Volvo Cars heeft via het Volvo Cars Tech Fund, zijn durfkapitaalafdeling, een strategische investering gedaan in Bcomp. Dit innovatieve bedrijf uit Zwitserland ontwikkelt hoogwaardige lichtgewicht materialen op basis van natuurlijke vezels.
Bcomp maakt voor zijn materialen gebruik van vlasvezels, een materiaal op biologische basis dat in vergelijking met gewone kunststofonderdelen een aanzienlijke besparing oplevert op het gebied van gewicht, energieverbruik en emissies. Het materiaal biedt ook mogelijkheden voor de esthetische oppervlakken zoals bijvoorbeeld het exterieur.
Volvo Cars onderzoekt actief het gebruik van composietmaterialen uit natuurlijke vezels in zijn volgende generatie volledig elektrische auto's, daarnaast wil Volvo's strategische dochteronderneming Polestar de materialen van Bcomp ook gaan gebruiken in toekomstige modellen.
Volvo Cars gebruikte de materialen van Bcomp in zijn meest recente conceptauto, de Volvo Concept Recharge. Uit de berekeningen van Bcomp blijkt dat de op natuurvezels gebaseerde composieten in vergelijking met gewone kunststofonderdelen tot 50 procent lichter zijn, tot 70 procent minder kunststof gebruiken en de productie hiervan tot 62 procent minder CO2 uitstoot.
"Deze investering is opnieuw een voorbeeld van ons streven naar duurzaamheid en onze strategische focus op het verkleinen van onze CO2-voetafdruk," zegt Alexander Petrofski, hoofd van het Volvo Cars Tech Fund. "We hebben een lange traditie van samenwerkingen met toonaangevende technologiebedrijven zoals Bcomp, omdat we gezamenlijke voordelen zien in het helpen van deze bedrijven bij het opschalen en ontwikkelen van innovatieve producten op wereldwijde markten."
De Volvo Concept Recharge, die in de zomer van 2021 werd onthuld, demonstreert de stappen die Volvo Cars op alle gebieden van de ontwikkeling van volledig elektrische auto's wil zetten om de CO2-voetafdruk van zijn auto's en van het bedrijf als geheel te verkleinen. Het bedrijf is van plan om tegen 2030 alleen nog volledig elektrische auto's te verkopen en streeft ernaar om tegen 2040 een klimaatneutraal bedrijf te zijn.
"We zijn erg aangemoedigd door de mogelijkheden die vlascomposieten bieden, en daarom hebben we ze zowel in het interieur als aan de buitenkant van de Volvo Concept Recharge gebruikt," zegt Robin Page, Senior Vice President Design bij Volvo Cars. "Het is een materiaal dat milieuvriendelijk is met een zeer lage CO2-voetafdruk en ook nog eens een aantrekkelijke en natuurlijke esthetiek oplevert."
In het interieur van de Volvo Concept Recharge heeft Volvo Cars een vlascomposiet gebruikt voor de onderste opbergruimten, de achterkant van de hoofdsteun en de voetensteun. Aan de buitenkant van de auto bestaan de voor- en achterbumpers en de dorpellijsten uit vlascomposieten.
De ambitie om de uitstoot voortdurend te verminderen en tegen 2040 klimaatneutraal te zijn, maakt deel uit van het klimaatactieplan van Volvo Cars, een van de meest ambitieuze in de sector. Al in 2025 wil het bedrijf de CO2-uitstoot over de hele levenscyclus per auto met 40 procent verminderen ten opzichte van 2018.
Volvo Cars Tech Fund investeert in Bcomp, een bedrijf dat duurzame lichtgewichtmaterialen ontwikkelt
In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40760
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Ben
Ga naar
- Over Volvo Forum
- ↳ FAQ over de werking van het forum
- ↳ Berichten van en over Volvo-forum.nl
- ↳ Volvo en Forum hebbedingen
- Alleen voor leden
- ↳ Alleen voor leden
- ↳ Even Voorstellen
- ↳ Het fotoalbum
- ↳ Foto van mijn Volvo
- ↳ De Volvo Forum Trofee
- ↳ De projecten
- ↳ Persoonlijke weblogs
- ↳ Entertainment
- ↳ Familieberichten
- ↳ Banenbeurs
- ↳ Evenementen
- ↳ Volvo-Forum reizen
- ↳ Voorbije evenementen
- ↳ Evenementen zonder datum
- ↳ Volvo verzamelingen
- ↳ De miniaturen - Volvo modelauto's
- ↳ Publicaties
- ↳ Volvomobilia
- ↳ Volvo Club Nederland
- ↳ VCN nieuwsberichten
- ↳ VCN Evenementen
- ↳ VOLVO-Forum marktplaats
- ↳ Gevraagd
- ↳ Volvo (auto) te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo onderdelen te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvo documentatie te koop - met foto en prijs!
