Hoi,
Gisteren met de XC70 D3 (5 cil) van 2013 van Kroatië naar huis gereden. Dus 1700km in 1 keer. Ik heb een aantal keren gehad dat bij snelheden boven de 130, het vermogen wegvalt. Door in een lagere versnelling te gaan rijden en de snelheid wat te verlagen, komt het vermogen vaak weer terug. Soms doet hij ook uren goed. Is dus een willekeurige storing. Heb geen lampjes of meldingen op het acherm.
Is dit een bekend euvel, of moet ik hem uit laten lezen?
D3 vermogen valt weg
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik zou hem uit laten lezen, het is nu een behoorlijk wilde gok.
Vermoeden zou zijn dat er ergens een maximale druk of temperatuurwaarde is overschreden, maar welke....hopelijk staat dat wel geregistreerd in de computer.
Vermoeden zou zijn dat er ergens een maximale druk of temperatuurwaarde is overschreden, maar welke....hopelijk staat dat wel geregistreerd in de computer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21.10.2018 - 08:24
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Probeer eens wat langer op boven de 2000 toeren te gaan rijden. Dan zou er een regeneratie moeten optreden. Misschien is je roetfilter vol. Maar ik bedenk me net dat je geen melding krijgt. EGR kun je laten uitschrijven, maar doen is het wel handig om te weten hoe het met jouw roetfilter gesteld is.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21.10.2018 - 08:24
gisteren ongeveer 1000km gereden met de cruisecontrol op 150. Laatste 200km, na een korte pauze, nog ateeds storingen. Had al een flesje dpf reiniger in de tank gegooid. Geen idee of dat werkt btw.Frits V70 schreef: ↑08.06.2022 - 21:01 Probeer eens wat langer op boven de 2000 toeren te gaan rijden. Dan zou er een regeneratie moeten optreden. Misschien is je roetfilter vol. Maar ik bedenk me net dat je geen melding krijgt. EGR kun je laten uitschrijven, maar doen is het wel handig om te weten hoe het met jouw roetfilter gesteld is.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1428
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Ik zou het roetfilter en de EGR klep laten nakijken. Info over de DPF reiniger: https://www.forte-benelux.com/de-dpf-re ... cht-werkt/
Heb een Saab 9-3 TTID gehad met EGR ellende. Dan werd vanuit een externe computer de regeneratie opgewekt en deden ze een flesje in mijn tank. Heeft bij de Saab niet geholpen. Bleef problemen geven, heb de auto uiteindelijk maar ingeruid bij de garage waar ik hem gekocht had en bij hun een V70 weer gekocht.
Met een D3 verwacht ik eigenlijk geen EGR problemen, tenzij je voor jouw lange rit veel korte stukjes gereden hebt en er weinig regeneratie is geweest en daardoor nu jouw roetfilter vol zit.
Ik zou daarom naar beide laten kijken.
Heb een Saab 9-3 TTID gehad met EGR ellende. Dan werd vanuit een externe computer de regeneratie opgewekt en deden ze een flesje in mijn tank. Heeft bij de Saab niet geholpen. Bleef problemen geven, heb de auto uiteindelijk maar ingeruid bij de garage waar ik hem gekocht had en bij hun een V70 weer gekocht.
Met een D3 verwacht ik eigenlijk geen EGR problemen, tenzij je voor jouw lange rit veel korte stukjes gereden hebt en er weinig regeneratie is geweest en daardoor nu jouw roetfilter vol zit.
Ik zou daarom naar beide laten kijken.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Tenzij het ding nu al niet goed sluit of juist vast zit. Die softwaretrucjes zijn eigenlijk alleen handig om een goed werkende EGR klep preventief dicht te houden, als het ding mechanisch problemen heeft dan kan de software er ook weinig mee, die stuurt dezelfde motor aan.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Software matig is iets anders dan een stekker los trekken.
EGR is sowieso een ellendig ding welke hier bij de laatste 3 diesels dicht is gegaan.
Ik betwijfel alleen of de fout in dit geval in de EGR is te zoeken.
Zou hem voor het zekere wel echt eens aan de computer hangen.
EGR is sowieso een ellendig ding welke hier bij de laatste 3 diesels dicht is gegaan.
Ik betwijfel alleen of de fout in dit geval in de EGR is te zoeken.
Zou hem voor het zekere wel echt eens aan de computer hangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21.10.2018 - 08:24
Ik heb tunings apparatuur en een programma om de egr dicht te zetten.fredhead schreef: ↑08.06.2022 - 22:36 Software matig is iets anders dan een stekker los trekken.
EGR is sowieso een ellendig ding welke hier bij de laatste 3 diesels dicht is gegaan.
Ik betwijfel alleen of de fout in dit geval in de EGR is te zoeken.
Zou hem voor het zekere wel echt eens aan de computer hangen.
Uitlezen met Vida lukt ook wel, maar dan moet ik die apparatuur weer ff opzoeken.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dan heb ik niets gezegd! 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D