Dat het logisch is dat een vol elektrische auto een snelle lader nodig heeft, trekt niemand in twijfel.
In hybride voertuigen kom je die echter nooit tegen. Waarom ?
Een 11kW (of nog beter 22kW) OBC zou de auto op een uur verder helpen, en dus meermaals per dag herladen kunnen worden en zo extra veel elektrische km rijden.
Maar ook het innemen van een laadpaal kan beperkt worden, waardoor de bestaande laadpalen door meer mensen gebruikt kunnen worden.
Toen de batterij van de hybrides vergroot werden, had ik gehoopt ook een snelle OBC te zien verschijnen, maar njet.
Bestaat er een mogelijkheid zelf zo'n snellere OBC te plaatsen ?
Waarom geen snelle OBC ?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Niet doen, sneller laden betekend ook de accu beter koelen.
Eric
Eric
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Heeft misschien te maken met de kosten voor een OBC en verschillende doelgroepen voor een PIH en een EV?
Kan me niet indenken dat men met een PIH elektrische actieradius van 45km telkens na een half uur alweer ergens een uur aan de lader wil gaan staan.
Een PIH is dan leuk om “schoon” de stad in en uit te komen en voor de auto-/snelweg de verbrandingsmotor te gebruiken. Aangekomen op de bestemming (werkplek) is er tijd genoeg om over de werkdag of nacht de accu in 3 of 4 uur weer bij te laden. Snelladen schijnt ook een behoorlijke aanslag op de accu te doen mbt de levensduur.
Een EV zal wel een mogelijkheid moeten hebben voor snelladen want als je even van Groningen op familievisite in Maastricht wil, dan wil je rond 16:00 de accu toch wel graag weer vrijwel vol hebben om fatsoenlijk thuis te willen komen.
Kan me niet indenken dat men met een PIH elektrische actieradius van 45km telkens na een half uur alweer ergens een uur aan de lader wil gaan staan.
Een PIH is dan leuk om “schoon” de stad in en uit te komen en voor de auto-/snelweg de verbrandingsmotor te gebruiken. Aangekomen op de bestemming (werkplek) is er tijd genoeg om over de werkdag of nacht de accu in 3 of 4 uur weer bij te laden. Snelladen schijnt ook een behoorlijke aanslag op de accu te doen mbt de levensduur.
Een EV zal wel een mogelijkheid moeten hebben voor snelladen want als je even van Groningen op familievisite in Maastricht wil, dan wil je rond 16:00 de accu toch wel graag weer vrijwel vol hebben om fatsoenlijk thuis te willen komen.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Ik las deze ochtend dat de plug-in hybride versie van de BMW serie 2 tourer een 7,4kW obc zou krijgen.
Zonder twijfel de eerste van een lange reeks.
Voor mij is het een noodzakelijk item om de toekomst van de plug-in hybride te verzekeren, samen met een autonomie van 100km op de batterijen.
Zonder twijfel de eerste van een lange reeks.
Voor mij is het een noodzakelijk item om de toekomst van de plug-in hybride te verzekeren, samen met een autonomie van 100km op de batterijen.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20558
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Plug In Hybrides verdwijnen. En komen niet terug. Dus die toekomst hoeft niet verzekerd te zijn. Het is/was slechts een tussenfase.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Ik denk dat je hier voorbarig bent. Misschien in zijn huidige vorm, maar met een batterij die de werkelijke 100km oplevert en een snelle lader zie ik nog een mooie toekomst.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20558
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nee, ik ben absoluut niet voorbarig. Hybride is straks ook verboden. Dus heeft geen toekomst.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Spencer
- 2nd Gear member
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 19.06.2021 - 06:10
Wel, Mercedes heeft met de nieuwe GLC hard toegeslaan: 11kW AC-lader en 60kW DC-lader.
Met een batterij van 31,2kWh staat hij ook een autonomie toe tot 150km.
Moedig van Mercedes deze investering nog toe te staan, gezien de politieke wil om de hybride vroegtijdig te schrappen.
En dat de hybride geen toekomst meer heeft, daar mag toch nog even aan getwijfeld worden: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/02 ... s-opladen/
En Europa is niet de wereld. Er is dus nog steeds een toekomst voor de hybrides.
Met een batterij van 31,2kWh staat hij ook een autonomie toe tot 150km.
Moedig van Mercedes deze investering nog toe te staan, gezien de politieke wil om de hybride vroegtijdig te schrappen.
En dat de hybride geen toekomst meer heeft, daar mag toch nog even aan getwijfeld worden: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/02 ... s-opladen/
En Europa is niet de wereld. Er is dus nog steeds een toekomst voor de hybrides.