In februari set winterwielen aangeschaft en gemonteerd voor vakantie. Zomerwielen in de schuur, TPMS gereset en klaar voor de reis. Na twee weken en ruim 5500km vorige week terug van vakantie en gezien het goede weer gelijk de winterwielen vervangen voor de zomer set (identieke 19” velgen en zelfde bandenmaat). Na monteren de TPMS weer gereset. Ervaarde duidelijk verschil in rijden met de zomerbanden vergeleken met de winterbanden.
Vandaag tijdens het rijden ineens TPMS melding dat alle 4 de wielen een lage bandenspanning hadden. App op het middenscherm gaf 4 oranje bolletjes bij elk wiel. Voor de zekerheid gestopt om alle 4 de wielen te controleren maar niks bijzonders te zien. Kreeg niet de mogelijkheid / optie om de bandenspanning te resetten in het systeem.
Bij benzinestation de luchtpomp opgezocht en bleek dat de bandenspanning in de zomerbanden niet te laag was maar veel te hoog!! Ipv dat er lucht in de banden werd gepompt werd er lucht uitgelaten en toen ik op de luchtpomp keek zag ik nog net aftellen van 297 naar beneden. Aangezien er toen al lucht uitgelaten was, was de spanning dus ruim 300
Nu was de buiten temperatuur in januari wel een stuk lager dan vandaag en ik weet niet wat de bandenspanning was bij aflevering. Kan alleen maar bedenken dat de bandenspanning in januari al te hoog moet zijn geweest en met 15+ graden temperatuur verschil dat de spanning verder is opgelopen maar zoveel dat het ruim op 300 kwam heb ik door temperatuur verschil van winter naar zomer nog nooit meegemaakt!!
Zomer en winterbanden zijn beide 19” Michelin.
Iemand zoiets soortgelijks meegemaakt met een V90 of V90CC?