EVO500 schreef: ↑29.10.2022 - 15:32
Is mechanische compressor en loopt dan ook altijd mee!
Hij draait wel mee idd maar hij doet vrij weinig natuurlijk...
Een vriend rijdt in een 2018 V60 T6 AWD, zonder Recharge dus. Een erg onzuinig ding maar bij constante 100 km/h snelheid heeft ook die auto maar een pk of 15 nodig. En daarvoor hoeven de compressor en de turbo echt niet aan het werk.
raspaardje schreef: ↑29.10.2022 - 15:50
Hij draait wel mee idd maar hij doet vrij weinig natuurlijk..
Mooie techniek toch
raspaardje schreef: ↑29.10.2022 - 15:50
Een vriend rijdt in een 2018 V60 T6 AWD, zonder Recharge dus. Een erg onzuinig ding maar bij constante 100 km/h snelheid heeft ook die auto maar een pk of 15 nodig. En daarvoor hoeven de compressor en de turbo echt niet aan het werk.
Ja de oude t6 was niet gemaakt om de zuinigste op de markt zijn denk ik.
Maar denk je werkelijk 15 pk? Ik denk dat je dan direct bij vovlo aan de slag mag gaan Praat ik niet over bij de Ardèche naar beneden rijden op 10%
Ik denk dat het minstens 50 pk zal zijn. Waarom? Als ik elektrisch rijdt vol vermogen (en zou het elektromotor van het volvotje 89pk moeten leveren) en rijdt ik 135km/uur. Dit gaat niet zo exponentieel naar beneden.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Ja, zo weinig. Hoeveel vermogen heeft een 2CV denk je en is zijn topsnelheid?
Mijn andere auto heb ik uitgerust met een extra boordcomputer, ontworpen door een ex-Saab engineer. Een van de vele functies is dus het momentane vermogen en koppel wat er geleverd wordt.
een beetje normaal verbruik rond de 100 km/h is netto zo'n 200 Watt per km. Als je dan 100 km per uur rijdt verbruik je in een uur 20 kW dus ca 20 kWh dat is dan zo'n 27 pk. Een keer op snelheid heb je echt niet zoveel vermogen nodig was dat wel zo dan was een EV echt helemaal geen optie.
Bij al die EV's met flink vermogen zou je bij volle belasting (wat ze niet lang kunnen leveren) in een minuut of 10-15 de accu volledig leegtrekken
raspaardje schreef: ↑29.10.2022 - 16:59
Ja, zo weinig. Hoeveel vermogen heeft een 2CV denk je en is zijn topsnelheid?
29Pk en top van 115km/uur met een gewicht van 560Kg. Dan lijkt mij dat 15pk met een v60 van 1600-2000Kg onhaalbaar.
NielsPHEV schreef: ↑29.10.2022 - 18:29
een beetje normaal verbruik rond de 100 km/h is netto zo'n 200 Watt per km. Als je dan 100 km per uur rijdt verbruik je in een uur 20 kW dus ca 20 kWh dat is dan zo'n 27 pk.
Ja, denk dat je gelijk hebt Niels.
Heb even zo gekeken naar vergelijkende volledige elektrische auto's en komen rond de 20kw bij 100km/hr en is omgerekend 27pk. Brandstofmotor heeft wat meer aandrijf verliezen in de aandrijving. Denk dat je op brandstof op 30Pk zit.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Over de compressor in de T6 benzine en (dus ook) de oude T6 Recharge en T8 Recharge .... Het laatste stukje gaat over het ontkoppelen van de compressor als deze niet nodig is.
Supercharger
Volvo Cars’ electromagnetic clutch-operated supercharger is one of the fastest and the smoothest in production. It is currently used in the T6 powertrain configuration. The supercharger delivers 6-cylinder power when you want it and 4-cylinder fuel economy when you don’t. Harnessing torque reserve from the crankshaft while adding increased airflow and momentarily retarding the advance spark, enables a quicker supercharger ramp up when the electro-magnetic clutch is engaged. Combined with a now advanced spark, the supercharger delivers a reassuringly fast response. The smooth nature of our Volvo supercharger sets it apart from the competition with a coupling time of
less than 350 milliseconds.
Once the engine has reached over 3000rpm, a butterfly valve in the intake opens and the clutch disconnects the supercharger as the turbocharger, now fully spooled by exhaust gases, kicks in.
As the supercharger only operates on demand, the pulley gearing ratio has been increased to almost
seven-to-one (almost twice the conventional ratio), meaning that the supercharger, at peak, rotates at
almost 24,000rpm – making it one of the fastest superchargers in production.
Volvo Cars has worked closely with Eaton to develop this unique electromagnetic clutch-based supercharger solution for our T6 Drive-E petrol engine. The electromagnetic clutch sits between the rotors and input shaft, delivering the low-end power of a 6-cylinder in our Volvo 4-cylinder Drive-E powertrains.
