Roetmeting deeltjesteller

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Urbexpeditie schreef: 06.01.2023 - 14:11 Ik heb zojuist gebeld met het RDW. Kort samengevat:
Het maakt geen drol uit van welk bouwjaar je auto is. Als deze fabriek af een geregistreerd roetfilter heeft moet deze gewoon aan de deeltjestester. OOK AUTO’S VAN VOOR 2011.
Je kan dit zelf checken op OVI RDW (zoals eerder uitgelegd)

Ik had mijn zoon zijn diesel als voorbeeld gegeven (2006) en die moet OOK aan de deeltjestester.
Nu niet zo eigenwijs WW....
Dank voor de simpele telefonische check en de bevestiging.
Het was al online te vinden en goed te interpreteren. Voor sommigen dan...:-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ik ga uit van de wettekst en de verklaring die de technische specialist van de RDW geeft over de voertuigen waar het om gaat.

Je mag me best van eigenwijsheid betichten maar liever niet op basis van de informatie die de RDW telefonisch verstrekt.
Het zal je verbazen hoe vaak de antwoorden die je telefonisch krijgt bij de RDW onjuist zijn.

Voer het kenteken van de auto uit 2006 in bij een APK keuringsstation dan volgt vanzelf het antwoord.
Laatst gewijzigd door WillyWortel2 op 06.01.2023 - 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8295
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Zucht....

mic-drop-gif-16.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

WillyWortel2 schreef: 06.01.2023 - 14:16 Voer het kenteken van de auto uit 2006 in bij een APK keuringsstation dan volgt vanzelf het antwoord.
En hoe komt het APK keuringsstation aan de info wel of niet te keuren met deeltjesteller? :-)

Sommige euro 4 diesels zullen de dans ontspringen omdat zij niet af-fabriek waren uitgerust met roetfilter.
En die betalen nu al een tijdje de fijntoeslag.
Terwijl andere euro 4 rijders, waaronder ik, nog gevrijwaard bleven van die fijntoeslag en misschien er nu toe worden gedwongen.
Bij afkeur bij de voor hun auto verplichte APK met deeltjesteller.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27322
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

WillyWortel2 schreef: 06.01.2023 - 14:16 Ik ga uit van de wettekst en de verklaring die de technische specialist van de RDW geeft over de voertuigen waar het om gaat.

Je mag me best van eigenwijsheid betichten maar liever niet op basis van de informatie die de RDW telefonisch verstrekt.
Het zal je verbazen hoe vaak de antwoorden die je telefonisch krijgt bij de RDW onjuist zijn.

Voer het kenteken van de auto uit 2006 in bij een APK keuringsstation dan volgt vanzelf het antwoord.
Goed, nogmaals.....bekijk de door mij geplaatste print screens nogmaals....
Dit sluit aan bij de andere verhalen hier inclusief de check van Martin.
Auto uit 2007, Euro 4 met af fabriek roetfilter en dus verplicht voor de nieuwe test.
Euro 4 zonder Roetfilter: geen test.

Duidelijker kunnen we het je niet maken met z'n allen geloof ik 🤐
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2456
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

raspaardje schreef: 06.01.2023 - 14:27 En hoe komt het APK keuringsstation aan de info wel of niet te keuren met deeltjesteller?
Die raadplegen de voertuiggegevens in het APK scherm, en zien dan gewoon wel of geen deeltjesmeting.
Exact dezelfde gegevens dus zoals ze ook op RDW.nl staan ;)

Simpeler kan het niet. Voer je kenteken in, en je ziet of je aan de beurt bent of niet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Het was dan ook haast een retorische vraag...;-)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2456
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

En een retorisch antwoord, voor degenen die het maar niet willen begrijpen ;)
Life is what happens while you're busy making other plans
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8295
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Hahahahaha..... 🤭
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
sjoerd1991
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 11.07.2022 - 09:00

Bijgaand de resultaten van de roetdeeltjes test van mij 2.0 D4 5 cilinder met 148.000km gelopen.
Getest bij volvo Gijsberts in Elst.
De waardes zijn super.
IMG_20230106_093057166.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Jullie hebben allemaal gelijk.
De publicatie in de staatscourant klopt ook niet.

Ik heb wel een vraag.
Hoe kan een diesel met een euro 4 motor voldoen aan de norm die geldt voor een euro 6 motor?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Welke norm bedoel je precies?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8295
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Deze hoeft niet te voldoen aan de euro 6 norm, maar aan een x hoeveelheid roetuitstoot.
En die norm zou in principe ruim voldoende moeten zijn om door de test te komen.

