Ik heb vandaag de dagverlichting uitgeschakeld. Nu blijkt de dashboardverlichting toch te branden terwijl de lichten uit zijn. Weet iemand of die verlichting uit kan als de lichten uit zijn en aangaan als het licht aangezet wordt met de lichtschakelaar?
Het boekje vermelde dat na de door hun beschreven en door mij uitgevoerde procedure de lichtschakelaar als "normale lichtschakelaar" gaat werken, maar zo normaal vind ik dat niet.
Joost.
Dagverlichting i.c.m. dashboardverlichting
- X-off
- 2nd Gear member
Hallo Joost,
Kan je mij ook vertellen hoe je deze dagverlichting hebt uitgeschakeld? Of waar ik meer hierover kan vinden?
Alvast bedankt voor een reactie!
Met vriendelijke groeten,
X-off
Kan je mij ook vertellen hoe je deze dagverlichting hebt uitgeschakeld? Of waar ik meer hierover kan vinden?
Alvast bedankt voor een reactie!
Met vriendelijke groeten,
X-off
Volvo... or nothing.
- joost
- 7th Gear member
Bij mij, V40 PhII, stond het uitschakelen van de dagverlichting gewoon in het boekje. Bij de PhI schijnt het alweer een ander verhaal te zijn en over de andere Volvo modellen zou ik je niets durven te vertellen. Voor het uitschakelen van de dashboardverlichting (als het licht uit is, natuurlijk!) schijn ik bij de dealer aan de computer moeten worden gehangen.
Misschien als je even laat weten welk model en bouwjaar je hebt dat er op dit forum wel mensen rondsurfen die je kunnen helpen?
Joost.
Misschien als je even laat weten welk model en bouwjaar je hebt dat er op dit forum wel mensen rondsurfen die je kunnen helpen?
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- X-off
- 2nd Gear member
Hallo Joost,
Ik heb een phaseI uit '97, en heb er geen boekje bij gekregen.
Heb hem onlangs gekocht en wilde ook de dagverlichting uitschakelen.
't Is een 1.8 16V met LPI installatie. Hij heeft nu 213.000 km op de teller, maar rijdt nog prima.
Ik heb nu wel een zacht getik gehoord, dus ik denk dat ik de kleppen eens zal laten afstellen. Of is dit makkelijk zelf te doen? Aan mijn vorige (480 turbo) deed ik ook bijna alles zelf, maar ik heb de indruk dat bij de v40 alles weer wat complexer is geworden... :?
Grtzzz, X-off
Ik heb een phaseI uit '97, en heb er geen boekje bij gekregen.
Heb hem onlangs gekocht en wilde ook de dagverlichting uitschakelen.
't Is een 1.8 16V met LPI installatie. Hij heeft nu 213.000 km op de teller, maar rijdt nog prima.
Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.
- joost
- 7th Gear member
Dan zou ik ze maar laten branden!
Wat onderhoud betreft: ik doe niets zelf. Alles onder de motorkap ziet er voor mij even indrukwekkend als afschrikwekkend uit!
Joost.
Wat onderhoud betreft: ik doe niets zelf. Alles onder de motorkap ziet er voor mij even indrukwekkend als afschrikwekkend uit!
Joost.
- menjo
- 7th Gear member
- jessev40
- 3rd Gear member
- Contacteer:
ik wil die bij mijn V40 ('98) ook uit hebben (..kost vermogen he
) even bij de dealer geinformeerd, en het is een simpele software ingreep, enna de zomer kunnen ze'm voor me weer gewoon resetten zegmaar, nix geen draadjes knippen
(kweet nie wat 't kost maar daar komen we snel achter..)
grtz J

(kweet nie wat 't kost maar daar komen we snel achter..)
grtz J
V40 1.8 16v // 244 TIC - soon equiped with KMS!!!!! ('81)
life's a gamble, and we're all dice!
life's a gamble, and we're all dice!
- menjo
- 7th Gear member
Lijkt me sterk, heb je je dealer ook verteld dat ie uit 98 komt? De draden van de lichtschakelaar lopen namelijk rechtstreeks naar de lampen en naar de accu (ok, zit nog een zekeringkast tussen). Dus softwarematig lijkt het me echt niet mogelijk. Tenzij modeljaar 99 (of 98spatie) ook al wat geavanceerder was dan 97.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Zucht....
Dus jullie willen praktisch onzichtbaar zijn in vele wegsituaties.
En het meerverbruik is wel een liter of 3 brandstof per jaar.
Over een tijdje wordt het gelukkig gewoon verplicht om altijd licht te voeren. Dan kan je rijdende en geparkeerde auto's goed onderscheiden...
Over een tijdje wordt het gelukkig gewoon verplicht om altijd licht te voeren. Dan kan je rijdende en geparkeerde auto's goed onderscheiden...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- X-off
- 2nd Gear member
Helemaal niet. Als ik vind dat het nodig is, doe ik de lichten gewoon aan.Zucht....
Het gaat niet alleen over het meerverbruik, maar ook het aantal voor- en achterlichten die sneller moeten vervangen worden, de batterij die bij korte ritten niet voldoende wordt opgeladen en gewoon in stilstand je contact kunnen opzetten zonder dat de lichten je batterij leeghalen.
En over die verplichting; dat zijn ze al jaaaaaaaaaaren aan het zeggen...
Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Jammer alleen dat ik zo vaak automobilisten (en zelfs ook al motorrijders) tegenkom om schaduwrijke wegen die het nog niet nodig vinden om hun licht aan te doen. Misschien waren ze dat vergeten...
