Hallo,
Mijn vader heeft een Volvo S80, 1999, 170pk, automaat. Over een tijdbestek van een jaar of 3 heeft de auto nu een keer of 5 een vreemde storing gehad. Na maandenlang geen probleem te hebben gegeven, start de auto opeens niet. Het relais van het starten klikkert hevig, alle dashboard lampjes, verlichting, etc. knipperen dan ook. Daarna geeft het display aan accuspanning te laag, remmen storing, etc. en blijven, bij ingeschakeld contact velichting, etc. rare kuren vertonen: dan weer aan, dan weer uit, alles knippert mee met knipperlicht, etc. De accuspanning wordt snel lager waarna uiteindelijk de accu volledig leeg is.
Een nachtje op de acculader levert weer een prima startende en lopende auto op voor vele maanden ...
Heeft iemand een idee wat dit zijn kan? De dealer heeft er al eens naar gekeken, maar zonder succes ..
Alvast bedankt voor de reactie.
Frank
S80 electrische storing
- Oceanracer
- Geartronic member
Klinkt vreemd. Het eerste waar ik aan zit de denken is de accu zelf. Is het nog de originele accu, dus van 1999? En het probleem doet zich ca 1 x per 7 maanden voor en is op te lossen, door de accu op te laden? Kan natuurlijk ook dat de auto zichzelf reset door het verwijderen van de accu (ivm het opladen) en daardoor weer een tijdje storingsvrij is. Dan lijkt 't me meer een electronische storing. En die zijn lastiger op te sporen 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- DrRossi
- 4th Gear member
Klinkt als een massa probleem.
Massa kabel kompleet losmaken, opschuren en monteren.
Accupolen en ook de kabels in de motor ruimte aan de zijschermen even aanpakken.
Succes
Massa kabel kompleet losmaken, opschuren en monteren.
Accupolen en ook de kabels in de motor ruimte aan de zijschermen even aanpakken.
Succes
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- DannyB
- 3rd Gear member
Ik zou eerst de accu controleren!
XC90 D5 2004 Exclusive Silver Metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
XC70 2.5T 2003 (2007-design) Ash gold metallic
V70 T-5 2001(R-design) Polarctic metallic
850 Estate 1995 (Werkpaard) 2.5i LPG Nautic Blue metallic
V70 2.5T 1997 (R-design) moondust metallic
Amazon Estate 1967 midnight blue
850 Estate 1993 2.5/20V onyx green metallic
265 GLE 2.8i 1979(American design) lightblue metallic
245 GLE 1979 2.1i bronze metallic
Laat eerst de accu controleren.
Kan bijvoorbeeld een cel kapot zijn.
Desnoods met een zuurweger even de cellen (laten) meten.
Als je de accu laad, gaat dan één (twee) cel (len) snel borrelen?
Kan bijvoorbeeld een cel kapot zijn.
Desnoods met een zuurweger even de cellen (laten) meten.
Als je de accu laad, gaat dan één (twee) cel (len) snel borrelen?
-
- 2nd Gear member
Ik heb dit fenomeen ook gehad in mijn 1999 S80 benzine.
Ik kreeg ook een melding: niet voldoende spanning of zoiets.
Toch verklaarbaar.
Omdat deze auto alle opties heeft en weinigh KM's maakte, raakte de acu uitgeput.
De auto heeft nogal wat vaste verbruikers: CV. alarm, en tijdelijke verbruikers vóór de star,zoals binnenverlichting, deurverlichting, kofferbakverlichting, startmotor, en alle verbruikers tijdens de rit zoals:alle verlichting die tijdens het rijden brandt, de blower, dashboardverlichting , airco, radio, stoelverwarming.
Vooral 's-winters trekt dit nogal een zware wissel op een misschien toch wat oudere accu, die door klein ritjes niet voldoende wordt bijgeladen.
In mijn geval was het laden van de accu de oplossing en heb de storing niet weer gehad. Bij controle van de accu bleek dat deze in orde was.
Ik kreeg ook een melding: niet voldoende spanning of zoiets.
Toch verklaarbaar.
Omdat deze auto alle opties heeft en weinigh KM's maakte, raakte de acu uitgeput.
De auto heeft nogal wat vaste verbruikers: CV. alarm, en tijdelijke verbruikers vóór de star,zoals binnenverlichting, deurverlichting, kofferbakverlichting, startmotor, en alle verbruikers tijdens de rit zoals:alle verlichting die tijdens het rijden brandt, de blower, dashboardverlichting , airco, radio, stoelverwarming.
Vooral 's-winters trekt dit nogal een zware wissel op een misschien toch wat oudere accu, die door klein ritjes niet voldoende wordt bijgeladen.
In mijn geval was het laden van de accu de oplossing en heb de storing niet weer gehad. Bij controle van de accu bleek dat deze in orde was.
Als het goed is....................moet je het goed laten.
- s80t6
- 3rd Gear member
ik heb net een nieuwe accu laten plaatsen, als mijn auto langer als een kwartier op z'n contact stond had ik dezelfde problematiek... heb het nu nog niet geprobeerd maar heb weinig zin om stil te staan ergens... brrr

bekijk en becomplimenteer mijn auto in mijn Persoonlijke Gallerij
> > > better safe then sorry < < <
-
- 1st Gear member
Hallo,
Allemaal alvast bedankt voor de reacties!
