Volvo's City Safety

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41374
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvo’s City Safety

Uniek systeem vermindert kans op botsingen bij lagere snelheden

• 75% van alle botsingen vindt plaats bij minder dan 30 km/h
• Meer veiligheid voor de inzittenden
• Voorkomt en vermindert schade
• Kan volledig zelfstandig functioneren
• Introductie binnen twee jaar

Afbeelding

Beesd, 4 december 2006 – Volvo Cars introduceert een uniek systeem dat de bestuurder van een auto helpt botsingen op lage snelheid, zoals die veel plaatsvinden in stads- en fileverkeer, te voorkomen. Komt de neus van de auto te dicht in de buurt van de achterzijde van de voorligger en reageert de bestuurder niet op tijd, dan grijpt het City Safety-systeem in door zelf te remmen. Zo kan een dreigende kop-staartbotsing worden voorkomen.
Volvo Cars wil City Safety binnen twee jaar op de markt brengen. “Het systeem heeft voordelen voor alle betrokkenen van een (dreigende) kop-staartbotsing”, zegt Ingrid Skogsmo, directeur Volvo Cars Safety Centre. “Voor de inzittenden van de voorliggende auto wordt het risico van whiplash allereerst sterk verminderd of geheel voorkomen. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Bovendien kan City Safety de kans op schade aan beide voertuigen aanzienlijk verkleinen of zelfs geheel voorkomen. En da’s natuurlijk mooi meegenomen.”

Volgens de statistieken vindt 75 procent van alle botsingen plaats bij snelheden tot 30 km/h, daartussen zitten veel kop-staartbotsingen. Daarbij dient vermeld te worden dat lang niet alle schadegevallen aan de verzekeringsmaatschappijen worden gemeld omdat de schade vaak tot een minimum beperkt is gebleven. Wellicht gaat het dus om meer dan 75 procent. Neemt niet weg dat iedere schade, hoe klein dan ook, tijd en geld kost om te herstellen.
Volvo’s City Safety-systeem is actief tot een snelheid van 30 km/h. Is het snelheidsverschil tussen de auto’s minder dan 15 km/h, dan kan het systeem de bestuurder helpen een botsing compleet te voorkomen. Bij een snelheidsverschil van 15 tot 30 km/h wordt er zoveel mogelijk snelheid uit de auto gehaald, waarbij het doel blijft een botsing te voorkomen. Maar is die echt onvermijdelijk, dan wordt de schade tot een minimum beperkt.
Wanneer in stadsverkeer of in de file een voorliggend voertuig plotseling remt en de sensor van het City Safety-systeem een dreigende botsing signaleert, worden de remblokken automatisch dicht tegen de schijven aangedrukt om de bestuurder in de gelegenheid te stellen zo snel en effectief mogelijk te kunnen remmen en/of van het obstakel weg te sturen. Is de afstand tot de voorligger zo kritisch, dat een botsing niet of nauwelijks meer te voorkomen is, dan grijpt het systeem geheel autonoom in door razendsnelle activering van een hydraulische pomp binnen het remsysteem.

Afbeelding

Optische radar monitort voorliggend verkeer
Het City Safety-systeem houdt het verkeer vóór de auto voortdurend in de gaten met behulp van een optische radar, die ter hoogte van de achteruitkijkspiegel geïntegreerd is in de voorruit. De radar monitort voertuigen die zich tot op een afstand van zes meter vóór de eigen auto bevinden en is zo geprogrammeerd, dat hij registreert of de voorligger stilstaat dan wel zich in dezelfde richting beweegt als de eigen auto.
Gebaseerd op de afstand tussen auto en voorligger en de gereden snelheid, berekent het systeem vijftig keer per seconde hoe hard er geremd moet worden om een eventuele botsing te voorkomen. Wanneer de gecalculeerde remkracht een bepaalde waarde overschrijdt zonder dat de bestuurder daarop actie onderneemt, wordt een aanrijding onvermijdelijk beschouwd. In dat geval neemt City Safety het heft autonoom in handen door de remmen te activeren en het gaspedaal te deactiveren, om zo zoveel mogelijk snelheid uit de auto te halen.

Beperkende factoren
Hoewel uiterst geavanceerd, heeft City Safety dezelfde beperkingen als alle conventionele radarsystemen. Dat wil zeggen dat de gevoeligheid van de sensor vermindert door zaken als vuil, mist, sneeuw, ijs en hevige regenval. Het is daarom essentieel om de voorruit altijd zo schoon mogelijk te houden. Is de sensor op enige wijze geblokkeerd, dan wordt de bestuurder daar via het informatiedisplay voor gewaarschuwd en zal hij de voorruit vrij moeten maken van wat het ‘zicht’ van de sensor belemmert. Het systeem werkt ’s nachts overigens even goed als overdag.