The intelligent algorithm created for the electronic control module (ECM), designed by our in-house powertrain engineers, takes the art of advanced boosting to the next level. When the engine is running at cruising speed the clutch remains open, disconnecting the belt drive from the rotor mechanism. The electromagnetic clutch is activated on demand by a signal from the ECU, when the driver requests acceleration by pressing the accelerator pedal, engaging the gears and spinning the supercharger rotors.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Daf88 schreef: ↑30.10.2022 - 17:29
Over de compressor in de T6 benzine en (dus ook) de oude T6 Recharge en T8 Recharge .... Het laatste stukje gaat over het ontkoppelen van de compressor als deze niet nodig is.
Goed gevonden Daf88. Hebben ze toch slim gedaan en omzeil je het hogere verbruik bij constante/hogere snelheid.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Ik moet ook zeggen met een B4 en enigzins normaal vermogen tov de T,s
Dat het een hele fijne motor is. Hij rijd heerlijk rustig maar ook hard en alles daar tussen.
Toch wel de fijnste motor die ik de laatste tijd gereden heb, fijner dan de verglijkbare audi, BMW en Merc motoren.
Net ff wat sneller in response. We zitten wel te klagen af en toe hier, maar de nieuwe BMW motoren hebben een grotere vertraging dan de mijne (met heico) gasresponse kastje.
De hele motor is gewoon wakkerder en sneller op toeren. Het is dan eerder de automaat die vooral BMW wat beter heeft werken.
Audi ook wel iets, maar mercedes zeker niet
De motor zelf zou je natuurlijk los van de automaat moeten beoordelen.
Dus bak in manuele schakelstand en dan kijken hoe de motor reageert wanneer je het gaspedaal vloert bij verschillende toerentallen; bij welk (laag) toerental trekt de motor zonder morren toch gewoon door en hoe is de vermogensafgifte door de toeren heen.
In de praktijk ervaar je natuurlijk alleen het samenspel tussen de motor en de automaat, de gehele aandrijflijn.
Een automaat kan zwaktes in de motor verbloemen maar de automaat zelf kan natuurlijk ook de zwakkere schakel in de aandrijflijn zijn.
De eerste bedoelde ik ook . De motor "los" in manual is gewoon heel goed, zoniet de beste 2l 4 cilinder.
In geval van de Volvo is de automaat (software) de zwakkere deelnemer. Bij BMW is het gehele pakket pretiger op elkaar afgestemd.
Wat ik bv apart vind is dat bij mij de motor nooit meer dan 5500 toeren maakt, ook niet in manual.
Wat ik vooral wilde duidelijk maken er is nog als eens wat commentaar op de volvo reactie op het gas en automaat.
Maar heel veel vergelijken dat met de vorige auto. Als je dezelfde auto nu nieuw koopt ervaar je waarschijnlijk ook minder goed response door alle milieu regels.
Exact, de steeds strengere milieuregels zorgen ervoor de dezelfde aandrijflijn toch anders afgestemd moet worden.
Over maximaal 5500 trpm: de bak schakelt dan alsnog automatisch naar een hogere versnelling? En loopt de motor de toerenbegrenzer in?
Er zijn niet tot nauwelijks vermogengrafieken te vinden maar ik denk dat het maximale vermogen rond 5500 rpm wordt afgegeven. Verder doortrekken heeft dan iig geen zin.
Mijn met Polestar uitgeruste T5 geeft zijn nieuwe maximum vermogen af tussen 5400-6000 rpm. Dat was oorspronkelijk 5500 rpm.
Ben benieuwd of daarmee ook het toerental van overschakelen naar een hogere versnelling gewijzigd is, zowel in de automatische als handmatige schakelstand.
Nee ik denk ook dat het geen zin heeft. Maar de rode streep bij 6200rpm is dan toch vreemd.
Ik weet ook niet tot hoever de mild hybrid meewerkt in het gebied.
In elke mode, eco, comfort en dynamic schakelt ie bij dit toerental zowel automaat als manual
Het is iig echt een hele fijne motor die zich heel goed aanpast op je vraag. Echt heel knap.
En qua rijden fijner dan de hybrids, die aandrijflijn is toch een stuk minder verfijnd.
Ook een mooi voorbeeld van aanpassen van de aandrijflijn op basis van strengere milieuregels. Denk ik.
De 2017 T5 vs 2019 T5, beide geleverd in bijvoorbeeld de V90.
Motorcode B4204T23 vs B4204T26. Best wel een kans dat een 2017 T5 net wat lekkerder loopt.
Rode streep is getekend voor de motorvarianten die wel tegen de 6000rpm draaien vanwege het beschikbare maximumvermogen aldaar?
Een B6 wordt op andere markten alleen maar in de grorere Volvo modellen (XC60, XC90 en V90CC) geleverd, toch?
raspaardje schreef: ↑01.11.2022 - 10:40
..... Over maximaal 5500 trpm: de bak schakelt dan alsnog automatisch naar een hogere versnelling? En loopt de motor de toerenbegrenzer in?
Er zijn niet tot nauwelijks vermogengrafieken te vinden maar ik denk dat het maximale vermogen rond 5500 rpm wordt afgegeven. Verder doortrekken heeft dan iig geen zin.....
Ik heb wel plaatjes van de 2019 modellen. De T6 en de T8 Recharge piekt bij 6000 rpm, de T6 Recharge bij 5500.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).