keren dat ik langere ritten maak is sterk gedaald.
Ik rij dus gewoon erg veel korte ritjes. Met de huidige en toekomstige brandstofprijzen is het inplannen van een accu-laad-ritje steeds minder een optie.
Ik dacht er dan ook aan om een aansluiting te zoeken/ te maken om er regelmatig een auto-druppellader (1-5 Amp) te gaan gebruiken om de accu min of meer op peil te houden.
Zijn er forumleden met ervaringen hiermee en dat onder andere rond de volgende gedachten:
1. Druppellader aansluiten via de 12V aansluiting in de kofferbak (werkt onafhankelijk van het contactslot) zodat de je via die weg energie toevoegt
in plaats van afneemt.
2. Een aparte aansluiting ergens realiseren waarop de druppellader kan worden ingeplugd terwijl de auto afgesloten op het erf staat?
Ik begreep dat je dan wel direct mag aansluiten op de + maar dat het beter is om de "-" niet direct op de accu te hangen, maar ergens aan
blok of chassis?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Bij voorbaat dank voor het delen daarvan.
Gebruik Accu Druppellader
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
- Locatie: Borger-Odoorn
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
- gero
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52
Ik doe dit al jaren, net zoals je zegt, korte ritjes je etc, is een aanslag op de levensduur van je accu, als je een accu lader koop investeer dan in een goede (duurdere) accu-lader, ik heb zelf een C-Tek accu-lader de simpelste uitvoering, op mijn accupolen heb ik een aansluiting zitten (ook van C-tek) met een stekker aansluiting, geen gedoe met veerklemmen , in de
stekkeraansluiting klikken en laden maar.
stekkeraansluiting klikken en laden maar.
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
- corsa_gsi
- 4th Gear member
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
- Locatie: Regio Rotterdam
- Contacteer:
Ik heb voor de accu van de Corsa die altijd in garage staat een lader gekocht bij de LIDL, die werkt prima.
Zet hem eens in de 2 maanden een weekje erop.
Zet hem eens in de 2 maanden een weekje erop.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
- gero
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52
Ik heb weleens met een ANWB monteur gesproken over accu laders, de beste man was er niet over te spreken tot dat ik zei "ik heb een C-Tek Accu-lader" ik zag dat zijn houding en toon positief veranderde , dat is wat ik bedoelde geef liever wat meer uit aan een goede lader, je heb er jaren plezier aan
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26936
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
C-Tek is inderdaad een goed merk.
Hier hangt ook een goedkopere in de schuur, eens in de zoveel tijd hangt er een accu aan, gaat al jaren prima.
Hier hangt ook een goedkopere in de schuur, eens in de zoveel tijd hangt er een accu aan, gaat al jaren prima.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4269
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik heb ook een C_Tec, gekocht in de Corona omdat ik toen erg weinig reed. Er zit een kabeltje bij dat je permanent nabij de accu kan laten hangen, dan is inpluggen zo gepiept.
Ik wilde zaterdag onze Mini Cooper aan de lader hangen, maar vond 'm niet meer (de lader, niet de Cooper). Dat wordt grondiger zoeken...
Ik wilde zaterdag onze Mini Cooper aan de lader hangen, maar vond 'm niet meer (de lader, niet de Cooper). Dat wordt grondiger zoeken...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
- Locatie: Borger-Odoorn
Dank jullie wel!
Gelukkig minder beren op de weg dan ik dacht. Nu op zoek naar een C_tek met kabeltje (zal niet te moeilijk zijn).
@Fulaks, Suc6 met de zoektocht naar "the lost lader"'.
Gelukkig minder beren op de weg dan ik dacht. Nu op zoek naar een C_tek met kabeltje (zal niet te moeilijk zijn).

@Fulaks, Suc6 met de zoektocht naar "the lost lader"'.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
-
- 7th Gear member
- Berichten: 7884
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
"schop omhoog"
Even een vraag over de opties.
Heb je nu de lader via de 12 Volt contactdoos in je kofferbak aangesloten? Of is de bedrading daar niet geschikt voor?