“Het spreekt vanzelf dat City Safety de bestuurder van een auto niet van zijn plicht ontslaat om altijd met de grootste zorgvuldigheid te rijden om een botsing te voorkomen”, benadrukt Ingrid Skogsmo. “De automatische remfunctie wordt alleen geactiveerd als het systeem signaleert dat een botsing vrijwel niet meer uit te sluiten is. City Safety zal er dan alles aan doen om – indien nog mogelijk – een botsing te voorkomen, en anders in ieder geval de snelheid zoveel mogelijk uit de auto te halen, om zo de schade zo beperkt mogelijk te houden.”

Collision Warning met Brake Support
Volvo Cars heeft al eerder veiligheidssystemen in haar auto’s op de markt gebracht die de bestuurder helpen schade en lichamelijk letsel door kop-staartbotsingen te voorkomen dan wel te beperken. Zo werd Collision Warning in combinatie met Brake Support eerder dit jaar in de nieuwe Volvo S80 geïntroduceerd. Het eerste systeem waarschuwt de bestuurder via visuele en audiosignalen wanneer de afstand tussen de eigen auto en een voorligger zo snel kleiner wordt, dat een kop-staartbotsing onvermijdelijk is. Reageert de bestuurder daar niet of niet tijdig genoeg op, dan grijpt Brake Support in. Het systeem zet de remmen zo ‘op scherp’, dat ze altijd zo effectief mogelijk in actie komen als het rempedaal alsnog wordt ingetrapt.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41374
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Filmpje over dit systeem (in 't Zweeds)

>>>>>klik<<<<<
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Douwe
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
Locatie: Sneek
Contacteer:

Je was me voor met plaatsen van de link. Het leek overigens of een voorloper ervan ook op de nieuwe V70 komt.
Gebruikersavatar
Douwe
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 02.02.2005 - 20:19
Locatie: Sneek
Contacteer:

Nog een persbericht van Volvo over electronische veiligheid (vandaag gepubliceerd)

The car of the future—a personal assistant

It happens on occasion that someone invents a "gadget" that everyone wants. A gadget that no one felt the need for before it existed … TV, radio, mobile phones. But who wouldn’t like to have a washing machine that also irons the shirts? Or a saucepan that only prepares good food?

The cars of the future will have functions that no one feels the need for today, but that everyone will love tomorrow.

The first hundred years of automobile development were mostly about engines, bodies, and chassis. The next century will be dominated by electronics. We have already had a few glimpses of the future. Modern cars have more computer capacity than the moon rockets of the ‘70s. They have navigation systems that find their way thanks to satellites. They have computer-controlled suspensions that change according to needs—stiff suspension when the driver wants to be the F1-driver Schumacher, or comfortable when your mother-in-law is in the rear seat. They have radar systems that warn us if we are about to collide with something.

Functionality has increased many times over in recent years.

The Electrical Department in VCC’s Research and Development division is among the most prominent in the automotive world. There has been an awareness here for quite some time that electronics will change the cars.

However, the greatest challenge is not to develop new functions. The greatest challenge is on another level—in the interface between driver and car.

It is not at all unusual for accidents to be caused by the driver falling asleep at the wheel. In the cars of the future, this will not need to happen—the car will sense when the driver gets drowsy. But how should the driver be awakened—by a discrete signal or a loud one? The interface is important...

Here is another example: How many screens, displays, levers, and buttons can a driver keep track of without becoming a traffic hazard. Once again, the interface is important.

Therefore, we must develop new functionality that the driver never needs to think about—until it is needed. It should then intervene in a way that is completely natural for the majority of drivers. IDIS—Intelligent Driver Information System—is a system that works in precisely this way. The driver can never see and never hear IDIS, he or she only has the benefits of it.

This system is already used in a number of Volvo’s models. IDIS and its coming generations will be more common in the future, and will become increasingly important.

IDIS’ task is to prevent inconsequential events from distracting the driver in intensive traffic situations. A warning about a low washer fluid level should not come in the midst of a difficult left-hand turn. In other words, the cars will be given human traits. They will know what is important and unimportant, and they will provide information about this at suitable times.

On the other hand, they will not be able to iron your shirts…

foto van Driver alert camera
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”