Weerstand stuur bij wegrijden

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
V4092
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.07.2020 - 23:29

Sinds een aantal weken merk ik het volgende aan mijn Volvo V40 (2015), uitvoering R-Design met 2.0 motor.

Bij het wegrijden met een koude motor merk ik dat het stuurwiel serieuze weerstand biedt. Ook als de auto stilstaat is de weerstand aanwezig. Na ongeveer 1 minuut heb ik hier geen last meer van. Het lijkt alsof de stuurbekrachtiging moet opstarten.

Gisteren vond ik het vervelend toen ik vanwege de weerstand geen scherpe draai in een parkeergarage kon maken. Wellicht iemand hier ervaring heeft met dit probleem.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Voldoende vloeistof?
V4092
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.07.2020 - 23:29

Ik heb even gekeken. Kan het kloppen dat mijn auto geen vloeistof gebruikt voor de stuurbekrachtiging?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1033
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Tegenwoordig zijn het elektrische stuurpompen.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

volvo440special schreef: 05.08.2022 - 20:38 Tegenwoordig zijn het elektrische stuurpompen.
Goed punt, alleen zijn het dan geen pompen meer. :D



Zou je eens willen proberen wat een goed sturen auto doet als je de voorruitverwarming, achterruitverwarming, stoelverwarming, groot(mist)licht en muziek aan zet? Als dat goed gaat blijft de spanning aan boord goed en zal het eerder in een verdwaalde sensor zitten. Stuur moet namelijk zwaarder worden bij een hogere snelheid.
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1033
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Elektromotor*
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1149
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij heeft de C70 een elektrisch aangedreven stuurpomp (dus niet met een riem), verborgen onder de rechter koplamp.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
volvo440special
5th Gear member
Berichten: 1033
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ja een C70 heeft elektro-hydraulische stuurbekrachtiging.
V4092
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.07.2020 - 23:29

Jelmer de Jong schreef: 06.08.2022 - 16:59
volvo440special schreef: 05.08.2022 - 20:38 Tegenwoordig zijn het elektrische stuurpompen.
Goed punt, alleen zijn het dan geen pompen meer. :D



Zou je eens willen proberen wat een goed sturen auto doet als je de voorruitverwarming, achterruitverwarming, stoelverwarming, groot(mist)licht en muziek aan zet? Als dat goed gaat blijft de spanning aan boord goed en zal het eerder in een verdwaalde sensor zitten. Stuur moet namelijk zwaarder worden bij een hogere snelheid.
Ik heb het even uitgeprobeerd, maar geen bijzonderheden (los van de weerstand die er al was). Inmiddels ook naar de Volvo-dealer geweest. Die gaf aan dat ze het probleem niet kunnen vaststellen omdat er geen foutmelding wordt aangegeven (tjah, daarvoor kom ik juist naar de dealer). Volgens de monteur kan het aan het stuurhuis of de accu liggen. Ik denk dat ik maar eerst de accu vervang, aangezien dat qua kosten meevalt.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1149
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Een accu kun je gewoon (laten) doormeten, beetje zonde om die op de gok te gaan vervangen. Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dit aan de accu ligt.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
V4092
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.07.2020 - 23:29

Ferrari schreef: 22.08.2022 - 07:53 Een accu kun je gewoon (laten) doormeten, beetje zonde om die op de gok te gaan vervangen. Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dit aan de accu ligt.
Ik snap je reactie. Maar de accu was gelet op de leeftijd sowieso aan vervanging toe.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1149
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

V4092 schreef: 22.08.2022 - 19:43
Ferrari schreef: 22.08.2022 - 07:53 Een accu kun je gewoon (laten) doormeten, beetje zonde om die op de gok te gaan vervangen. Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dit aan de accu ligt.
Ik snap je reactie. Maar de accu was gelet op de leeftijd sowieso aan vervanging toe.
In dat geval is het inderdaad niet verkeerd de accu te vervangen. Slechte accu's kunnen inderdaad vreemde storingen opleveren, al kan ik de link met de stuurinrichting niet helemaal leggen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
gose91
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18

Tja, als het echt het eerste minuutje is na starten, waar de startmotor een flinke brok energie van een slechte accu vraagt, is direct daarna niet genoeg energie beschikbaar voor overige grote verbruikers zoals een stuurpomp/-motor. De accu is een buffer voor grote piekvragen, waarna de dynamo die weer rustig aan bijvult. Als de buffer slecht is, krijg je een humeurige koude auto.
Dus ik snap in dit geval dan weer niet dat het geen verschil maakt als alle grote verbruikers aan staan haha
Maar goed, beter nu een slechte accu vervangen dan straks in de winter stil staan. Hopelijk is daarmee de storing verholpen!
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V4092
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.07.2020 - 23:29

De accu komt morgen binnen. Hoop dat het daarmee verholpen. Ik begin wel het idee te krijgen dat de weerstand toeneemt, ook tijdens het rijden. Ik vind het eerlijk gezegd gevaarlijk worden. De auto laat ik nu dus staan. Zie video: https://files.fm/f/yb2rdnawt

Er komt echt geen beweging in.

Motorlampje is vanwege een storing in de EGR koeler. Lampje rechts is het gordellampje.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1149
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Oei, dat is inderdaad niet goed en hopelijk is een nieuwe accu de oplossing. Komen er geen storingscodes als je de auto uitleest?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
V4092
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 21.07.2020 - 23:29

Update: de accu is vandaag binnengekomen en direct gemonteerd. Resultaat is dat het sturen weer optimaal werkt! Ontzettend opgelucht! 😁
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3138
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

V4092 schreef: 27.08.2022 - 20:49 Update: de accu is vandaag binnengekomen en direct gemonteerd. Resultaat is dat het sturen weer optimaal werkt! Ontzettend opgelucht! 😁

Mooi! Het elektrische stuurhuis is een enorme stroomvreter, dus het verbaasd me niet!
Fijn dat het zo simpel weer is opgelost.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
PieterJW
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.04.2018 - 22:31

Ik heb dit inmiddels bijna 2,5 jaar oude draadje gelezen en ik word er niet veel wijs uit. Mijn accu is volgens mij nog prima.

Mijn C70 (2007) heeft al een jaar of 2, 3 het zelfde probleem. Bij mij lijkt de buitentemperatuur invloed te hebben. Op warme dagen in de zomer treedt dit probleem niet of nauwelijks op, maar als de temperatuur onder de 15 graden komt dan wordt vanuit neutraal (rechtuit) naar rechts draaien moeilijk. Soms moet ik eerst best veel kracht zetten om het stuur door de weerstand naar rechts te krijgen. Naar links draaien geeft nooit problemen.
Als ik het stuur eerst helemaal naar links draai en vervolgens in één keer naar rechts, dan is het opgelost. Hoewel het dan later weer lichtjes kan terugkomen. Als de motor goed warm is, is de weerstand weg.
Ik heb dit zowel bij de Volvo dealer als bij een vakgarage besproken maar niemand weet een oplossing.
Mijn accu heeft netjes 12,8 Volt spanning.
Plaats reactie

Terug naar “V40”