De accu is dit geval ook gecontroleerd en goed bevonden. Bijladen is iedere keer gedaan nadat het probleem is opgetreden. Na opladen is het goed, maar na een varierende tijd is het dus toch weer een aantal keren teruggekomen.
Toch in ieder geval maar een nieuwe accu plaatsen.
Zou het verder nog een kortsluiting kunnen zijn die soms ontstaat en de accu leegtrekt? Heeft iemand hiermee ervaring en waar die kortsluiting dan kan zijn?
Groeten, Frank
Allemaal alvast bedankt voor de reacties!
De accu is dit geval ook gecontroleerd en goed bevonden. Bijladen is iedere keer gedaan nadat het probleem is opgetreden. Na opladen is het goed, maar na een varierende tijd is het dus toch weer een aantal keren teruggekomen.
Toch in ieder geval maar een nieuwe accu plaatsen.
Zou het verder nog een kortsluiting kunnen zijn die soms ontstaat en de accu leegtrekt? Heeft iemand hiermee ervaring en waar die kortsluiting dan kan zijn?
Groeten, Frank
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
-
- 2nd Gear member
Bij een kortsluiting slaat in de meeste gevallen een zekering door en zal dat circuit niet meer functioneren..
Als de accu goed is , er geregeld met de auto wordt gereden en de oplading in orde is en het probleem blijft bestaan, dan zijn er gebruikers die bij stilstand de accu ontladen.
Dan moet je denken aan de verlichting van het handschoenenkastje en de kofferbak. Kofferbakverlichting heeft in mijn eerdere Volvo's (700/900) ook wel eens tot storingen geleid als de auto een dag of 4 niet werd gebruikt.
Als het een gebruikte auto betreft nagaan of een vorige eigenaar niet zelf een elctrisch circuit heeft aangebracht en dit niet of ten dele heeft verwijderd.
Denk bv aan een telefoonoplader etc.
Vr.groet,
john
Als de accu goed is , er geregeld met de auto wordt gereden en de oplading in orde is en het probleem blijft bestaan, dan zijn er gebruikers die bij stilstand de accu ontladen.
Dan moet je denken aan de verlichting van het handschoenenkastje en de kofferbak. Kofferbakverlichting heeft in mijn eerdere Volvo's (700/900) ook wel eens tot storingen geleid als de auto een dag of 4 niet werd gebruikt.
Als het een gebruikte auto betreft nagaan of een vorige eigenaar niet zelf een elctrisch circuit heeft aangebracht en dit niet of ten dele heeft verwijderd.
Denk bv aan een telefoonoplader etc.
Vr.groet,
john
Als het goed is....................moet je het goed laten.
-
- 2nd Gear member
Hetzelfde probleem heb ik gehad met mijn BMW, ook deze wilde na enige dagen niet meer starten, te lage spanning. Na wat zaken te hebben gecontroleerd bleek e.e.a. te liggen aan de noodstroomackk van de alarminstallatie, deze accu wordt op spannig gehoudendoor de auto akku echter als deze noodstroomaccu kapot is en constant opgeladen wil worden trekt dit wel de normale accu leeg.
Wellicht werkt Volvo ook met een noodstroomakku.
Wellicht werkt Volvo ook met een noodstroomakku.
-
- 1st Gear member
Hallo,
Zou het in dit geval slim zijn om een accu te monteren met een hogere Ah waarde? Dan kan er m.i. meer opgeslagen worden tijdens een lange rit en is er dus meer 'ruimte' voor de korte ritten erna?
Zou het in dit geval slim zijn om een accu te monteren met een hogere Ah waarde? Dan kan er m.i. meer opgeslagen worden tijdens een lange rit en is er dus meer 'ruimte' voor de korte ritten erna?
Volvo Amazon B18A, 1967
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
-
- 2nd Gear member
Ik weet het niet 100% maar volgens mij heb ik daar iets over gelezen in relatie tot de ABS electronica...
vwb contact en lege accu. Is bij mij hetzelfde. Zodra je contact aanzet trekt de auto al een dikke 20A en dan krijg je na ca 15 min al een waarschuwing accuspanning leeg. Gaat echt onwijs snel. Nog nooit een auto gehad die zo snel leeg was, maar ook nog nooit een auto gehad waar zoeveel aanging als het contact aan gezet werd
(denk aan alle dashboard en deur lampjes, navigatie enz enz)
vwb contact en lege accu. Is bij mij hetzelfde. Zodra je contact aanzet trekt de auto al een dikke 20A en dan krijg je na ca 15 min al een waarschuwing accuspanning leeg. Gaat echt onwijs snel. Nog nooit een auto gehad die zo snel leeg was, maar ook nog nooit een auto gehad waar zoeveel aanging als het contact aan gezet werd

(denk aan alle dashboard en deur lampjes, navigatie enz enz)
S80 2009 2.5T Summum
Even naar de radio luisteren op stand I van het contact, kan je idd een start probleem geven.
Een uur red je niet!
Een uur red je niet!
- IkeV70
- 5th Gear member
Kan ik uit ervaring beamen. (iets langer dan een uur, maar niet veel)AlexV70 schreef:Even naar de radio luisteren op stand I van het contact, kan je idd een start probleem geven.
Een uur red je niet!
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5