Juist, ze zei echt wat. Ze zei namelijk dat er een nieuwe auto moet komen omdat de V8 teveel verbruikt. Ja, dat doet 'ie' nou eenmaal. Dat zei ze een jaar of drie geleden ook toen de televisie vreemde trekjes begon te vertonen. "Schat, ik denk dat we toe zijn aan een nieuwe televisie". Een uur later stond ik bij de mediamarkt en weer een uur verder stond ik vrij ongemakkelijk een veel te grote doos met een veel te grote televisie achterin de XC90 te proppen. 65 inch past net achterin, beetje schuin insteken. Je had dat stel met die Lupo toen moeten zien, dat was pure komedie. Goed, klein bruggetje van televisie naar Volvo. Ik stond binnen het uur bij de dichtstbijzijnde dealer. Ik spreek niet van 'onze' dealer omdat ik bijna door heel Brabant en Gelderland de dealers wel eens bezoek. De dichtstbijzijnde zit in 's-Hertogenbosch en ik ga verder geen namen noemen omdat je anno 2022 al snel gecanceld wordt als je ergens kritiek op geeft. Goed, ik naar de Afrikalaan. Parkeer de rode mastodont op de parking, loop naar binnen en wat daar stond was me iets te vers. Ik schrik niet van kilometerstanden, de dealer wel schijnbaar. Ik zei dat ik zoekende was naar een T8 met ongeveer anderhalve ton op de klok. "Die verkopen wij niet aan particulieren". Ik dacht even dat ik hem verkeerd verstond, maar na drie keer herhalen denk ik toch dat hij bedoelde: je kan hier geen auto kopen met die km-stand en leeftijd. De reden was simpeler dan de uitleg, ze moeten garantie geven en dat was eng bij dit soort standen. Ernstig teleurgesteld slenterde ik door de dubbele guillotinedeuren weer naar buiten. Terug naar m'n V8, ervaring rijker. Illusie armer. Er is iets heel erg mis bij deze dealer, goed mis.
Niet ver daar vandaan zit op een kleine tien minuten rijden een Volvo handelaar en service garage. Ook nu geen namen, maar ze zitten ergens tussen Oss en 's-Hertogenbosch in. Ik daarheen, even kort rondgekeken en daar stond hij dan. Een mooie zwarte XC90 T8 R-design van 2018 met anderhalve ton aan ervaring. Nette auto om te zien, even samen met junior door de onderhoudshistorie gelopen en dat zag er al best rooskleurig uit. Voor kleine meerprijs 24 (!) maanden garantie op alles. Ik begin enthousiast te worden. Inruilvoorstel ontvangen (exact volgens verwachting, en ja teleurstellend) voor de V8 en offerte laten opmaken voor de T8. En nu begint het dubben.
Ik heb een jaar of twee geleden een Excelletje in elkaar gefietst om de kosten V8 en T8 tegenover elkaar te zetten. Het jaarvoordeel van de T8 ten opzicht van de V8 was bijna €5,000,- Hollandse euro's. Maar dat was twee jaar terug, er is intussen nogal wat veranderd. Denk aan brandstofprijzen en de prijs per kilowattuur. Maar ik kom nergens aan het werkelijke verbruik van een T8. Niemand die kan zeggen: "ik gebruik x-aantal Kwh per jaar, en dat is gemiddeld zoveel per km". Lastig rekenen als variabelen variabel zijn. Maar even onze situatie:
- 1x grote gezinskar voor vrouw, kinderen, hond, boodschappen, sportende kinderen en twee keer per jaar een marktplaatsmeubel aankoopfaal door vrouwlief in Schubbekutteveen. Goed voor 18.000km op jaarbasis als we de vakanties meerekenen.
- 1x C70 (Liquid's ex) goed voor 12.000km op jaarbasis
- 1x 850 T-5R (gestald en geschorst, wachtende op betere tijden) goed voor 20km (twintig ja) op jaarbasis. Tsjah, de Volvo Klassieker Beurs houden ze in mijn achtertuin, ding wordt niet eens warm.
Bij een T8 zal de C70 minder gaan rijden, ik overweeg zelfs een schorsing van december tot maart. Maar ik wil altijd twee auto's beschikbaar hebben voor het geval dat. De C zal hooguit 5000km gaan rijden en de 850 zal jaarlijks ook niet meer dan 2500km maken gok ik. De T8 zal rond de 20.000km gaan rijden. Ik zal deze ook gaan leasen, dus de aanschaf is niet zo heel boeiend.
Mijn nederige excuses voor de enorme lap tekst, maar is er hier iemand met een XC90 T8 die jaarlijks ongeveer 20.000km weg is van huis én die zijn of haar verbruik/kosten met mij (of iedereen hier) wil delen? Ben vooral heel erg benieuwd naar het gemiddelde verbruik en het aantal kaaweehaas dat gestekkerd is en of zo'n T8 tijdens het rijden voldoende oplaadt om tot een laag gemiddeld verbruik te komen. De berekening die ik nu heb liggen zegt dat ik 5,6 jaar in de T8 moet rijden om er financieel gewin bij te hebben terwijl dit twee jaar geleden nog na twee jaar was. We hebben overigens (nog) geen zonnepanelen.
Groet! (En alvast een goede jaarwisseling).
![Afbeelding](https://fastly.jwwb.nl/public/y/d/a/temp-wqhozhkhuywhzvojajfq/b2578d52-b849-4b40-b0ed-90a405c1c027.jpeg?enable-io=true&enable=upscale&width=710)