Edit: Als je bij OVI RDW kijkt naar de gegevens "uitstoot" dan vind je de uitstoot hoeveelheid terug. Bv 296 g/km. (XC70 bj 2007 euro 4)
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Urbexpeditie schreef: 06.01.2023 - 17:41 Deze hoeft niet te voldoen aan de euro 6 norm, maar aan een x hoeveelheid roetuitstoot.
En die norm zou in principe ruim voldoende moeten zijn om door de test te komen.

Edit: Als je bij OVI RDW kijkt naar de gegevens "uitstoot" dan vind je de uitstoot hoeveelheid terug. Bv 296 g/km. (XC70 bj 2007 euro 4)
Komt aardig overeen met de norm van 5 mg per kilometer roetdeeltjes of vergis ik me?

296 g/km is de CO² uitstoot per kilometer.

Ik wacht nu op minstens 20 postjes die me uitleggen dat ik er niets van begrijp.
Zit met vijf zakken popcorn en een grote fles cola te wachten op de bank.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3949
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ah, je bent te druk met de popcorn om mijn vraag te beantwoorden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8295
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik zag het. Is inderdaad CO2.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

raspaardje schreef: 06.01.2023 - 18:38 Ah, je bent te druk met de popcorn om mijn vraag te beantwoorden.
Nee hoor het antwoord staat hierboven al.

De norm voor euro 6 motoren is maximaal 5 mg roetdeeltjes per afgelegde kilometer.
Auto's die op grond van deze norm gekeurd zijn krijgen een roetdeeltjes test bij de APK.
Nederland is tot nu toe het enige land in de EU die niet de euro norm van de motor maar de hoeveelheid roet als grondslag neemt voor de APK met een roetmeting op grond van de hoeveelheid deeltjes. Zie de publicatie in de staatscourant.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 8295
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Die staatscourant hoef je niet meer te geloven. Die hadden het eerder ook al mis :whistle:
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"A man without a vision for his future, always returns to his past"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14789
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Urbexpeditie schreef: 06.01.2023 - 14:21 Zucht....


mic-drop-gif-16.gif
sorry ik moet nu wel lachen....
WillyWortel2 schreef: 06.01.2023 - 19:34
raspaardje schreef: 06.01.2023 - 18:38 Ah, je bent te druk met de popcorn om mijn vraag te beantwoorden.
Nee hoor het antwoord staat hierboven al.

De norm voor euro 6 motoren is maximaal 5 mg roetdeeltjes per afgelegde kilometer.
Auto's die op grond van deze norm gekeurd zijn krijgen een roetdeeltjes test bij de APK.
Nederland is tot nu toe het enige land in de EU die niet de euro norm van de motor maar de hoeveelheid roet als grondslag neemt voor de APK met een roetmeting op grond van de hoeveelheid deeltjes. Zie de publicatie in de staatscourant.
AHA ik heb hier wel lol in op een of andere manier want de onduidelijkheid die bestaat wordt wel wat gladgestreken;

Echter de Wortel heeft wel een puntje die mij ook opgevallen was. Alles wat ik lees in France gaat uit van Euro clasificatie en het LIJKT erop dat deze normering in NL afwijkt.
Dat is een interessante in het EU beleid die ik kan uitleggen. Ik vrees dat er een verschil is in wanner de "Richtlijn Roetmeting EU" in werking treedt en de tijd die soevereine lidstaten krijgen de Richtlijn EU te implementeren in de nationale wetgeving. Gemiddeld genoemen geeft en bepaalt de EU richtlijn een termijn drie jaar om ingangsdatum definitief te maken. . In de tussentijd kan men dus afwijken nationaal....Niet chique maar kan wel.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
WillyWortel2
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Eindelijk iemand die begrijpt hoe de richtlijnen die in Brussel ontstaan na verloop van tijd doorwerken in nationale wetgeving.
De termijn van drie jaar is niet absoluut.
Sommige lidstaten zijn wat traag. Vijf jaar en langer komt ook voor. Er staat geen sanctie op.
Het laat zich aanzien dat Frankrijk in dit geval de drie jaar termijn zal overschrijden.

De EU richtlijn "schone lucht" dateert van 13 maart 2019.
Frankrijk is nog niet begonnen test apparatuur te bestellen voor de keuringstations van de overheid.
In dit geval zullen de Fransen de termijn van drie jaar niet halen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”