Keuzestress - V70 D4 of iets anders?

Plaats reactie
Bram zelf
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08.03.2022 - 23:08

Hi allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus allereerst een vriendelijke groet.

Onlangs heeft mijn vorige V70 D4 (Momentum - okt 2012) ons leven gered toen tijdens storm Eunice een grote eik op onze auto viel tijdens het rijden. Volvo for life dus, in de meest letterlijke zin!

Auto total loss, dat helaas wel. Nu dus op zoek naar iets nieuws, en daarvoor wilde ik hier om advies vragen.

Ik rijd met moeite 25.000 km per jaar, meer wordt het dus echt niet. Daarom twijfel ik momenteel tussen diesel of toch overstappen naar benzine. Met oog op huidige brandstofprijzen zou je dan voor diesel gaan wellicht, echter is restwaarde over enige jaren en maandlasten ook belangrijk om mee te nemen in mijn keuze.

Nu zou een V60 Plug-in Hybride ook een optie kunnen zijn, en dan de D5 of D6. Wat is hiermee jullie ervaring? Is een mindere auto dan de V70? Of is dat verschil (behalve de ruimte) te verwaarlozen? Ga ik uiteindelijk de ruimte missen?

Ik hoor graag van jullie, fijne dag!

Gr, Bram



https://www.bd.nl/oisterwijk/auto-rijdt ... ~a3c416ba/
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6297
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Beste Bram, allereerst goed dat jullie die klap hebben overleefd. Een V60 PIH heeft een substantieel kleinere kofferruimte dan een V70, maar rijdt naar mijn mening veel beter dan de V70. De V70 is gezapig en de V60 is veel dynamischer, ook met 300Kg aan extra gewicht. Ik heb er ca. 100K mee mogen rijden en vond het een dijk van een auto. Een PIH is met de huidige brandstofprijzen zeker aan te bevelen, met regelmatig laden is een verbruik van 1:25 en veel beter zeker haalbaar. Er is al zoveel op dit forum over geschreven over de V60 PIH dus ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie even en ga vooral eens proefzitten en -rijden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3798
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

waarom druk maken over restwaarde terwijl je een diesel enkele duizenden euro,s goedkoper aan kunt schaffen dan een vergelijkbare benzine? wat je niet uitgeeft, hoef je ook niet af te schrijven.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3173
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Je zou eea kunnen uitrekenen met een spreadsheet, verschillen in brandstof prijs en verbruik meenemen, verschil in wegenbelasting, verzekering, aanschaf, restwaarde, etc.

Omslagpunt lag altijd rond de 30 a 35.000 per jaar, maar 2e hands wat lager, rond de 25.000. Met huidige brandstof prijs nog niet gedaan zelf.

Lease maatschappijen hielden (mijn ervaring) ook 35k aan, maar nu nauwelijks nog diesels geleast.
Als je ‘m lang blijft tijden en ‘op’ rijdt, kan je het zeker doen, ook als je niet in een stad woont.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28405
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Allereerst mooi dat je vorige Volvo het ongeval met de eik zo goed heeft doorstaan, inderdaad Volvo for life.
Wat betref de opvolger is het verstandig een grondig kostenoverzicht te maken voor de diverse opties en dan een keus te maken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6297
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zag gisteren dat het verschil in literprijs tussen benzine en diesel teruggelopen is tot 10 cent. Hoef je geen rekenwonder te wezen dat voor de diesel het omslagpunt daardoor bij een veel hoger kilometrage dan voorheen ligt. Alleen al voor het verschil in MRB per kwartaal kun je wel tot 2x de tank volgooien en dat is dan toch al gauw een 1500-2000 km. Tenminste vanuit economisch oogpunt is een PIH zo gek nog niet.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Betaal je met een PIH niet de MRB hoofdprijs de komende jaren vanwege de zware accu's? Daarbij moet je wel een goed onderhouden exemplaar op de kop tikken, ik zou zelf niet zo snel een 2de hands willen. Al die problemen met aircopompen enzo. Dan moet je echt zeker weten dat die goed gerepareerd zijn.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6297
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

t5power schreef: 10.03.2022 - 08:57 Betaal je met een PIH niet de MRB hoofdprijs de komende jaren vanwege de zware accu's? Daarbij moet je wel een goed onderhouden exemplaar op de kop tikken, ik zou zelf niet zo snel een 2de hands willen. Al die problemen met aircopompen enzo. Dan moet je echt zeker weten dat die goed gerepareerd zijn.
Tot en met '23 heb je nog 50% korting, in 2024 nog 25% en daarna betaal je de hoofdprijs of we betalen allemaal de hoofdprijs door de km heffing :-). Het probleem de airco pompen is opgelost en anders kun je de dealer vragen wat hiervan de historie is. Bovendien speelde dit probleem m.n. in de MY2013/14 (nadat de eerste defect ging) en vanaf MY2015 niet meer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

De lagere aanschaf van een gebruikte diesel, tov benzine is zo groot dat je daar de komende jaren de hogere wegenbelasting van kan betalen. Tel daarbij de lagere brandstofprijs en het zuinigere verbruik en het is financieel een no brainer..

Wat mij betreft zijn we in nl bezig met een hetze tegen diesel en dat is jammer. De motoren lopen soepeler en gaan in de praktijk vaak dubbel zo lang qua km mee dan de benzine variant.

Overigens is een pih wat mij betreft een uitstekende keuze. Laagste aanschaf (zeker gezien zijn nieuwprijs), half wegenbelasting en diesel. Hou alleen rekening met een aircopomp (als die niet goed vervangen is) aandrijfas links achter en de obc. Die komen er gegarandeerd aan. Ik rij er al 240.000 km naar tevredenheid mee.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10487
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik heb de afgelopen 11 maanden als 'tussenoplossing' een V70 D4 Euro 6 gereden. TOP AUTO! in de 11 maanden ca. 28.000km gereden. Verbruik ca 1-17/18 gemiddeld. Wel bij Obbe en de buurman het eea preventief laten reinigen en upgraden waardoor het blok fraaier ging functioneren. Auto had ik binnen 2 dagen na aankondiging verkoop verkocht. Even los vd kosten etc. een diesel loopt toch wel erg fijn hoor.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”