Ik rij verschillende keren per jaar naar Siberië (Altai gebergte) via een paar andere grote steden in rusland waar ik moet zijn, dit is alles samen een dikke 10.000km enkel. Mijn laatste 2 auto's waren Toyota landcruiser en beide waren een 4.2 diesel. Dit is nodig omdat ik altijd met grote gesloten aanhanger rij.(Vangt veel wind en met 3500kg of genoeg overgewicht

Ik heb begin dit jaar een xc70 2.4D AWD aut. Bj. 2009 gekocht met 265.000km en direct laten tunen door obbe en nu rond de 230pk en 480nm heb. Ook is de egr direct mee buitenwerking gezet en de wervelklep in een veilige positie vastgezet.
Had deze volvo gekocht omdat ik dacht met max 2000kg te moeten rijden.
Toen de combinatie geladen was en op de weger stond voor controle gaf deze 5380kg aan. De xc70 heeft wel een dakbox met 250kg en koffer ook netjes vol.
Akkoord als jullie zeggen dat dit boven de limiet is en niet veilig is! Dit is waar maar telt dan enkel voor de eerste 2500km! Geloof me!! In Rusland sta ik ver boven de veiligst rijdende transporteur! Moet wel zeggen dat ik niet harder rij dan 85 (gps) en kruissnelheid 80 (gps) is omdat het verbruik dan echt omhoog gaat met liters! Dit was ook zo met de toyota 6cil.
Ik ben nu net terug van de tweede maal. En ik moet zeggen, de xc70 is een super auto!! Voor "maar een 2.4 te zijn is hij enorm sterk!! Ik rij 86op de kilometerteller bij 1500rpm en geeft in de heuvels niet af! Wel vertrek ik telkens in zijn automaat maar na de 3de versnelling schakel ik zelf en dan wel zo snel mogelijk naar zijn 6. Echt in de bergen doe ik net het zelfde maar dan ga ik hoger in toeren zodat de motor het makkelijk aankan en de olie van de versnellingsbak beter wordt gekoeld. Misschien is een extra of grotere oliekoeler een optie tegen volgende zomer. Maar voor de volgende keren(winter bij -40 -50) nog niet echt nodig!
Wel heb ik er nu nog geen winter mee gereden maar denk dat met het extra autogewicht dat ook wel zal meevallen.
Het enige wat ik merk is dat de voorste cardans (L+R) tikken bij vertrekken met gedraaide wielen. Natuurlijk aangezien het totale gewicht kan dit wel eens normaal zijn met meer dan 300.000km!
Toch in Rusland vertelde ze me dat de cardans van een xc90 gemakkelijk zijn aan te passen voor een xc70 en sterker zijn. Heeft iemand hier informatie over? Of zijn er versterkte in de handel verkrijgbaar?