Ben voornemens om de accu hier in de winter ook onder de lader te laten staan. Vriest hier dan gerust tot -25°C. Dan is het wel fijn om voldoende prik te hebben.
Even een vraag over de opties.
Heb je nu de lader via de 12 Volt contactdoos in je kofferbak aangesloten? Of is de bedrading daar niet geschikt voor?
Ben voornemens om de accu hier in de winter ook onder de lader te laten staan. Vriest hier dan gerust tot -25°C. Dan is het wel fijn om voldoende prik te hebben.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4269
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Heb wel eens gelezen dat je dergelijke laders beter niet op 12V stopcontact en/of sigarettenaansteker kan aansluiten. Zou iets te maken hebben met moderne boordelektronica. Daarom levert C-Tek ook standaard het kabeltje erbij dat je permanent op de accu bevestigt. De lader inpluggen is dan kinderspel.
P.S. : voor iemand zich zorgen maakt : lader teruggevonden.
P.S. : voor iemand zich zorgen maakt : lader teruggevonden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 7th Gear member
- Berichten: 7884
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Kijk, hier kan ik wat mee. Thanks!Fulaks schreef: ↑20.10.2022 - 16:54 Heb wel eens gelezen dat je dergelijke laders beter niet op 12V stopcontact en/of sigarettenaansteker kan aansluiten. Zou iets te maken hebben met moderne boordelektronica. Daarom levert C-Tek ook standaard het kabeltje erbij dat je permanent op de accu bevestigt. De lader inpluggen is dan kinderspel.
P.S. : voor iemand zich zorgen maakt : lader teruggevonden.
Ik heb zelf een SC Powersuply liggen. Die zou het in principe ook moeten kunnen. Maar die moet je iedere keer er aan koppelen.
Als bij de C-Tek een vaste aansluiting zit ben ik gelijk klaar. Geen gedoe dus. En dan kan de SC nog voor andere doeleinden gebruikt worden.
Van de week even op jacht..
Thanks
Ps... Je lader lag in de mini?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4269
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Nope, in de Volvo. Blijkbaar een keer bij het reservewiel gelegd, al tast ik in het duister welke redenering daaraan ten grondslag lag.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 20.08.2005 - 21:52
- Locatie: Hoofddorp
Fulaks schreef: ↑20.10.2022 - 16:54 Heb wel eens gelezen dat je dergelijke laders beter niet op 12V stopcontact en/of sigarettenaansteker kan aansluiten. Zou iets te maken hebben met moderne boordelektronica. Daarom levert C-Tek ook standaard het kabeltje erbij dat je permanent op de accu bevestigt. De lader inpluggen is dan kinderspel.
P.S. : voor iemand zich zorgen maakt : lader teruggevonden.
In de handleiding van de V90 zie ik dat je van de acculader de min (-) pool van de lader niet op de min van de accu mag aansluiten maar op het centrale aardepunt moet aansluiten.
Hoe heb jij dit gedaan?
2023-Heden NJ-422-L Volvo V90 T5 156.000 - .......
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
2017-2023 9-ZFV-07 FORD S-MAX 2.0 TDCI 2010 163.500 - 268.000
2013-2017 69-JL-DR VOLVO S60 BI-FUEL 2002 245.000 - 370.500
2009-2013 NZ-JJ-76 VOLVO 850 2.5 20V 1996 265.000-350.000
2005-2009 FZ-LN-96 FORD SIERRA GT 1993 200.000-285.000
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4269
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Ik zet het klemmetje van de - aan het stukje bout van de voorwielophanging dat boven de wielkast uitsteekt.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 7th Gear member
- Berichten: 7884
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Gezien de strenge winters hier geen overbodige luxe...
We hebben er maar een aangeschaft.
Dit weekend monteren.
Ik denk dat ik alleen aan de buitenkant van de XC70 een laadplug maak dan is het stekker er in en klaar.
We hebben er maar een aangeschaft.
Dit weekend monteren.
Ik denk dat ik alleen aan de buitenkant van de XC70 een laadplug maak dan is het stekker er in en klaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9143
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Kreeg gisteren een email van Rad.eu. 15 procent korting op alle oplader.
