Onderstaand van een 2007 Euro 4 diesel:

Moment dat er bij "af fabriek roetfilter: ja" staat hang je voor de deeltjestester.
Had ik dit van tevoren geweten had ik de auto in december nog gauw laten keuren.
Oeps das ships inderdaad. Hoe dan ook gaan ontwikkelingen snel....fredhead schreef: ↑06.01.2023 - 11:57 Volgens mij is die hele tekst komen te vervallen, daar heb ik mij ook eerst op blind zitten staren.
Onderstaand van een 2007 Euro 4 diesel:
Moment dat er bij "af fabriek roetfilter: ja" staat hang je voor de deeltjestester.
Had ik dit van tevoren geweten had ik de auto in december nog gauw laten keuren.
Je deelt uitstekende info (https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -2214.html, dank!) maar waaruit concludeer jij dat euro 4 niet onder de nieuwe regeling valt?WillyWortel2 schreef: ↑06.01.2023 - 12:16 Euro 4 heeft geen verplicht roetfilter.
De auto van Fred valt niet onder de APK meting met een roetdeeltjes teller.
Helemaal mee eens, moeilijker is het niet.raspaardje schreef: ↑06.01.2023 - 12:31
"APK-roetdeeltjestest nodig voor handhaving verbod
De nieuwe APK-roetdeeltjes test is nodig voor effectieve handhaving van het verbod3 op het verwijderen van roetfilters. Het uitlezen van het On-Board Diagnose (OBD) systeem en de vrije acceleratie rooktest zijn onvoldoende effectief om de aanwezigheid en werking van roetfilters te controleren. Bij dieselpersonenauto’s vanaf 2011, dieselbestelauto’s vanaf 2012 en dieselvrachtauto’s vanaf 2014 is een roetfilter verplicht voor een toelating tot het verkeer op de weg. Bij dieselauto’s van vóór deze data mag het roetfilter worden verwijderd, mits dit bij de RDW wordt gemeld. Bij voertuigen met een in het kentekenregister verwerkte melding, wordt geen deeltjestellertest uitgevoerd. Dit kan als een overgangsregeling voor invoering van de nieuwe APK-test worden beschouwd. Voor dieselpersonenauto’s en dieselbestelauto’s geldt na melding bij de RDW de MRB-toeslag voor dieselauto’s zonder roetfilter."
Hieruit concludeer ik dat ELKE personenauto die af-fabriek geleverd is met een roetfilter (zie gedeelde plaatjes van fredhead hoe dat kan worden nagegaan) onderhevig is aan de nieuwe APK met deeltjesteller.
Vervolgens zijn er vele mogelijkheden om toch goedkeur te krijgen, en deze zijn nu ook te gebruiken voor auto's op kenteken gezet tot 1 januari 2017 (=verruiming van de zgn. overgangsregeling).
Dat staat er niet.WillyWortel2 schreef: ↑06.01.2023 - 13:10 RapporteerCiteer
Ongelezen bericht 06.01.2023 - 13:10
De conclusie van raspaardje is onjuist.
Het gaat onder andere om personenauto's die verplicht uitgerust met zijn met een roetfilter.
De verplichting is ook vastgelegd middels het door de RDW afgegeven kenteken.
Welkom hier met een erg bruikbare eerste post!Henry82 schreef: ↑06.01.2023 - 13:52 Zie bijlage voor de brief welke het RDW naar alle keuringsstations heeft verstuurd.
Citaat: Staat in het kentekenregister bij een dieselvoertuig dat een roetfilter verplicht is? Dan moet
gecontroleerd worden of het roetfilter werkt. Daarvoor heeft u een goedgekeurde deeltjesteller
nodig. Deze moet in het register meetmiddelen (RME) staan. Zonder deeltjesteller mag u
vanaf 1 januari 2023 alleen de dieselvoertuigen zonder roetfilter keuren.
Ps. Wow, na bijna 14 jaar meelezen mijn eerste post![]()
Je bent wel eigenwijs hè?Euro 4 valt niet onder de nieuwe regeling omdat het roetfilter niet verplicht is volgens de formulering die de overheid in casu de RDW hanteert.
Voor euro 5b die geldt vanaf 1 september 2011 dat het roetfilter verplicht is. Die informatie ligt ook vast in het afgegeven kenteken.
Je zou alvast bij een bedrijf dat over de vereiste apparatuur beschikt alvast een meting kunnen laten doen.raspaardje schreef: ↑06.01.2023 - 13:52 Voor mij betreft is het duidelijk en ga ik een beetje bijhouden wat er in de media naar buiten komt over afgekeurde diesels in NL.
En alvast een beetje rondneuzen voor een opvolger mocht ik in april ook niet door de APK komen zonder roetfilter afmelding.
Yes, dat is idd een overweging die ik al in gedachten had.WillyWortel2 schreef: ↑06.01.2023 - 14:00 Je zou alvast bij een bedrijf dat over de vereiste apparatuur beschikt alvast een meting kunnen laten doen.
Vanaf februari kun je de APK laten uitvoeren waarbij de vervaldatum april 2024 behouden blijft.
Kijk dan nog eens goed naar de screenshots die ik vanuit het RDW systeem heb gemaaktWillyWortel2 schreef: ↑06.01.2023 - 14:06 Eigenwijs?
Valt wel mee, ik ga uit van de informatie die de overheid in dit geval de RDW verstrekt.
Die komt overeen met de publicatie in de staatscourant.
Een van de onduidelijkheden die ontstaat is het achterwege laten door de overheid van een datum waarop de auto's aan de deeltjesmeting moeten voldoen.