Goedendag,
Onze XC90 T8 (model 2022) met de 'long range' accu van circa 18,5KW laden we momenteel op via de huis/tuin/keuken-stekker. Dat gaat prima maar niet heel snel.
Had hier een adviseur voor zonnepanelen (en laadpalen) over de vloer en meteen gevraagd wat nut kan zijn van laadpaal om (iets) sneller te laden.
Hij gaf aan dat dit bij deze auto geen nut heeft daar die hybrides max. zo'n 10 ampere aankunnen (hoop dat ik het zo goed uitdruk) en dus voegt een laadpaal weinig toe op het vlak van sneller laden. Als ik vol elektrische had werd het pas interessant.
Iemand ervaring met deze situatie?
Grtn en dank
laadpaal geen voordeel t.o.v. 'huisstekker'
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Is volgens mij deels waar.
Bij de technische specificaties van de T8 kun je de laadtijden vinden in relatie tot de manier van opladen.
Bij de technische specificaties van de T8 kun je de laadtijden vinden in relatie tot de manier van opladen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Jeroen
- 5th Gear member
- Berichten: 1582
- Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
- Contacteer:
Ik kan mijn laadpunt instellen op 10 - 14 en 16 ampere en op 16 ampere is de laadtijd veel korter als op 10 en 14.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...
Fototopic - Website fotografie - Facebook
Fototopic - Website fotografie - Facebook
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34
Ik vond inderdaad volgende terug.
Bij gebruik van een laadstation met een hoger vermogen dan 3,6 kW, is het hoogste laadvermogen van de hybride-auto 3,6 kW.
bij 16A, 3,6kw, 4 uur
bij 10A zit je zo rond de 7 uur oplaadtijd met die 18,8KW accu.
Ik denk dat zo'n basic laadpaal dan ook zo'n 3,6 of wat meer naar buiten kan sturen. Denk dan inderdaad dat het niet echt veel verbetering geeft qua laadtijd want de auto accepteert niet meer dan 3,6 kw.
Bij gebruik van een laadstation met een hoger vermogen dan 3,6 kW, is het hoogste laadvermogen van de hybride-auto 3,6 kW.
bij 16A, 3,6kw, 4 uur
bij 10A zit je zo rond de 7 uur oplaadtijd met die 18,8KW accu.
Ik denk dat zo'n basic laadpaal dan ook zo'n 3,6 of wat meer naar buiten kan sturen. Denk dan inderdaad dat het niet echt veel verbetering geeft qua laadtijd want de auto accepteert niet meer dan 3,6 kw.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Opmerkelijk advies en zoals jezelf al uitrekent scheelt het behoorlijk in tijd of je met 10A of 16A kunt laden.
Jou T8 kan prima overweg met 16A en dat een PIH niet met meer dan 10A overweg kan is grote lariekoek.
Ik ben al jaren blij met mijn laadpaal....(icm. de D6 en nu de T8).
Jou T8 kan prima overweg met 16A en dat een PIH niet met meer dan 10A overweg kan is grote lariekoek.
Ik ben al jaren blij met mijn laadpaal....(icm. de D6 en nu de T8).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 19.07.2021 - 19:02
Je kan gerust via een gewone stekker aan 3.6kw laden =16A
Bij volvo heb je 2 laders.
deze met de schuco aansluiting (gewone stekker) is 2.3kw = 10A
deze met de blauwe CEE stekker is 3.6kw = 16A.
Er bestaan ook laders van andere merken die met schuco tot 16A gaan.
Ook instelbare zijn beschikbaar. kan soms handig zijn op zonnepanelen.langzaam laden en de rest naar het huishoudelijk gebruik
Bij volvo heb je 2 laders.
deze met de schuco aansluiting (gewone stekker) is 2.3kw = 10A
deze met de blauwe CEE stekker is 3.6kw = 16A.
Er bestaan ook laders van andere merken die met schuco tot 16A gaan.
