Wat extra uitleg van een ervaringsdeskundige hier...DB200 schreef: ↑27.12.2022 - 21:32 Ik heb ook de vraag gesteld in welk geval er een goede kans is om niet door de test te komen. De keurmeester noemde twee zaken: korte ritjes en rustig rijden. In beide gevallen verloopt het regeneratieproces dan volgens hem niet optimaal en wordt het roetfilter overmatig belast.

Korte ritjes: het roetfilter zit volgens de parameters sneller vol (lees: met heel veel snelwegverkeer kan ik 1500 km tussen een regeneratie rijden, alleen maar korte ritjes misschien de helft), wordt daardoor vaker schoongebrand. Dat levert meer belasting voor het roetfilter op. Bovendien is de kans groot dat een regeneratie wordt afgebroken wanneer de motor wordt uitgezet.
Rustig rijden: wanneer tijdens het regenereren de motor nauwelijks belast wordt bepaalt het algoritme dat de regeneratie niet optimaal heeft plaatsgevonden. En dus wordt het roetfilter door het regeneratiealgoritme niet op compleet schoongebrand gezet. Met als gevolg dat ook hierdoor het filter vaker geregenereerd gaat worden.
Conclusie: het is van belang dat je weet wanneer het filter gaat regenereren. Laat dat nu in heel veel auto's niet zichtbaar zijn...
Rijpatroon: veel lange stukken geeft de grootste kans op onafgebroken regeneraties en bovendien is de roetvorming dan laag.
Die paar keer doorhalen doen niks met de roet, je blaast het echt niet door het filter heen.
Hier alweer 130k km gereden na groot onderhoud (oa. nieuw roetfilter, verse injectoren, revisieturbo, inlaatspruitstuk schoon) en mijn chromen uitlaatsierstukken blijven nog steeds mooi chroom ipv roetzwart.
Ik heb er in april 2023 bij de APK wel vertrouwen in met mijn euro 4.