Al ruim 8 jaar rijd ik met veel plezier een Volvo S80 diesel met een gemiddeld verbruik van 1 op 18; helemaal prima dus!
Op dit moment ben ik me aan het oriënteren op een S90 als opvolger.
Het zou dan gaan om een occasion van zo'n 4 jaar oud.
Omdat Diesel steeds minder populair wordt, heb ik besloten over te stappen naar benzine.
Maar ik dub nog tussen een T4 of een T5.
Kan iemand een goed advies geven?
En vooral ben ik ook benieuwd naar de werkelijke verbruikscijfers.
Is de T4 zuiniger of maakt het verbruik tussen een T4 of een T5 uiteindelijk niet zoveel uit?
Alvast zeer bedankt voor jullie reacties!
Gr. Wim
Werkelijk verbruik S90 T4 of T5
- Pitcher
- 2nd Gear member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
- Locatie: Midden Nederland
Bij ons (V90 T5) ligt het werkelijk verbruik op ongeveer 8,3L/100km gemeten over een 3k kilometers. Dit is gecombineerd met stadsverkeer en vooral provinciale wegen. We rijden relatief weinig snelweg kilometers. Daarbij moet ik wel opmerken dat we met vrij grote velgen rijden wat niet heel bevorderlijk is voor het verbruik. Bij veel snelweg kilometers ligt het verbruik ongeveer op 7,3L/100km.
Geen zuinige auto maar dat was ook niet onze verwachting toen we voor onszelf besloten om een grotere, zwaardere en snellere auto te rijden.
Geen zuinige auto maar dat was ook niet onze verwachting toen we voor onszelf besloten om een grotere, zwaardere en snellere auto te rijden.
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
ik kijk altijd even bij Spritmonitor, waar ik het zelf ook bij hou.
Maar de S90 is niet heel geliefd, lijkt het..
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
Maar de S90 is niet heel geliefd, lijkt het..
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... owerunit=2
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Ik rij gemiddeld (over 100k km) ruim 1 op 12 met een V90 T4. Dat is inclusief stadsritten, aanhangers/caravan en met 140 naar Italië (inclusief dakkoffer),
Rij ik vooral heen en weer naar mijn werk (grotendeels trajectcontrole 100 km) dan is ruim 1 op 13 geen uitzondering.
Ter vergelijking, mijn V70 D4 (VEA) haalde gemiddeld 1 op 15 maar daarmee reed ik veel 120/130 km/uur trajecten zonder trajectcontrole (lees:dus nog veel harder)
Rij ik vooral heen en weer naar mijn werk (grotendeels trajectcontrole 100 km) dan is ruim 1 op 13 geen uitzondering.
Ter vergelijking, mijn V70 D4 (VEA) haalde gemiddeld 1 op 15 maar daarmee reed ik veel 120/130 km/uur trajecten zonder trajectcontrole (lees:dus nog veel harder)
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Met mijn V60 T5 (wellicht iets lichter dan de S90 maat geeft wel een idee):
- bij 100 km/u gemiddeld over de snelweg overdag probleemloos 6.0 l/100 km; op een lange (>100 km) rit kan dat zelfs 5.5 l/100 km worden
- gemiddeld laatste 18 k km: 7.0 l/100 km (waarbij veel 100 km/u in NL)
- kortere stukjes grotendeels in de bebouwde kom (maar buiten de grote stad): ongeveer 9 l/100 km
- rit door Duitsland (zo rond de 150 km/u waar geen beperking is): ongeveer 8.5 l/00 km
Met veel stoppen/optrekken gaat het hard omhoog; bij constante snelheid (m.n. rond de 100 km/u in NL) vind ik het heel acceptabel.
Ik heb 18" velgen en houd de bandenspanning op 2.6 bar.
PS-1: Ik denk dat T4 of T5 niet veel uitmaakt in gebruik (ook niet volgens de spec van Volvo)
PS-2: Je kan ook nog 10 jaar doorrijden in je S80 diesel (in mijn S60 heb ik ook bijna 18 jaar en 300k km gereden voordat de V60 kwam).
Hoop dat dit je een beetje helpt!