Ook instelbare zijn beschikbaar. kan soms handig zijn op zonnepanelen.langzaam laden en de rest naar het huishoudelijk gebruik
Volvo XC90 T8 inscription onyx black My2022 Long Range
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6310
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Moet je dus wel een CEE aansluiting aan je huis hebben...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Theo V70
- 6th Gear member
- Berichten: 3607
- Lid geworden op: 11.05.2007 - 10:47
- Locatie: Zuid-Holland
Ik gebruik voor mij XC40 T5 Recharge ook een Schuko stekker met variabele, 6/10/13/16A, laadmogelijkheid. Op 16A merk ik nauwelijks verschil in laadsnelheid t.o.v. een Mennekes 2 commerciële laadpaal. (Wel in kosten overigens dankzij vast contract en zonnepanelen)
EX40 SMER, Ultimate bj 2024, Bright Dusk, Tailored Wool, Pixel led, etc.
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
C70 Summum Tourer T5 bj 2011, Flamenco Red Pearl, Luxury line, Comfort pack, Smart Top, RV-camera, 18' Morpheus z, 17' Sadira w
244 DL jubileum bj 14/04/1977 Ljusgrå
XC40 T5 recharge, bj 2020, Christal White. R-design
240 GL bj 1990, Mellanblå
Amazon P130 - 121 bj 1964, Sahara Geel
V70 2.4 170 PKbj 2004, Edition 1, Nautic Blue Pearl
V40 2.0 i bj 2003, Europa Sports Exclusive
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5249
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
13 en 16 amp is eigenlijk teveel voor schuko kies dan voor een CEE stekker die daar wel mee om kan gaan. De volvo PHEV gaan tot en met 16 amp. Ik heb laatst een max 32 amp snoerlader met 32 amp enkelfase stekker gekocht voor iets meer dan 200 euro, werkt perfect
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3098
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Ik heb begrepen dar de my23 hybrides 2-fasen kunnen laden, ( maar dan een beetje begrenst tot 6,5 kW meen ik gelezen te hebben). Voor zo’n auto zou een Wallbox wel zin hebben dus.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34
Dank voor alle reacties. Even samenvattend. Ik begrijp dus dat het wel degelijk nut heeft om een wallbox (of om het even welke laadpaal) aan te schaffen.
Daarmee kan ik in ieder geval altijd sneller laden dan nu met de Volvo basic huis/tuin/keukenstekker. Samen met de zonnepanelen ook wellicht wat meer solide oplossing. Beveiligd, loadbalancing, uitlezen oplading om te kunnen gebruiken voor doorbelasting aan bedrijf, etc.
Daarmee kan ik in ieder geval altijd sneller laden dan nu met de Volvo basic huis/tuin/keukenstekker. Samen met de zonnepanelen ook wellicht wat meer solide oplossing. Beveiligd, loadbalancing, uitlezen oplading om te kunnen gebruiken voor doorbelasting aan bedrijf, etc.
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5249
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1277
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Ik heb mijn (ex) XC40 T5 recharge altijd geladen met een chuko stekker op een 220v aansluiting. Ik kon daarmee op 8/10/13 en 16A laden. Een hybride kan op max 16A laden (3,7kW). Volgens mij heeft het plaatsen van een laadpaal dus geen zin in dit geval. Met het oog op de toekomst wel, want dan stap je misschien over op geheel elektrisch. Dat heb ik ook gedaan. Mijn C40 recharge laadt overigens via dezelfde aansluiting. Vaak maar op 8A (1,8 kW) omdat ik dan het meest profiteer van de zonnepanelen. In de praktijk kom ik daar qua kilometers best aardig mee weg. Scheelt wel dat ik een opdrachtgever heb waar ik gratis 11kW mag laden, dus ongeveer 1x per week wat extra kilometers kan laden.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 18.12.2024 - 21:35
Hoi allemaal,
Heeft iemand enig idee of een defecte OBC het gevolg kan zijn van de soort laadkabel?
M.a.w. is er een verband tussen de manier van laden en het stuk gaan van je OBC?
Ik heb ergens gelezen dat er een vermoeden bleek te zijn maar vind nergens feiten of PIHV-rijders die dit kunnen beamen..
Mocht er iemand meer weten.... Alvast dank!
Heeft iemand enig idee of een defecte OBC het gevolg kan zijn van de soort laadkabel?
M.a.w. is er een verband tussen de manier van laden en het stuk gaan van je OBC?
Ik heb ergens gelezen dat er een vermoeden bleek te zijn maar vind nergens feiten of PIHV-rijders die dit kunnen beamen..
Mocht er iemand meer weten.... Alvast dank!