Levertijden Nieuwe Volvo's. Alleen ervaringen svp.

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gesloten
Skieur
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 13.04.2022 - 10:46

dirruk1970 schreef: 06.05.2022 - 20:25 Besteld in april via de lm. Leverdatum ergens maart 23. Voor een volvo xc recharge pure Electric.
Is wel een tegenvallertje, dealer had het in eerste instantie over levering in oktober 2022
Hier irriteer ik me eerlijk gezegd wel aan. Ik bestelde ook met de informatie vanuit dealer: levering oktober/november. Waarbij ik reageerde met de vraag: met eventuele supply chain issues dan mogelijk nog wat later? Waarop gereageerd werd dat oktober/november uitgaande was van het meest ongunstige geval, dus dat het eerder vroeger zou worden dan later.

Als je dan later forum als deze aantreft zie je dat die verwachting niet realistisch is. Ik rij m’n auto’s in de regel maar 2 jaar. Als de levering dan 6 maanden+ later komt…. Tja 😅. Met de info van nu had ik denk ik uit voorraad gekocht ipv op bestelling.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40978
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Niet alle dealers hebben een glazen bol.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6840
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Skieur schreef: 08.05.2022 - 23:58 Met de info van nu had ik denk ik uit voorraad gekocht ipv op bestelling.
Ik denk dat dit altijd de beste optie is om iets uit voorraad te kiezen. (mits er natuurlijk wat bij is voor je) Dit ten aanzien van de bizar lange wachttijden op dit moment. Ik heb meestal uit voorraad gekocht, en kon binnen twee weken rijden. Mijn huidige XC 40 kwam uit de productie, (besteld in juni en geleverd in oktober 2020) dus heeft 4 maanden geduurd. Dat is nog wel te overkomen, maar een jaar wachten.....??? :-O
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29451
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het is niet anders in deze tijd bij het bestellen van een auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
RB1992
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 02.12.2021 - 09:57

Het duurt inderdaad lang, en in deze huidige markt denk ik dat dealers juist een belangrijke rol spelen. Pro-actief klanten op de hoogte houden van ontwikkelingen neemt veel onzekerheid weg. Helaas is mijn ervaring hiermee niet goed. Sinds plaatsen bestelling (nov '21) ben ik eenmalig gebeld door de dealer met de mededeling dat mijn bestelling geannuleerd is ivm omzetten naar MY2023. Na de nieuwe config te hebben doorgegeven heb ik de dealer niet meer gesproken.

Ook Volvo speelt hier een rol in, immers zijn dealers afhankelijk van de informatie die Volvo beschikbaar stelt.
MY2023 V60 B3 Plus Dark Bright Dusk
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Een ieder die zegt dat een dealer of Volvo nederland pro-actief moet meedenken moet eerst maar eens bij zichzelf te rade gaan of zij dat zelf doen. De dealers en importeur (ook van andere merken) hebben het al veel te druk met te weinig mensen en onderdelen voor nieuwe wagens. Het geduld betrachten is blijkbaar uitgestorven. Een dealer heeft wel wat beters te doen dan elke week pro actief een update te geven die hij niet kan geven.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12895
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Elke week gaat zeker ook wat te ver, maar het is geen halfje wit wat er besteld wordt (hetzij door een particulier, hetzij door een leasemaatschappij) dus een update nu en dan lijkt me niets teveel gevraagd. Ook een update dat er nog geen update is, is toch een update... Ik heb dit bij mijn dealer tot nu toe ook gemist, en vind dit persoonlijk toch jammer..
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Wim2023
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 28.02.2022 - 19:00

V480-S60 schreef: 09.05.2022 - 14:17 Een ieder die zegt dat een dealer of Volvo nederland pro-actief moet meedenken moet eerst maar eens bij zichzelf te rade gaan of zij dat zelf doen. De dealers en importeur (ook van andere merken) hebben het al veel te druk met te weinig mensen en onderdelen voor nieuwe wagens. Het geduld betrachten is blijkbaar uitgestorven. Een dealer heeft wel wat beters te doen dan elke week pro actief een update te geven die hij niet kan geven.
Ja, misschien wel.
Maar ik betaal dus ik bepaal als ik meer info wil vragen.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ohw, ja hoor je kan natuurlijk (altijd) navraag doen. Maar "verwachten" (eisen) dat een dealer je in deze periode regelmatig een update geeft is een beetje teveel van het goede. Zeker in deze tijd.