- bij 100 km/u gemiddeld over de snelweg overdag probleemloos 6.0 l/100 km; op een lange (>100 km) rit kan dat zelfs 5.5 l/100 km worden
- gemiddeld laatste 18 k km: 7.0 l/100 km (waarbij veel 100 km/u in NL)
- kortere stukjes grotendeels in de bebouwde kom (maar buiten de grote stad): ongeveer 9 l/100 km
- rit door Duitsland (zo rond de 150 km/u waar geen beperking is): ongeveer 8.5 l/00 km
Met veel stoppen/optrekken gaat het hard omhoog; bij constante snelheid (m.n. rond de 100 km/u in NL) vind ik het heel acceptabel.
Ik heb 18" velgen en houd de bandenspanning op 2.6 bar.
PS-1: Ik denk dat T4 of T5 niet veel uitmaakt in gebruik (ook niet volgens de spec van Volvo)
PS-2: Je kan ook nog 10 jaar doorrijden in je S80 diesel (in mijn S60 heb ik ook bijna 18 jaar en 300k km gereden voordat de V60 kwam).
Hoop dat dit je een beetje helpt!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04.04.2022 - 12:20
Mijn Volvo V90 T5 Polestar getuned tot 261 pk en 450nm koppel doet gemiddeld 8.1 l/100 km. Dus circa 1 op 12,4. Dit is een overal gemiddelde met korte ritten, lange ritten van 50 km aaneen en ook ritjes van 35 km met aanhanger/boot. Bij dat laatste gaat het gemiddelde dan zienderogen omhoog en neemt de actieradius ook snel af, maar zodra de aanhanger weer afgekoppeld is en de auto weer zonder aanhanger rijdt neemt dit ook weer snel toe. Hij berekent namelijk per rit het kortstondig gemiddelde en geeft daarop ook de resterende actieradius aan.
T5 is een heerlijk rustig, snel opschakelden van de automaat bak waarbij de motor met zijn lage toerental een (ex) dieselrijder wel enthousiasmeren.
T5 is een heerlijk rustig, snel opschakelden van de automaat bak waarbij de motor met zijn lage toerental een (ex) dieselrijder wel enthousiasmeren.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 2879
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ik vermoed dat er weinig verschil in verbruik zit tussen een T4 en T5.
Verder herken ik de cijfers van Ab S met een (door de app berekend) verbruik van 7.8 l/100 km over 20k km. Waarvan de helft redelijk snelle vakantiekm waren.
Verder herken ik de cijfers van Ab S met een (door de app berekend) verbruik van 7.8 l/100 km over 20k km. Waarvan de helft redelijk snelle vakantiekm waren.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Als verbruik een dingetje is en je naast je huis je auto kunt opladen is een V90 T8 misschien een optie??
Eric
Eric
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Het verbruik is erg afhankelijk van het gebruik.
Bij constante snelheid, op cruise control, niet te ver boven toegestane maximum, etc valt verbruik best mee.
Korte ritten, stadsverkeer, etc. helpt niet.
Het is wel een wat zware auto, en geen zuinigheidswonder.
Op papier is de T4 in het voordeel qua zuinigheid;
Met T5 wat meer vermogen en koppel.
Geen enorme verschillen.
Ik zou bij de zoektocht vooral ook letten op andere overwegingen:
- uitrusting (inscription)
- kleur lak en kleur interieur
- type stoelen
- open dak
- velgen
- verdere uitrusting, etc.
Er zullen ook niet bijster veel S90’s aangeboden worden die aan je criteria voldoen;
dan T4 of T5 nog even open laten.
Succes met zoeken en tzt graag een update.
Bij constante snelheid, op cruise control, niet te ver boven toegestane maximum, etc valt verbruik best mee.
Korte ritten, stadsverkeer, etc. helpt niet.
Het is wel een wat zware auto, en geen zuinigheidswonder.
Op papier is de T4 in het voordeel qua zuinigheid;
Met T5 wat meer vermogen en koppel.
Geen enorme verschillen.
Ik zou bij de zoektocht vooral ook letten op andere overwegingen:
- uitrusting (inscription)
- kleur lak en kleur interieur
- type stoelen
- open dak
- velgen
- verdere uitrusting, etc.
Er zullen ook niet bijster veel S90’s aangeboden worden die aan je criteria voldoen;
dan T4 of T5 nog even open laten.
Succes met zoeken en tzt graag een update.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012