Benzine 2.4 170PK begrenzer bij 230 km per uur ?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
vfroem
Starter

Afgelopen week is mijn S60, 2.4 benzine 170PK uit 2000 op de vermogensbank geweest. Bij 230km (214 echte km's volgens de bank...) leek het er sterk op dat de auto elektronisch afgeregeld werd; ging geen km harder. Kan dit kloppen ?

Overigens had de auto 152PK en 195NM koppel aan de wielen.
gemeten bij Startrick Tuning in Gaanderen.
juweeltje
1st Gear member

AIAI..... slechts 152pk ipv 170.....

zou toch niet mogen zunne.

maar als nu eens wel die 170pk zou hebben, gaat hij dan niet harder gaan?
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

Klinkt als verkeerde afstelling van je nokkenassen... Zelf D-riem vervangen of bij 'algemene' garage laten vervangen?
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

230km per uur (op de teller) voor een 170pk en dan houdt hij wat in, waar gaat het hier nog over?
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

het gaat erom dat het blok niet in de buurt vande 170 pk komt, dat hoort niet.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Reitse schreef:het gaat erom dat het blok niet in de buurt vande 170 pk komt, dat hoort niet.
Op een rollenbank komt geen enkele motor aan de opgegeven pk´s.
Een DIN pk waar het hier over gaat is gemeten aan de koppeling en is incl. luchtfilter, uitlaat, dynamo, ventilator, pompen en andere "randaggregaten"
Een SAE pk (en die is alweer heel oud) is zonder dit alles en was doorgaans zo'n 10-20 % hoger.
Alles klopt dus wel.
menjo
7th Gear member

Daar kunnen ze toch wel voor compenseren en zo aan een meting aan de krukas komen? Vermogensverlies in de aandrijflijn lijkt me snelheidsafhankelijk.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

menjo schreef:Daar kunnen ze toch wel voor compenseren en zo aan een meting aan de krukas komen? Vermogensverlies in de aandrijflijn lijkt me snelheidsafhankelijk.
Om een correcte waarde aan de krukas te kunnen bepalen moet je ook daadwerkelijk aan de krukas gaan meten, in het geval van de 170pk ook nog eens bij 6.000t/min.
Maar nogmaals, waar gaat het hier over?
menjo
7th Gear member

Ja de topic starter zegt al vermogen aan de wielen, dus dat zal het verlies verklaren.

Maar dan hangt het gemeten vermogen toch af van de versnelling? In de laagste versnelling heb je minder vermogensverlies, alles draait immers langzamer.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

menjo schreef:Ja de topic starter zegt al vermogen aan de wielen, dus dat zal het verlies verklaren.
Maar dan hangt het gemeten vermogen toch af van de versnelling? In de laagste versnelling heb je minder vermogensverlies, alles draait immers langzamer.
Maar Volvo claimt de 170pk's toch bij 6.000t/min? ik verwacht dat het ook in de hoogste versnelling is.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Reitse schreef:Klinkt als verkeerde afstelling van je nokkenassen... Zelf D-riem vervangen of bij 'algemene' garage laten vervangen?
Ben jij een autotechneut?
Reitse schreef:het gaat erom dat het blok niet in de buurt vande 170 pk komt, dat hoort niet.
Gebaseerd waarop?
menjo
7th Gear member

Ja maar dat is de waarde gemeten aan de krukas, dus dan doet de versnelling er niet toe. De motor kan in alle versnellingen 6000 t/min draaien, maar aan de wielen is dan het vermogen in elke versnelling anders omdat de verliezen in de aandrijflijn verschillen voor iedere (wiel)snelheid.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

menjo schreef:Ja maar dat is de waarde gemeten aan de krukas, dus dan doet de versnelling er niet toe. De motor kan in alle versnellingen 6000 t/min draaien, maar aan de wielen is dan het vermogen in elke versnelling anders omdat de verliezen in de aandrijflijn verschillen voor iedere (wiel)snelheid.
Daar zit absoluut wat in, maar op die rollenbanktest was de constatering toch dat hij maar 230km/h op de teller deed en ook nog eens slechts 152pk afgaf? dat zal toch vast in de hoogste versnelling geweest zijn? (of vermoed jij van niet?) niemand heeft overigens tot op heden aan de krukas gemeten.
menjo
7th Gear member

Hmm, dat die topsnelheid ook op die bank was gemeten had ik even over het hoofd gezien, ik dacht dat dat de reden was om naar die rollenbank te gaan :)
Dat zal dan inderdaad in de hoogste versnelling zijn.

Maar ik neem aan dat van de snelheid op de snelheidsmeter op zo'n rollenbank helemaal niets klopt, je hebt immers geen last van luchtweerstand en de rolweerstand is ook heel anders op rollen dan op star wegdek. Dus daar zou ik me niets van aantrekken. Uiteraard is dat ook wel weer te compenseren als je de rollenbank geijkt hebt en de Cw waarde van de auto weet (en luchtdruk en temperatuur ook compenseert). Dat zal dan die 214 km/u opleveren lijkt me. Dat zou je kunnen gaan nameten op de weg natuurlijk :) (in duitsland).
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

