keuzestress

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
GPT
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.12.2015 - 11:25

Beste Volvo liefhebbers,
ik zit met keuzestress waar hopelijk iemand mij vanaf kan helpen.

Of: een mooie B5 of een T6 Recharge / Twin engine (uit 2020 dus de 11,6 kwh batterij)
Ik rijd ongeveer 40000 per jaar, werk vanuit huis (en kan dus thuis laden). Wel moeten en nog wat extra panelen op het dak om uit eigen woning te kunnen tanken. Investering is ca 2000,- zonder laadpaal. Niet heel veel geld omdat ik het kan aansluiten op het bestaande systeem.

Ik lees dat je met de T6 normaal gezien zo'n 40km elektrisch kan rijden. En met de B5 een reel verbruik hebt van 1 op 14.
Daarbij is de T6 nogal zwaarder en is het wegenbelastingvoordeel over een tijdje wel weg. Het is nu half tarief (tot 2025). 277 per kwartaal voor de B5 en of 175 voor de T6. Na 2024 is de T6 dus 350,- per kwartaal.

Maar: reken ik dat je 40km elektrisch kan rijden met 11kwh en een prijs per kwh van 50 cent (schijnt nu zelfs 60 te zijn als je het niet zelf opwekt) dan kost die 40km mij: 5,50.
Op benzine met 1 op 14 kost dat ongeveer 6,34 (bij 1 op 13 en een prijs van 2,06 per liter).
Samengevat: veel meer dan 60,- per maand is het voordeel voor de T6 niet. (30 tientjes wegenbelasting en een euro per dag aan voordeel omdat stroom iets voordeliger is dan benzine.

Daar komt bij: de T6 is € 5000,- duurder in aanschaf dan de B5.

Nu ik het zo allemaal ingetypt heb ga ik denk ik voor de B5. Verschil is erg beperkt.
Of denken jullie er anders over?

Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3973
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Rekenen: morgen is de afrekening anders.
Wat zegt je hart als je 3x naast beide auto's hebt gestaan, gezeten, gereden etc.
Wat vindt de partner?
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
GPT
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.12.2015 - 11:25

Daar heb je wel een punt ja. Maakt partner niet veel uit. Als het maar een Volvo is.
Toch wel even rekenen: als je de aanschaf van de panelen even niet telt. Dan kost het eerste stukje "40 km elektrisch" op benzine dus 6,35 per dag. Dat keer 300 dagen. Is €1.800,- per jaar in het voordeel voor de T6. De wegenbelasting van de B5 is 400,- per jaar goedkoper. Voordeel blijft dus nog maar 1400 van over. Daar moet je dus wel 7000 meer voor uitgeven. (incl de panelen). Kost dus meer dan 5 jaar om het terug te verdienen. Vooropgesteld dat ik er wel 5 jaar in blijf rijden en verder alles gelijk blijft.... Lastig
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ga eens rijden, dan merk je de verschillen wel.
De T6 is qua techniek natuurlijk veel complexer, de T5 veel agieler, vooral met sportonderstel.

Maar als een heel groot deel van je ritten minder dan 40 km bedragen kan je veel op stroom rijden.
Daar staat tegenover dat één grote reparatie aan het elektrische gedeelte zomaar je voordeel in rook op laat gaan.

Daarom niet alleen naar de kosten kijken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 276
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

In hoeverre verschillen de uitvoeringen van de auto's los van de aandrijflijn?
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
GPT
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.12.2015 - 11:25

Uitvoeringen zijn gelijk Beide Inscription
De meeste ritten zijn verder dan 40km. Heb geen standaard woon/werk rit.
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 276
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Zelfde opties, kleurstelling, staat etc.? Ik sluit me wel aan bij raspaardje om te rijden en te ervaren en dat de doorslag te laten geven. Ikzelf stond voor een vergelijkbare keuze (of mijn toenmalige Volvo doorrijden) en o.b.v. de rij-ervaring heb ik gekozen voor de T6. De rekensom is gebaseerd op het heden en voor de toekomst moet je teveel aannames doen om die sluitend te krijgen voor de toekomst. Daarnaast zal het altijd blijven knagen als je second best kiest o.b.v. het kostenplaatje terwijl je ook....
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29454
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Autorijden is niet alleen rekenen maar ook beleving. Ga eerst eens uitgebreid proefrijden met de twee beoogde uitvoeringen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3718
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

GPT schreef: 05.04.2022 - 12:09 T6 Recharge / Twin engine (uit 2020 dus de 11,6 kwh batterij)
= nu al achterhaalde technologie. Dus meer investeren om te mogen rijden in de technologie van gisteren zou ik nooit doen. De ontwikkelingen op het gebied van electrificatie gaan snel maar zijn nog niet verdisconteerd in de 2e hands prijzen omdat er nu andere krachten de overhand hebben (oorlog, covid, chips, logistiek etc.). Waarom dan niet investeren in een P2?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
GPT
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.12.2015 - 11:25

Dank allen! Ik ben er wel uit: het gaat de B5 worden.
de T6 (heb ik overigens niet in gereden) heeft voor mij een paar nadelen. Is wit, is duurder en ik kom met de kleine accu die er in zit niet ver genoeg.
De P2: ja: super. Maar met de kofferbak die het ding heeft kan ik geen 2 honden kwijt. Valt dus voor nu af.
De B5 is zwart, heeft HK audio en aanschafprijs is 5000 lager.