Daarnaast is het adagio de betaler bepaalt (helaas ook) verleden tijd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13739
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er komt vanuit volvo teleurstellend weinig informatie en wat er komt klopt vaak niet..
Klanten onjuist informeren scoor je ook geen punten mee..
RB1992
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 02.12.2021 - 09:57

Vanuit eigen ervaring gesproken, mijn dealer zegt toe om pro-actief te zijn, maar is het vervolgens niet. Dat is een compleet ander verhaal.
Als ik bel krijg ik telkens te horen "Als er een update is laat ik het je direct weten". Inmiddels is in de portal van de leasemaatschappij 2 maal de levertijd veranderd, maar direct contact heb ik niet gehad met de dealer. Toezeggen en niet nakomen noem ik nalatigheid.
MY2023 V60 B3 Plus Dark Bright Dusk
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik denk dat het afstemmen van verwachtingen van 2 kanten moet komen; de dealer moet aangeven dat er grote onzekerheden vwb levertijd zijn en op basis daarvan kunnen er afspraken gemaakt worden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

RB1992 schreef: 09.05.2022 - 16:06 Vanuit eigen ervaring gesproken, mijn dealer zegt toe om pro-actief te zijn, maar is het vervolgens niet. Dat is een compleet ander verhaal.
Als ik bel krijg ik telkens te horen "Als er een update is laat ik het je direct weten". Inmiddels is in de portal van de leasemaatschappij 2 maal de levertijd veranderd, maar direct contact heb ik niet gehad met de dealer. Toezeggen en niet nakomen noem ik nalatigheid.
Dat klopt idd niet. Geen goede afspraak vanuit de dealer.
Maar wees blij dat je voorzien bent van een portal zodat je niet de dealer hoeft lastig te vallen...;-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Netjes is het niet. Nalatigheid is het zeker niet. Dat is een veel te groot woord.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13739
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

RB1992 schreef: 09.05.2022 - 16:06 Vanuit eigen ervaring gesproken, mijn dealer zegt toe om pro-actief te zijn, maar is het vervolgens niet. Dat is een compleet ander verhaal.
Als ik bel krijg ik telkens te horen "Als er een update is laat ik het je direct weten". Inmiddels is in de portal van de leasemaatschappij 2 maal de levertijd veranderd, maar direct contact heb ik niet gehad met de dealer. Toezeggen en niet nakomen noem ik nalatigheid.
er is vrijwel geen bruikbare informatie vanuit volvo, menig dealer wordt daar knap wanhopig van.

Vorig jaar bestelde v60's werden vorige weer van n productie week voorzien om de dag erna alweer 5 weken door te schuiven
GinoB
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
Locatie: Lembeke

als je ziet hoe de auto productie de dag van vandaag verstoord word door allerlei materiaaltekorten is het denk ik redelijk normaal is dat Volvo hierover moeilijk kan communiceren want wat vandaag normaal is kan volgende week al totaal achterhaald zijn
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13739
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Alleen noemt iemand het hier dan meteen "nalatig"

Menig nieuwe autokoper lijkt het volledig ontgaan te zijn dat er iets aan de hand is in de wereld.
Skieur
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 13.04.2022 - 10:46

V480-S60 schreef: 09.05.2022 - 15:53 Ohw, ja hoor je kan natuurlijk (altijd) navraag doen. Maar "verwachten" (eisen) dat een dealer je in deze periode regelmatig een update geeft is een beetje teveel van het goede. Zeker in deze tijd.

Daarnaast is het adagio de betaler bepaalt (helaas ook) verleden tijd.
Ik deel je mening niet. Misschien kijk ik hier als ondernemer anders tegenaan. Maar het is naar mijn mening gewoon fatsoen om even periodiek een mail te sturen met het bericht: ‘beste heer/mevrouw, we hebben nog geen datum.’ Je hoeft niet eens voor iedere klant een aparte mail te maken. Wat mij betreft is dat gewoon gemakzucht. Je kan zoiets zelfs prima automatiseren. Als je tientallen klanten hebt die wachten op een auto dan heeft dat een waarde die in de miljoenen loopt. Daar mag je wel energie in steken.
Daarbij, als je als klant krijgt medegedeeld dat geleverd kan worden in November dan mag je daar vanuit gaan dat dat klopt. De verkoper is op de hoogte van de stand van zaken. Als dat niet blijkt te kloppen ben je gewoon genept. Juridisch is het zelfs een ontbindingsgrond
Skieur
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 13.04.2022 - 10:46

OGA244 schreef: 09.05.2022 - 16:25
RB1992 schreef: 09.05.2022 - 16:06 Vanuit eigen ervaring gesproken, mijn dealer zegt toe om pro-actief te zijn, maar is het vervolgens niet. Dat is een compleet ander verhaal.
Als ik bel krijg ik telkens te horen "Als er een update is laat ik het je direct weten". Inmiddels is in de portal van de leasemaatschappij 2 maal de levertijd veranderd, maar direct contact heb ik niet gehad met de dealer. Toezeggen en niet nakomen noem ik nalatigheid.
er is vrijwel geen bruikbare informatie vanuit volvo, menig dealer wordt daar knap wanhopig van.

Vorig jaar bestelde v60's werden vorige weer van n productie week voorzien om de dag erna alweer 5 weken door te schuiven
Ook dat kan je gewoon delen met je klant. ‘Beste heer/mevrouw, helaas laat Volvo ons nog niks weten’ krijgt een stuk meer respect en waardering dan radiostilte.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13739
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik krijg door niet kloppend blijkende leveringsverwachtingen te delen eerder meer dan minder problemen.
Zal binnenkort mensen die een my 23 besteld hebben teleur moeten gaan stellen als my24 zijn opwachting maakt.
Gesloten

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”