vocht binnenkant voorruit

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Koenejk
1st Gear member

Recent een 2e S40 gekocht. Ditmaal PhII (2001), altijd dealer onderhouden en laatste jaren in bezit van iemand die werkt bij volvo nederland (originele onderdelen altijd).
Alles top aan de auto, enkel de ontwaseming van de voorruit. Nu heb ik er niet zoveel probleem mee om de airco dan wat langer aan te hebben..
Maar afgelopen week heb ik, toen het 'snachts wat meer gevroren had, 'smorgens aan de binnenkant moeten KRABBEN! Gelukkig maar een heel dun laagje, maar toch..

Als leek denk ik dan dat die ruit er niet goed inzit ofzo, of er in ieder geval ergens te veel buitenlucht naar binnen kan komen.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen, of wat hieraan gedaan kan worden? Ik vind dit toch wel vervelend.
Bedankt
DeNNiS_
4th Gear member

aangevroren condens?
de ontwaseming is al een bekend probleempje...

maar aanvriezen aan binnenkant?

hmm iets dat niet goed afsluit dan lijkt me...
waren nog andere ruiten ook aangevroren binnen in?
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
IkeV70
5th Gear member

DeNNiS_ schreef:aangevroren condens?
de ontwaseming is al een bekend probleempje...

maar aanvriezen aan binnenkant?
Heb ik in diverse auto's meegemaakt, ook in mijn huidige V70.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Koenejk
1st Gear member

DeNNiS_ schreef:waren nog andere ruiten ook aangevroren binnen in?
das een goei. nee dus. alleen de voorruit.
ik zal in forum vast even zoeken op ontwaseming.

Ikev70; heb jij een oplossing gevonden voor het probleem?
IkeV70
5th Gear member

Koenejk schreef:Ikev70; heb jij een oplossing gevonden voor het probleem?
Nee. Dit jaar nog maar 1 of 2 keer gehad, dus dat valt wel mee.
Ik zou als eerste de afwatering onder de voorruit (buiten) eens goed controleren. Vervolgens eens kijken of het intereurfilter droog is.

Ik vervoer honden in mijn auto's. Die nemen nogal wat vocht mee dat moeilijk te bestrijden is. In mijn huidige V70 zitten ze niet vaak, zeker niet zeiknat, dus ik denk dat het deze keer ergens anders aan ligt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Ik heb mijn V40 nog niet hoeven krabben aan de binnenkant. Maak de ruiten altijd wel goed schoon en vetvrij.
Dit scheelt heel veel bij de ontwaseming. Duurt bij mij nooit langer dan een minuut of twee drie.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
menjo
7th Gear member

Lijkt me dat je ergens te veel vocht in de auto hebt, ik zou op zoek gaan naar natte plekken. Normaal gesproken moet je geen ijs aan de binnenkant van je auto krijgen.
Koenejk
1st Gear member

- ik zal idd eens gaan zoeken naar vochtige plekken ja. Iemand tips waar ik zou kunnen kijken? Ik ga eerst die interieurfilter maar eens controelren; of ze niet overvol vocht zitten.

- Hans; wat voor soort doekje + middel gebruik je voor ontvetten? Ik krijg altijd zo snel strepen.
MDA
5th Gear member

Ik heb het ook eens gehad met mijn V40. Het kan allerlei redenen hebben, en is opzich niet iets om je zorgen over te maken. Het heeft alles te maken met het afkoelen van de lucht binnenin de auto: Koudere lucht kan minder vocht bevatten dan warmere lucht, dus als warme (vochtige) lucht afkoelt, condenseert er vocht op de koudste plek: vaak de voorruit. doordat je auto niet luchtdicht is zal de lucht in de auto na een tijdje dezelfde vochtigheidsgraad krijgen als de buitenlucht, en zal de condens langzaam aan verdampen... als het nou heel koud is (en de lucht in je auto heel vochtig was) dan kan de temperatuur van je ruit al onder de 0 zakken voordat alle condens weer verdampt is: ijs aan de binnenkant van je voorruit...

Alle redenen die hierboven genoemd zijn dragen hier natuurlijk aan bij, maar denk er ook aan om je airco uit te zetten zo'n 5 min voordat je thuis komt, envenals de 'recirculatie-knop'. Je luchtroostertjes (dashboard) open zetten helpt ook. En inderdaad: je interieurfilter schoon houden...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Koenejk
1st Gear member

ok, bedankt voor jullie reacties!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”