Ik lees net op de site van R*ca Noord dat ze de XC40 T4 1.5 Plug in Hybrid kunnen tunen.
Dan gaat het koppel met 50Nm toenemen en het vermogen met 81pk.
Dan wordt het dus eigenlijk een getunde T5 …..
Iemand al ervaring met dit? Ik twijfel om dit te laten uitvoeren.
Tunen XC40 T4 1.5 Plug in
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15.08.2020 - 18:44
- Locatie: Kampen
Waarom zou ik mijn auto willen tunen? In juli trek ik mijn caravan van 1600kg naar zuid frankrijk. En ben bang dat ik vermogen te weinig heb, vadaar.
Nu zie ik bij R*ca dat je met een speciaal apparaat telkens voordat je de auto naar de garage brengt de originele software terug kunt zetten.
Dus daar tekkel je dan toch de problemen mee? Fabrieksgarantie blijft dan toch?
Ik ben erg Benieuw naar ervaringen …..
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26875
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Je hebt +/- 200 pk standaard, dat moet toch wel voldoende zijn?
Ondanks dat je de software weer kan verwijderen blijft je wijziging wel zichtbaar als ze dieper gaan zoeken en na een software update ben je afhankelijk van Rica wanneer zij hun tuning weer bijgewerkt hebben aan de nieuwe software van Volvo.
Ondanks dat je de software weer kan verwijderen blijft je wijziging wel zichtbaar als ze dieper gaan zoeken en na een software update ben je afhankelijk van Rica wanneer zij hun tuning weer bijgewerkt hebben aan de nieuwe software van Volvo.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13483
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Een serieuze gok.
Bij mogelijke problemen snel terug zetten naar origineel geeft aan hoeveel vertrouwen ze er zelf in hebben, eigen garantie doen ze niet aan, dat schuiven ze op volvo af.
Feitelijk dus ook de verkeerde auto gekocht..
Bij mogelijke problemen snel terug zetten naar origineel geeft aan hoeveel vertrouwen ze er zelf in hebben, eigen garantie doen ze niet aan, dat schuiven ze op volvo af.
Feitelijk dus ook de verkeerde auto gekocht..
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 15.08.2020 - 18:44
- Locatie: Kampen
Ok dank voor jullie reacties.
De 200 pk is alleen aanwezig als de hybride accu vol is.
Deze is na 40 km leeg en dan blijft er nog 130pk over.
Denk dat ik het eerst maar niet doe.
Toen ik de auto kocht wist de dealer in Zwolle mij te vertellen dat hij de caravan perfect zou kunnen trekken… we zullen het dit jaar beleven op weg naar Fankrijk.
Vandaar dat we geen T5 hebben genomen, scheelde wel ff een flinke paar euries, komt uit eigen portemonnee…..
De 200 pk is alleen aanwezig als de hybride accu vol is.
Deze is na 40 km leeg en dan blijft er nog 130pk over.
Denk dat ik het eerst maar niet doe.
Toen ik de auto kocht wist de dealer in Zwolle mij te vertellen dat hij de caravan perfect zou kunnen trekken… we zullen het dit jaar beleven op weg naar Fankrijk.
Vandaar dat we geen T5 hebben genomen, scheelde wel ff een flinke paar euries, komt uit eigen portemonnee…..
-
- 4th Gear member
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Accu rijdt je nooit leeg, dat is slecht voor de accu.
De laatste 25‰ assisteerd de motor als er vermogen gevraagd wordt.
Het bms houdt de accu op dat percentage.
Eric
De laatste 25‰ assisteerd de motor als er vermogen gevraagd wordt.
Het bms houdt de accu op dat percentage.
Eric
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6152
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Laten we vooral niet vergeten, dat in de jaren 2002, de Opel Zafira 1.6 16V met 100 pk, nog caravan trekauto van het jaar was. Nu sleuren ze caravans mee, van soms meer dan 1800 kg.
Koop je nu alleen een zware auto ( met veel pk,s) voor drie weken per jaar met de caravan? En tunen? Ik heb er ook over nagedacht. Maar ik heb geen trekhaak, vind 130 pk genoeg, en de XC 40 vlot genoeg bij het optrekken. Dan ga je de kosten afwegen, tegen het voordeel van tunen, en dan denk ik: Laat dat tunen maar lekker gaan.
Al moet wel gezegd worden, dat tunen minder kost, dan een motor kiezen met meer vermogen.


