Kick schreef: ↑03.05.2022 - 19:07
@Jelmer de Jong: Nee, het gaat echt om de ECM (althans, zo staat het op de factuur). Ik lees jouw andere opmerking over dat 3V en 5V en ik zal dat meenemen naar de garage komende maandag.
Die 3 en 5 volt roep ik lukraak, geen idee wat het in de praktijk moet zijn. Spanning is niets meer dan een verschil tussen twee draden. Sluit jij een lampje aan op een 12v en een 5v draadje, dan is dat hetzelfde als een lampje op een 7v en een 0v draad, of een 209v en een 202v draad.
Temperatuursensoren zijn in de basis weerstandjes. Je stopt er 12v in en er komt 10v uit bij 20 graden. Bij 30 graden gaat er 12v in en komt er nog maar 7v uit. Stel dat de uitgang van de sensor in kortsluiting staat met de originele 12v, dan gaat er 12v in en komt er bij elke temperatuur 12v uit. Dus de kachel staan dan altijd aan, zelfs als het in de auto 84 graden is.

Omgekeerd is ook goed mogelijk, sluiting naar de massa waardoor de uitgang altijd 0v meet en het ding blijft koelen. In jouw geval lijkt het een beetje half om half te zijn.
Dit zijn behoorlijke complexe problemen met vaak een hele simpele oorzaak als je het eenmaal weet. Je komt er achter door elke stekker en draad door te meten, maar dan moet je wel weten wat de goede waarde is. In VIDA (werkplaatssoftware) is voor elke stekker een lijst te vinden met wat de functie van elke pin in die stekker is. Maar ook wat voor soort signaal het is (analoog/digitaal) en het eventuele voltage bij contact uit, contact aan en motor aan.
Met goede kennis, voorbereiding en een degelijke multimeter kan je zo een gerichte diagnose uitvoeren.
De ECM staat voor engine control module. Die doet weinig met klimaat in de cabine, behalve meer gas geven wanneer de airco pomp aan slaat bij een auto met mechanische aircopomp. De ECM kan storing veroorzaken op de rest van de elektronica, maar dan had ik wel van de dealer een uitgebreide uitleg verwacht over hoe dat kon gebeuren.
Wat hebben ze je verteld m.b.t. de ECM?