- ↳ Volvomobilia te koop - met foto en prijs!
- ↳ Off Topic
- ↳ Links
- ↳ Off Topic rubrieken
- ↳ Off Topic Auto
- ↳ Polestar
- ↳ Lynk & Co
- ↳ Off Topic Algemeen
- ↳ De film van Ome Willem
- ↳ Off Topic IT
- ↳ Naar Scandinavië
- ↳ On(t)roerend goed
- ↳ Toeristische tips
- Algemeen Volvo
- ↳ Volvo algemeen (niet technisch)
- ↳ Zou mijn oude Volvo nog rijden?
- ↳ Volvo fraudemeldingen
- ↳ Volvo Nieuws
- ↳ Volvo Racing Nieuws
- ↳ Volvo Ocean Race
- ↳ De avonturen van Peth©oni
- ↳ Polestar Cyan racing
- ↳ Volvo Drive Magazine
- ↳ Volvo SPY
- De Modellen
- ↳ De Klassiekers
- ↳ De Katterug en Duett
- ↳ De Amazon
- ↳ AWD maar geen XC
- ↳ 1800 serie
- ↳ De oldtimers
- ↳ De 'Bakstenen'
- ↳ De 140 - 240 - 160 - 260 series
- ↳ De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90
- ↳ De Nederlandse Volvo's
- ↳ De 66 - 340 - 360 series
- ↳ De Volvo 440 - 460 series algemeen
- ↳ Volvo 400 evenementen
- ↳ Volvo 400 techniek
- ↳ Volvo 400 foto's
- ↳ Volvo 400 projekten
- ↳ De 480
- ↳ S40 - V40 Classic
- ↳ De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004
- ↳ S40 - V50 series
- ↳ C30
- ↳ V40
- ↳ XC40
- ↳ De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic
- ↳ De 60 - 70 - 80 en 90 series
- ↳ S60 my 2000 t/m 2009
- ↳ S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018
- ↳ V60/S60 vanaf MY 2019
- ↳ V70 MY2000 t/m MY2008
- ↳ XC60 t/m MY2017
- ↳ XC60 vanaf MY 2018
- ↳ C70 vanaf MY2006
- ↳ XC70 t/m MY2007
- ↳ V70/XC70 vanaf MY2008
- ↳ S80
- ↳ S90 / V90 vanaf MY 2016
- ↳ XC90 Classic t/m MY 2014
- ↳ XC90 vanaf MY2015
- ↳ Elektrische Volvo's
- ↳ Plug In Hybrid Volvo's
- ↳ Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles
- ↳ EX30
- ↳ EC40
- ↳ EX40
- ↳ EX60
- ↳ EX90
- ↳ ES90
- ↳ Volvo Polestar tuning
- ↳ De werkpaarden van Volvo
- ↳ Foto's van Volvo Trucks en Bussen
- ↳ Foto's van Volvo Graafmachines
- ↳ Informatie over Volvo op het werk
- Volvo Techniek Algemeen
- ↳ Techniek overig
- ↳ Over alle vloeistoffen
- ↳ Turbo
- ↳ Handleidingen + gereedschapstips
- ↳ Banden en velgen
- ↳ Tuning (niet optisch)
- ↳ Bifuel
- ↳ Techniek niet modelgebonden
- ↳ Verzorging
- ↳ Canbus
- ↳ Software voor Volvo's
- ↳ Audio - Video - Navigatie - Communicatie
- ↳ Algemeen A-V-N
- ↳ Telefoon in de auto
- ↳ Navigatie van Volvo
- ↳ Navigatie 'niet Volvo'
- ↳ Communicatie
- ↳ Volvo On Call
- ↳ Televisie in de auto
- ↳ iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07
- Berichten van Sponsors
- ↳ De Forumsponsors
- ↳ Berichten van Sponsors