Al moet wel gezegd worden, dat tunen minder kost, dan een motor kiezen met meer vermogen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Elke software wijziging is te achter halen, zo'n wijziging laat zeg maar sporen na.ulti schreef: ↑18.05.2022 - 18:03Waarom zou ik mijn auto willen tunen? In juli trek ik mijn caravan van 1600kg naar zuid frankrijk. En ben bang dat ik vermogen te weinig heb, vadaar.
Nu zie ik bij R*ca dat je met een speciaal apparaat telkens voordat je de auto naar de garage brengt de originele software terug kunt zetten.
Dus daar tekkel je dan toch de problemen mee? Fabrieksgarantie blijft dan toch?
Ik ben erg Benieuw naar ervaringen …..
Bij problemen die in de papieren gaan lopen gaan ze hier even na kijken. En terecht lijkt mij.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6277
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Nee joh, er is altijd assistentie van de ERAD, zeker als je de AWD stand inschakelt (wat in de bergen handig kan zijn maar op het platte vlak onnodig).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3694
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Ik kan het bijna altijd met je eens zijn Gouwe,
behalve nu met dat laatste zinnetje: "op het platte vlak onnodig".
TS trekt 1600kg caravan en het is heerlijk om met All-Wheel-Drive altijd weg te kunnen komen op nat / modderig terrein (boeren-kleivelden even daargelaten).
....ik heb vroeger nogal eens vast gestaan met one-wheel-drive, als gevolg van een cardan (die niet sperde).
En met duwend achteruit rijden: heerlijk dat AWD.
TS: Jij hebt toch, neem ik aan, een (automatische)versnellingsbak met iets van 7 of misschien wel 8 trappen?
Dat is al veel 'sterker' dan de oudere auto's.
Ik reed vorige eeuw al fantastisch met een 5 (hand)bak die gekoppeld stond aan een redblock van slechts 115pk.
Schertsend noem ik versnellingsbakken vaak vertragingsbakken.
Het gaat mij niet om de snelheid maar om de kracht (koppel) bij wegtrekken. (een vrachtauto heeft veel...?)
En ik voel elke keer dat zo'n moderne Volvo echt veel meer (caravankilo's) kan trekken, dan voorheen.
Plezier met je AWD !
.....vergeet dat tunen ....
behalve nu met dat laatste zinnetje: "op het platte vlak onnodig".
TS trekt 1600kg caravan en het is heerlijk om met All-Wheel-Drive altijd weg te kunnen komen op nat / modderig terrein (boeren-kleivelden even daargelaten).
....ik heb vroeger nogal eens vast gestaan met one-wheel-drive, als gevolg van een cardan (die niet sperde).
En met duwend achteruit rijden: heerlijk dat AWD.
TS: Jij hebt toch, neem ik aan, een (automatische)versnellingsbak met iets van 7 of misschien wel 8 trappen?
Dat is al veel 'sterker' dan de oudere auto's.
Ik reed vorige eeuw al fantastisch met een 5 (hand)bak die gekoppeld stond aan een redblock van slechts 115pk.
Schertsend noem ik versnellingsbakken vaak vertragingsbakken.
Het gaat mij niet om de snelheid maar om de kracht (koppel) bij wegtrekken. (een vrachtauto heeft veel...?)
En ik voel elke keer dat zo'n moderne Volvo echt veel meer (caravankilo's) kan trekken, dan voorheen.
Plezier met je AWD !
.....vergeet dat tunen ....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20878
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Koppel is inderdaad prima Mees maar het gaat ook om grip: die Nm-ers moeten wel op de weg kunnen komen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3694
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Dus awd, (net als jij, TS, Gouwe en meerderen hier)
weinig gas-geven (niet getuned)
en liefst met niet-zomerbanden
Laat het al dan niet getunede op hoge snelheid (vermogen) vliegen-met-een-caravan maar aan Flying Jeroen over....
weinig gas-geven (niet getuned)
en liefst met niet-zomerbanden

Laat het al dan niet getunede op hoge snelheid (vermogen) vliegen-met-een-caravan maar aan Flying Jeroen over....

Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- spooky202
- 3rd Gear member
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 11.12.2007 - 16:12
- Locatie: Maarsbergen
Let op, een T4 PHEV heeft geen AWD. Alle aandrijving (zowel elektrisch als via verbrandingsmotor) gaat via de voorwielen. Je kunt wel de Power stand gebruiken, dan gebruikt ie altijd de elektromotor. Hoeveel PK dat precies in totaal oplevert weet ik niet, maar ik verwacht dat het meer dan genoeg is om je caravan te trekken.
Casper
MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design
MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3694
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Oh jee,
geen AWD.....
is dat ook al wegbezuinigd dan?
.....of nooit gehad op XC40?
of slechts op de grotere modellen?
geen AWD.....
is dat ook al wegbezuinigd dan?
.....of nooit gehad op XC40?
of slechts op de grotere modellen?
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- spooky202
- 3rd Gear member
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 11.12.2007 - 16:12
- Locatie: Maarsbergen
De XC40 plugin hybrides hebben nooit AWD gehad. Er zijn wel benzine en dieselversies met AWD.
Casper
MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design
MY23 V90 T8 Ultimate Dark
MY24 EX30 Ultra
MY21 V90 T8 R-Design - MY21 XC40 T4 Recharge R-Design Expression - MY95 850 2.5 20v Estate - MY09 V50 2.0D Powershift Edition II - MY01 V70 2.4T - MY99 V70 R AWD - MY09 V70 2.4D R-Design - MY18 V90 T4 "Ocean Race Edition" - MY07 V70 D5 Edition Sport - MY13 V70 D5 R-Design
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6277
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Geen AWD op de XC40 TE inderdaad, mijn fout, die stand heb je dan ook niet. En @Mees wat ik bedoelde met het platte vlak is dat als je met 90 over de autobahn rijdt je de ondersteuning van de e-motor niet nodig hebt, met de normale motor heb je vermogen/koppel zat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 4th Gear member
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
precies ik wou zeggen er is een stand dat hij altijd meehelpt ( power dus ) en heb je dus 211pk maar nog belangrijker de 400!! Nm .spooky202 schreef: ↑19.05.2022 - 09:59 Let op, een T4 PHEV heeft geen AWD. Alle aandrijving (zowel elektrisch als via verbrandingsmotor) gaat via de voorwielen. Je kunt wel de Power stand gebruiken, dan gebruikt ie altijd de elektromotor. Hoeveel PK dat precies in totaal oplevert weet ik niet, maar ik verwacht dat het meer dan genoeg is om je caravan te trekken.