Meestal lees ik e.e.a. op dit forum, maar nu wil ik graag even wat delen ook ter info voor anderen wellicht. Of misschien herkennen mensen dit.
Even kort over mij/de auto
Ben trotse bezitter van de V40 D4, aantal opties zelf gedaan via VDASH software.
- Start/Stop uitgezet
- De ECM unlocked
- Begrenzer eraf gehaald
- Tune gedaan naar 230pk / 250kmh topsnelheid
Na twee jaar feilloos te hebben gereden, nu mijn eerste mankement gekregen. Een vermoedelijk kapot uitlaatspruitstuk.
Zodra ik gas geef hoor je een soort metaalachtig/krassend geluid. Heel naar, dit is steeds erger geworden en nu is het bijna continue boven de 1500 toeren zeg maar.
Ik heb een maatje die monteur is, die heeft alles gecontroleerd en kwam uit op een lek spruitstuk. Wss is de pakking ertussen uit geblazen, zo leek het op de endoscope.
Nu de boel wss toch los gaat ga ik gelijk nog een aantal andere dingen regelen:
- Lekkage oppakken, vermoedelijk kleppendeksel?
- EGR afdoppen, software uitschrijven is blijkbaar niet genoeg om vervuiling te voorkomen gezien de map sensor nog steeds smerig wordt
- Inlaat volledig schoonmaken
Oftewel, hij moet even goed onder het mes en hopelijk kan ik er dan weer jaren tegenaan. Verder een ontzettend fijne auto

Zijn er mensen die dit geluid herkennen en is dit een bekend mankement? Daar was ik nog even benieuwd naar.