Nooit grote problemen gehad en de auto heeft altijd fantastisch gereden. Maar sinds een half jaar zijn we aan t puzzelen wat er nou aan de hand is. Hopelijk heeft iemand hier een idee want zowel wij als de garage houder weet het niet meer..!
Kan toeval zijn, maar de problemen lijken te zijn ontstaan na vervangen multisnaar en waterpomp bij APK check eind vorig jaar..
Start vd situatie:
De auto begon heel vaak aan te geven dat koelvloeistof niveau (KVN) te laag was.
We moesten heel vaak vloeistof bijvullen.
Toen hebben ze het koelvloeistof reservoir en de dop vervangen.Ook is het systeem gecheckt op lekkages. Niets te zien. Weer een nieuwe dop erop gezet. Probleem lijkt opgelost.
(Toen kwamen er problemen met starten en wegvallen vermogen. Dat werd veroorzaakt door doorgebrande behuizing vh luchtfilter. Dit is vervangen en sindsdien geen problemen.
Ook was er een probleem met een onstabiel toerental. Dat is toen opgelost door het flushen van de automatische versnellingsbak. Probleem wederom opgelost. Het lijkt dat dit losstaande feiten zijn maar voor het volledige plaatje noem ik deze zaken toch..)
Vervolgens hebben we vrij lang in NL gereden zonder enige problemen met de koelvloeistof.
Nu zijn we afgelopen weken op vakantie geweest. Zodra we Duitsland in reden, begon de auto weer aan te geven dat het KVN te laag was. Wederom weer meerdere malen moeten bijvullen.
Op een gegeven moment hadden we zelfs een oververhitte motor en moesten we de auto stil zetten. Berg op, 35 graden en vol airco aan, dus wellicht ook iets teveel van het goede.
We moeten er gemiddeld 2,5 liter koelvloeistof per 1000km in gooien. Er liggen geen plassen onder de auto.
Het lijkt erop dat we bij lange afstanden, langdurige inspanning van de motor de koelvloeistof moeten blijven aanvullen. We kunnen geen uur meer rijden en krijgen continue de melding.
Het lijkt erop dat de motor te langdurig warm blijft en er teveel van het koelsysteem wordt gevraagd en we daardoor meldingen krijgen en zoveel vloeistof verbruikt.
De vloeistof lijkt ergens in het systeem te verdwijnen maar we weten niet waar.
Op het moment dat we stoppen en de dop eraf draaien, dan laadt de opgebouwde druk op en komt de vloeistof weer omhoog meestal tot aanvaardbaar niveau. Dan rijden we weer even en begint alles weer van voor af aan.
Garage heeft inmiddels ook geen idee meer want heeft alles nagelopen.