Bedankt voor de reacties! Ben het bijna met iedereen eens. Heeft mij wel geholpen. Het beleving verhaal snap ik allemaal. Ik heb in de B5 meer dan voldoende beleving en hecht zelf meer aan goede (betere) audio dan aan die extra pk's. Begrijp mij niet verkeerd: extra pk's zijn altijd leuk. het prijskaartje dat er aanhangt (extra tanken) maakt het wel minder leuk. Voor mij dan. Zeker met 40.000 km per jaar. En 6,8 naar de 100 is rap zat.
Verouderde techniek: ja eigenlijk wel. Zeker als de versie van vandaag alweer een grote accu heeft. En dat extra gewicht heeft ook weer nadelen.

Voor nu: de dealer even terugbellen! Dan lekker genieten.
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1267
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

lint schreef: 05.04.2022 - 14:48 Autorijden is niet alleen rekenen maar ook beleving. Ga eerst eens uitgebreid proefrijden met de twee beoogde uitvoeringen.
Zo is dat. Een fijne auto is meer dan een rekensom met als uitkomst een bescheiden verschil. Genieten mag wat kosten...

*edit, ik zie dat je je keuze al gemaakt hebt, veel plezier!
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6840
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

GPT schreef: 05.04.2022 - 12:09 Beste Volvo liefhebbers, ik zit met keuzestress waar hopelijk iemand mij vanaf kan helpen.Nu ik het zo allemaal ingetypt heb ga ik denk ik voor de B5. Verschil is erg beperkt.
Als ik jouw was, (maar je moet uiteindelijk zelf beslissen) ging ik persoonlijk voor de B5. Goedkoper in aanschaf, voor dezelfde kwaliteit en uitrusting. Als straks alle voordelen wegvallen van het elektrisch rijden (wegenbelasting enz) en je rijd beheerst met je rechtervoet, dan weet je iig wat je hebt. Veel succes met je definitieve keuze. :) Ik zie nu ook je beslissing hierboven. gelijk heb je. ;)
Laatst gewijzigd door Hans Eilander op 05.04.2022 - 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13740
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een T6 is substantieel zuiniger dan een T5 (1 op 20 is haalbaar)
Mrb gaat vanaf 2024 naar 75% ipv de ten onrechte genoemde 100%
En n T6 is een AWD
Mijn keuze zou de laatste ook zijn geweest
Herbie21
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 24.01.2022 - 22:10

Absoluut de T6, om al de genoemde redenen, plus, in veel meer steden,( buitenland ) mag je met een “ vervuilende auto” de binnenstad niet meer in. Daarbij is het rijden met de brandstof motor en elektromotor een genot. Veel meer koppel, rust met rijden( elektrisch), sublieme trekauto.

Maar, welke keuze je ook maakt, een mooie Volvo wordt het zowiezo….🤣👍👍👍
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Een B5 zal wel anders/zuiniger zijn dan een T5.

Vanaf 2026 is hybride ook 100% MRB, bestaat er dus geen korting meer,

Een oudere T6 heeft een minder krachtige elektromotor en is dus minder vlot volledig elektrisch te rijden.

Zelf heb ik nog nooit in een T6 gereden maar kan wel zeggen dat ook een T5 heel veel rust geeft met rijden. Die verbrandingsmotor hoor je nauwelijks.
Daarom de vraag: hebben T6 rijders wel eens in een B5 gereden om iemand te adviseren over deze keuze...? :-)

Gefeliciteerd, GPT!
Goede keuze! :-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13740
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik ken de T6, T5 en B5 uit eigen ervaring.
Een T6 (met turbo en supercharger) is echt veel zuiniger dan de B5 of T5, en heeft ook nog eens 100pk meer en AWD
Boven de 130 km/uur haakt de electro motor af
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Een T6 rijdt als de accu leeg is als een sterkereT5 (B5) verder.
Remmen slijten ook minder want de erad remt harder af en laadt dan de accu bij.

Ga met beide een flink eind rijden en kijk naar het actuele verbruik.
Kijk dan ook naar de km prijs op benzine en die van elektra.

Eric
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6840
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

OGA244 schreef: 05.04.2022 - 18:08 Boven de 130 km/uur haakt de elektro motor af.
Daar heb je dus met een max snelheid van 100 km/u in Nederland iig geen last van..... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Rolandk
3rd Gear member
Berichten: 276
Lid geworden op: 27.07.2007 - 15:08

Gefeliciteerd met je nieuwe Volvo, GPT :)
Volvo S60 Recharge T6 AWD Inscription
Saab 9³ Cabrio V6 Aero
BMW 530dA Touring
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

erichendri schreef: 05.04.2022 - 21:36 Een T6 rijdt als de accu leeg is als een sterkereT5 (B5) verder.
Motorisch dan? Hij is toch 300 kg zwaarder.
Remmen slijten minder hard, banden daarentegen...:-)

Voor een beter vergelijk vwb kosten neem je natuurlijk zoveel mogelijk kosten mee, niet alleen verbruikskosten.
Heb je zelf ervaring met de T5/B5?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”