Even voorstellen: ik zat vroeger onder een andere naam op dit forum, maar vind geen paswoord of mailgegevens meer terug, zodus ...
Na een 850 LPG, een V70 2.5D, S60 D5, V40 T3 en T4 en XC60 D4 nu bij een V50 uitgekomen.
Het is een 1.6D, drive, 2012, 130.000 km.
Probleem is het volgende: bij vertrekken vanuit stilstand moet ik extra gas geven. Mijn vorige diesels konden dat enkel op de koppeling. Is dat normaal voor deze 1600 diesel?
Tweede vraag: wanneer ik bij stationair toerental het gaspedaal helemaal intrap heeft de motor wat tijd nodig eer hij reageert. Ook hier: is dat normaal?
Ik heb recent een fles Bardahl reiniger in de tank gegoten en de luchtmassameter is ook gereinigd.
Verder zijn de prestaties volgens mij normaal voor een 114 pk diesel.
Heeft iemand een idee waar ik moet gaan zoeken?
V50 diesel vertrekt moeilijk
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
Ik heb een V40 1.6D2 (2012) gehad en die had een veel hoger "trap in een zacht pakje boter"-gehalte dan de V40 2.0D2 (2016/VEA) die ik daarna had.
Dus ja, je zou het onder producteigenschap kunnen scharen. Voor de rest reed 'ie heerlijk rustig op de snelweg en een verbruik van 1:25 moet je ermee kunnen halen.
Dus ja, je zou het onder producteigenschap kunnen scharen. Voor de rest reed 'ie heerlijk rustig op de snelweg en een verbruik van 1:25 moet je ermee kunnen halen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 16.12.2019 - 21:09
Dag Stefan,
Dat je iets gas bij moet geven om weg te rijden is wel normaal voor de 1.6D motor. Deze heeft een lager koppel dan de auto’s die je hiervoor reed. Je zou de status van het roetfilter eens kunnen controleren. Als deze verzadigd is zorgt deze voor meer weerstand en merk je ook bij de reactie op het gas geven. Ook de EGR kan vervuild zijn en hier een rol bij spelen.
Mvg
Dat je iets gas bij moet geven om weg te rijden is wel normaal voor de 1.6D motor. Deze heeft een lager koppel dan de auto’s die je hiervoor reed. Je zou de status van het roetfilter eens kunnen controleren. Als deze verzadigd is zorgt deze voor meer weerstand en merk je ook bij de reactie op het gas geven. Ook de EGR kan vervuild zijn en hier een rol bij spelen.
Mvg
Volvo V50 1.6DRIVe S/S sport
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Tja, wat is enige tijd?Stefan Peeters schreef: ↑05.11.2022 - 15:08 Tweede vraag: wanneer ik bij stationair toerental het gaspedaal helemaal intrap heeft de motor wat tijd nodig eer hij reageert. Ook hier: is dat normaal?
Een diesel, helemaal met een turbo reageert lang niet zo direct als een turboloze benzinemotor.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23.06.2022 - 14:57
Ik heb ondertussen de EGR schoongemaakt, maar dat leek niet echt nodig, geen roetvorming te zien. Na het hermonteren wel foutmeldingen (verlaagd vermogen,...), maar dat is opgelost door alles te resetten aan de computer.
De auto hangt nu wel beter aan het gas bij vertrekken.
Nu heb ik ondertussen ook een klein onderhoud uitgevoerd waarbij het dieselfilter vervangen werd; sindsdien lijkt het af en toe bij het starten van de motor of er geen brandstof toegevoerd wordt (lang starten voordat hij aanslaat). Eens hij draait is er geen probleem meer.
Heeft de V50 een electrische of mechanische dieselpomp? En hoe kan ik die best ontluchten? Of: wat kan de reden zijn dat er ergens lucht in het systeem komt?
De auto hangt nu wel beter aan het gas bij vertrekken.
Nu heb ik ondertussen ook een klein onderhoud uitgevoerd waarbij het dieselfilter vervangen werd; sindsdien lijkt het af en toe bij het starten van de motor of er geen brandstof toegevoerd wordt (lang starten voordat hij aanslaat). Eens hij draait is er geen probleem meer.
Heeft de V50 een electrische of mechanische dieselpomp? En hoe kan ik die best ontluchten? Of: wat kan de reden zijn dat er ergens lucht in het systeem komt?
V50 1.6D 2012
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Pomp is elektrisch.
Zit het filter wel goed en recht vast?
Kan best zijn dat hij daar wat lucht aan zuigt.
Zit het filter wel goed en recht vast?
Kan best zijn dat hij daar wat lucht aan zuigt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23.06.2022 - 14:57