menjo schreef:Maar ik neem aan dat van de snelheid op de snelheidsmeter op zo'n rollenbank helemaal niets klopt, je hebt immers geen last van luchtweerstand en de rolweerstand is ook heel anders op rollen dan op star wegdek. Dus daar zou ik me niets van aantrekken. Uiteraard is dat ook wel weer te compenseren als je de rollenbank geijkt hebt en de Cw waarde van de auto weet (en luchtdruk en temperatuur ook compenseert). Dat zal dan die 214 km/u opleveren lijkt me. Dat zou je kunnen gaan nameten op de weg natuurlijk :) (in duitsland).
Daar heb je gelijk in, Volvo geeft voor de S60 170pk overigens maar een top van 210km/h, de vraag was: 214 echte km's volgens de bank... en geen km harder. en of dan dit kloppen? Ja dus!
En de geconstateerde vermogenswaarden van 152PK en 195NM koppel aan de wielen? die lijken dus ook al te kloppen.
Dus..... slot erop :lol:
Reitse
5th Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:
Reitse schreef:Klinkt als verkeerde afstelling van je nokkenassen... Zelf D-riem vervangen of bij 'algemene' garage laten vervangen?
Ben jij een autotechneut?
Gebaseerd waarop?
Nokkenasinstelling is op basis van ervaringen. Ben geen autotechneut maar onthou wel veel ;) 850-rijder had ook vermogensproblemen, auto wilde niet goed doortrekken. Op vermogensbank vielen de resultaten ook tegen. Bij die mensen is het onderzocht en ik geloof bij toeval kwamen ze erachter dat de timing niet goed stond. Nokkenas(sen) zijn weer op tijd gezet en het vermogen was terug. :D

Als je als fabrikant zegt dat een blok een bepaald vermogen haalt moet het dat ook doen. En dan geen geouwehoer van DIN of SAE, gemeten aan krukas of wiel. Gewoon stellen dat het blok gemeten onder bepaalde omstandigheden die omschreven zijn een bepaald vermogen afleverde aan de wielen. Daar gaat het om. Dezelfde ellende was er met de eerste serie V70R nieuw. Die haalden geen van allen de 300pk/400Nm. De huidige serie wel. Maar het heeft wel heel wat klachten van V70R rijders gekost voordat het eindelijk ingezien werd... 170PK is 170PK. En als je dat op een rollenbank laat meten moeten die er ook uitkomen.

Ik snap ook wel dat mijn bijna 14 jaar oude blok geen 170 pk meer levert, leeftijd, slijtage en rijgedrag zullen daar wel aardig in meespelen. Maar een S60 heeft een relatief jong blok wat die 170 pk moet kunnen leveren.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Reitse schreef:Als je als fabrikant zegt dat een blok een bepaald vermogen haalt moet het dat ook doen. En dan geen geouwehoer van DIN of SAE, gemeten aan krukas of wiel. Gewoon stellen dat het blok gemeten onder bepaalde omstandigheden die omschreven zijn een bepaald vermogen afleverde aan de wielen. Daar gaat het om.
170PK is 170PK. En als je dat op een rollenbank laat meten moeten die er ook uitkomen.
Als Volvo maar ook de gehele autoindustrie de DIN pk als norm genomen heeft, is dat toch echt de norm, of jij het nu geouwehoer vind of niet.
Reitse schreef:Als je als fabrikant zegt dat een blok een bepaald vermogen haalt moet het dat ook doen.
Het blok haalt die 170pk ook wel en dat is volgens jouw citaat het criterium, je meet alleen niet aan het blok, je meet aan de wielen.
vfroem
Starter

Mijn vraag was: kan het kloppen dat een 2.4 benzine begrensd is op 230km per uur.
De Auto liep erg netjes en vlot door naar 230km per uur en stopte er ineens abrupt mee; dit viel de eigenaar van de bank ook op.
Het was -naar onze mening- niet zo dat er onvoldoende vermogen in huis was om nog wat harder te gaan.

Vermogen van 152PK aan de wielen: ik ben benieuwd wat het verlies door de aandrijflijn is bij een auto. Omgerekend bij een verlies van 10% (zoals bij een motorfiets) kom ik aan ongeveer 170PK aan de krukas maar ga er vanuit (veronderstelling) dat de aandrijflijn van een auto meer verlies geeft ?
Marinus
4th Gear member

170 pk fabrieksopgave is aan de krukas. 152 pk is gemeten aan de wielen? Of is dit de teruggerekende vermogen aan de krukas.

Als hij 152pk aan de wielen geeft, dan zal het teruggerekende vermogen aan de krukas heus wel rond de 170 pk zitten.

Overigens is niet elke testbank even geschikt en even nauwkeurig.
Marinus
4th Gear member

170 pk fabrieksopgave is aan de krukas. 152 pk is gemeten aan de wielen? Of is dit de teruggerekende vermogen aan de krukas.

Als hij 152pk aan de wielen geeft, dan zal het teruggerekende vermogen aan de krukas heus wel rond de 170 pk zitten.

Overigens is niet elke testbank even geschikt en even nauwkeurig.

Van renault tuning beweerde de een na de ander varierend van 180 t/m 225 pk uit een 1.8 16v te halen (ZONDER turbo).

Volgens de heren van Renault Sport kan je in principe na blue printen en andere toeters en bellen niet ver boven de 172 pk komen. Na het meten van de 5 wagens op de bank bij Renault Sport, bleek er eentje tot hun grote verbazing 180 pk te halen en de rest scoorde varierend van 156 tot 172 pk zoals voorspelt was.

Toch hadden de heren DYNO-uitdraaien die bevestigde dat er 225 pk gehaald, wat gewoon niet mogelijk is met zo'n blok.

Ik wil maar zeggen, rollenbanken zijn niet allemaal even nauwkeurig. Of dit aan de persoon ligt die hem hanteert of aan de techniek laat ik maar even in het midden.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”