Bij de constructie van een Volvo is al rekening gehouden met de sterkte van dynamo versus stroomverbruik.
En vergeet het ook maar dat je minder vaak je lampjes hoeft te wisselen, als je ze minder gebruikt. Zo werkt de duurzaamheid van een gloeilamp in een auto gewoon niet.
Bij de constructie van een Volvo is al rekening gehouden met de sterkte van dynamo versus stroomverbruik.
En vergeet het ook maar dat je minder vaak je lampjes hoeft te wisselen, als je ze minder gebruikt. Zo werkt de duurzaamheid van een gloeilamp in een auto gewoon niet.
Volvo Rules the Road
- menjo
- 7th Gear member
Je accu gaat er wel eerder aan bij korte ritjes. Bij korte ritjes in de stad, overdag, maak je mij niet wijs dat het veiliger is om met je licht aan te rijden. Bij schemering en buiten de bebouwde kom is een ander verhaal.
Neemt niet weg dat ik m'n lichten nog steeds altijd aan heb staan, als ik rij.
Neemt niet weg dat ik m'n lichten nog steeds altijd aan heb staan, als ik rij.
- menjo
- 7th Gear member
Een lamp gaat in principe kapot van aan en uit zetten, niet van aan staan. Als je lampen niet uit kunnen, zoals bij mijn auto, dan gaan de lampen dus al 2 keer vaker aan of uit dan nodig is bij het starten. Dat is dus 2 keer zo vaak als nodig is (hij hoeft daarna immers alleen nog maar 1 keer uit), en dus slijten de lampen 2 keer sneller. Nu bedenk ik me dus dat het eigenlijk wel handig is om de lampen uit te zetten voor ik de auto start en ze pas aan te zetten erna 

- joost
- 7th Gear member
Ik heb tijdens de rijles ook altijd geleerd alle "verbruikspunten" uit te schakelen alvorens te starten. Dat zou toch ook niet voor niets zijn geweest? Met name voor de lampen zou het slecht zijn.
Joost.
Joost.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
IK hoef het je niet wijs te maken: tal van internationale onderzoeken in de practijk hebben dat al 20 jaar geleden uitgewezen, in Scandinavië zelfs al eerder.
In Scandinavië heeft het voor een daling van 25% van de dodelijke verkeersslachtoffers gezorgd.
Voor de rest van de EU becijfert men een daling van tussen de 10% en 20%.
En ja: in de stad is het óók veel veiliger, omdat men dan veel sneller kan zien of een auto aan het verkeer delneemt of geparkeerd staat.
In Scandinavië heeft het voor een daling van 25% van de dodelijke verkeersslachtoffers gezorgd.
Voor de rest van de EU becijfert men een daling van tussen de 10% en 20%.
En ja: in de stad is het óók veel veiliger, omdat men dan veel sneller kan zien of een auto aan het verkeer delneemt of geparkeerd staat.
Volvo Rules the Road
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Leuk bedacht, maar het gaat niet op.menjo schreef:Een lamp gaat in principe kapot van aan en uit zetten, niet van aan staan. Als je lampen niet uit kunnen, zoals bij mijn auto, dan gaan de lampen dus al 2 keer vaker aan of uit dan nodig is bij het starten. Dat is dus 2 keer zo vaak als nodig is (hij hoeft daarna immers alleen nog maar 1 keer uit), en dus slijten de lampen 2 keer sneller. Nu bedenk ik me dus dat het eigenlijk wel handig is om de lampen uit te zetten voor ik de auto start en ze pas aan te zetten erna
Theoretisch is het bijna nooit aanzetten van een lamp schadelijker als het regelmatig aan en uitzetten van die lamp. Slechts het veelvuldig aan- en uitzetten bevordert de slijtage sterk.
In de practijk echter moet iemand zonder dagrijlichten juist erg vaak zijn lampen tijdens de rit aan- en uitdoen. Je wilt toch wimmers zelf bepalen of het nodig is. En bij bijna elke rit is het meermalen nodig; op al die wegen met schaduwrijke bomen; onder al die viaducten; altijd met veel laatg zonlicht en zéker als dat pal achter je staat (bijna geen enkele automobilist snapt dat ie dan juist slecht zichtbaar is, terwijl ie zélf goed zicht heeft. maar ja...).
Dus: zelfs volgens jouw theorie is het niet hebben van dagrijlichten schadelijker voor de lampjes dan het altijd aanhebben.
En als je ze gewoon bij de Gamma of Praxis koopt, kost je dat de kop niet.
Volvo Rules the Road
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Dan leste je óf niet in een Volvo, óf je rijinstructeur was niet technisch onderlegd.joost schreef:Ik heb tijdens de rijles ook altijd geleerd alle "verbruikspunten" uit te schakelen alvorens te starten. Dat zou toch ook niet voor niets zijn geweest? Met name voor de lampen zou het slecht zijn.
Joost.
Vroeger was het inderdaad zo dat je beter je lampen uit kon hebben omdat anders de relais te sterk werden belast.
Volvo heeft al tientallen jaren (in ieder geval vanaf de 240 en mogelijk al eerder) zijn lichten als dagrijlichten uitgerust (daarom kan je bij Volvo's gerust de 5w-lampjes vervangen door 20w-exemplaren), omdat dat verplicht was (en is) in o.a. Scandinavië en Zwitserland. Daarbij heeft men de relais of de electronica aangepast, zodat iedereen gewoon altijd zijn lichtknop op áán kan houden.
Bij het starten gaan inderdaad eventjes de lampen weer uit, maar dat levert geen enkele schade op.
Volvo Rules the Road