Vriesweer en handrem

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Plaats reactie
danny3
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 04.07.2020 - 21:25

Ik heb mijn automatische inschakeling van de handrem uitgezet , is dit een risico en wat kan ik doen om toch het achteruit/vooruit bollen te verhinderen , bij een handgeschakelde auto is dat in eerste of achteruit zetten maar wat bij een automaat ?
XC40 T2
Nissan Terrano II 1998 tot 2020
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6868
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je hebt toch de P-stand i.c.m. de automaat? In dat geval gaat je auto nergens heen als hij op een horizontaal oppervlak staat. Ik heb mijn auto nooit op de handrem (alleen in de bergen/hellend vlak).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7054
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

danny3 schreef: 12.12.2022 - 14:16 Ik heb mijn automatische inschakeling van de handrem uitgezet , is dit een risico en wat kan ik doen om toch het achteruit/vooruit bollen te verhinderen , bij een handgeschakelde auto is dat in eerste of achteruit zetten maar wat bij een automaat ?
Men beweert, dat de kans op bevriezen van een elektrische handrem, bijna uit te sluiten is. Zelf zet ik hem uit voorzorg, bij een vorstperiode, altijd in de P stand, en niet op de handrem. Wel staat mijn auto voor de deur, en vlak. In geval van storm (woon aan de kust) zet ik hem wél op de handrem. Om dan mogelijke schade aan de bak te voorkomen, door het bewegen in de P stand met storm. :) Je zou ook tegen het bewegen in de P stand, twee kleine wielkeggetjes kunnen gebruiken. Maar die moet je niet vergeten bij het wegrijden. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
pbor
3rd Gear member
Berichten: 333
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Ik gebruik de handrem ook bijna nooit, enkel bij de zgn. hellingproef (heb een oudere auto nog zonder "hill hold" oid.), en bij het banden wisselen.
Parkeren altijd in zijn eerste versnelling. Ben ook geen groot voorstander van een automatische/elektrische handrem, zie er het nut niet van in.
Een elektrische kofferklep is net zoiets.
In het geval van een automaat bij parkeren idd in P (van parkeren ;) ten slotte) zetten .
Mei '25 - Heden: Jaguar XF 2.2d Sportbrake 2014 - 209k km
Mrt.'24 - Mei ‘25: V70 D5 6at 2013 - 250k km
Nov.'18 - Mrt.'24:V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27667
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gewoon in z'n P en klaar
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4152
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

fredhead schreef: 12.12.2022 - 17:35 Gewoon in z'n P en klaar
Maar dan idd wel de automatische inschakeling van de handrem uitzetten.
En deze instelling opslaan.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30277
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is inderdaad wel een vereiste handeling.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27667
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zulke moderne auto's zijn we hier nog niet gewend :lol:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7054
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Het voordeel van wat oudere types is, dat je geen last hebt van: spiegels, die niet uitklappen bij vorst. Dat je info display niet uitvalt. Dat je geen last hebt van OTA, die niet op tijd binnen komt. Dat je nog gewoon olie kunt peilen, met een peilstok aan het motorblok. Of dat je elektrische achterklep weigert. En vul het maar aan. Maar.... wij hebben: BLIS, DAB+, ACC, CTA, S/S, Lane Keep Assist, automaat, stuur en stoelverwarming, voorruitverwarming, Verwarmde sproeierkoppen, en nog zoveel meer. Je betaalt wat meer, maar dan heb je ook wat. :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1179
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Hans Eilander schreef: 12.12.2022 - 22:06 Het voordeel van wat oudere types is, dat je geen last hebt van: spiegels, die niet uitklappen bij vorst.
Die discussie is nou al zo vaak langs geweest en ik blijf erbij dat het van de zotte is dat je inklapbare spiegels moet uitzetten omdat ze vast kunnen vriezen. Dat je dat nou met die troep uit Frankrijk moet doen, snap ik. Maar daar kan een Volvo echt wel tegen. Bij mij staan ze altijd op automatisch. In al die jaren 1 keer konden ze niet uitklappen omdat er teveel sneeuw tussen zat. Nog een keer inklappen, schoon vegen en klaar.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27667
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De Focus hier kan ik het alleen maar wegprogrammeren en niet uitschakelen maar ook daarvan vriezen de spiegels dus niet vast.
Hans Eilander schreef: 12.12.2022 - 22:06 Het voordeel van wat oudere types is, dat je geen last hebt van: spiegels, die niet uitklappen bij vorst. Dat je info display niet uitvalt. Dat je geen last hebt van OTA, die niet op tijd binnen komt. Dat je nog gewoon olie kunt peilen, met een peilstok aan het motorblok. Of dat je elektrische achterklep weigert. En vul het maar aan. Maar.... wij hebben: BLIS, DAB+, ACC, CTA, S/S, Lane Keep Assist, automaat, stuur en stoelverwarming, voorruitverwarming, Verwarmde sproeierkoppen, en nog zoveel meer. Je betaalt wat meer, maar dan heb je ook wat. :lol: :lol:
Een automaat is er al 50 jaar of meer, stuur, stoel en vooruit verwarming bestaat al jaren (de vorige Focus uit 2004 bijvoorbeeld zat standaard een verwarmde voorruit in) dus daar heb ik geen moderne auto voor nodig =)
De grappen van een handrem die je dan uit moet zetten in je profiel ken ik dan gelukkig weer niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 7054
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

fredhead schreef: 13.12.2022 - 09:02 Een automaat is er al 50 jaar of meer, stuur, stoel en vooruit verwarming bestaat al jaren (de vorige Focus uit 2004 bijvoorbeeld zat standaard een verwarmde voorruit in) dus daar heb ik geen moderne auto voor nodig
Ik loop zelf al bijna 69 jaar mee. En ik herinner me, dat in mijn jeugd alleen sommige Amerikanen, en de Daf 33 "de uitzonderingen" waren met een automaat/vario. Er waren toen zelfs nog geen autogordels, en hoofdsteunen in de auto,s. Ook een rechter buitenspiegel, behoorde tot een extra optie. En mijn vorige Opel Grandland X (dec 2017), was "de eerste" met voorruitverwarming in mijn leven. Ook in het vrachtvervoer waren zulke opties ondenkbaar. Maar je mag het winnen.....uitzonderingen bevestigen de regel. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27667
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik bedoel ermee dat het technieken zijn die al de nodige jaren meelopen en niet pas op een auto van een paar jaar oud zitten.
De automaat heeft het wel in populariteit gewonnen maar dat is het ook.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “XC40”