Zal vast ook een mooie Ctek tussen zitten, met oogjes voor rechtstreeks op de accu
Zal vast ook een mooie Ctek tussen zitten, met oogjes voor rechtstreeks op de accu

Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27
Interessante topic. Laat ik nu net vandaag de lowrider aan mijn Aldi modelletje gehangen te hebben. Ik lees c tec en keek even op de sloveense site. Hmm bos en bomen. Welk model ligt er bij jullie op het schap?
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
-
- 7th Gear member
- Berichten: 7884
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Lowrider?
CTek is redelijk klein, makkelijk in gebruik en ook nog eens veilig. Prijs is ook redelijk.
Maar het is waar je voorkeur naar uit gaat.
Als je kijkt naar waarderingen, dan komt CTek op plaats 7. Dat is opzich niet verkeerd.
Nadeel vind ik dat het een onderhoudslader is.
Dus om gericht een accu van bv 95 Amp/uur te laden gaat het niet worden.
Ik heb de Nordmax. Deze omdat de capaciteit van het laden tot 300 Amp/uur accu's aankan. Dan heb ik meteen een lader voor grotere accu's en niet alleen voor onderhoud laden.
Bij mijn XC70 komt dit 12 Volt stopcontact aan de buitenkant (achterzijde)
Is makkelijker omdat de lader geregeld aangesloten zal zijn. En met het Overland gebeuren ook erg handig. Heb ik altijd 12Volt extern. Moet alleen even kijken waar ik hem zet. Om nou een gat in de zijkant of achterkant te boren is ook wat. Denk dat het vlak naast de trekhaak gaat worden.
CTek is redelijk klein, makkelijk in gebruik en ook nog eens veilig. Prijs is ook redelijk.
Maar het is waar je voorkeur naar uit gaat.
Als je kijkt naar waarderingen, dan komt CTek op plaats 7. Dat is opzich niet verkeerd.
Nadeel vind ik dat het een onderhoudslader is.
Dus om gericht een accu van bv 95 Amp/uur te laden gaat het niet worden.
Ik heb de Nordmax. Deze omdat de capaciteit van het laden tot 300 Amp/uur accu's aankan. Dan heb ik meteen een lader voor grotere accu's en niet alleen voor onderhoud laden.
Bij mijn XC70 komt dit 12 Volt stopcontact aan de buitenkant (achterzijde)
Is makkelijker omdat de lader geregeld aangesloten zal zijn. En met het Overland gebeuren ook erg handig. Heb ik altijd 12Volt extern. Moet alleen even kijken waar ik hem zet. Om nou een gat in de zijkant of achterkant te boren is ook wat. Denk dat het vlak naast de trekhaak gaat worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9143
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
He Martin, grappig. Ik ben op zoek naar zoiets. Op het werk hebben alle bussen een NATO stekker, maar dat is voor de S60 of V70 te lomp en zwaar.
Onze V70 heeft maar 1 sleutel en die past niet in het slot van de deur, dus lege accu en auto op slot is pech. Ik moet dus iets maken waardoor we die auto onder spanning kunnen zetten als je niet bij de accu kan.
Nu kwam Ferdi met een Anderson stekker, dat is wel iets om achter de trekhaak te maken.
Maar wat jij nou laat zien heeft ook wel wat.
Onze V70 heeft maar 1 sleutel en die past niet in het slot van de deur, dus lege accu en auto op slot is pech. Ik moet dus iets maken waardoor we die auto onder spanning kunnen zetten als je niet bij de accu kan.
Nu kwam Ferdi met een Anderson stekker, dat is wel iets om achter de trekhaak te maken.
Maar wat jij nou laat zien heeft ook wel wat.
Hier een Ctek MXS 5.0, gekocht via marktplaats. Nieuw iets van 70-80 euro. Stekker in de motorfiets gebouwd, en voor de auto gebruik ik de klemmen.steven.vuylsteke schreef: ↑01.12.2022 - 21:18Interessante topic. Laat ik nu net vandaag de lowrider aan mijn Aldi modelletje gehangen te hebben. Ik lees c tec en keek even op de sloveense site. Hmm bos en bomen. Welk model ligt er bij jullie op het schap?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi