Het wachten is nu nog op de norm voor roetdeeltjes die Martin gaat geven voor euro 4 motoren met een roetfilter.
Doe euro 3 er dan ook even bij, dat is wel zo makkelijk.
Roetmeting deeltjesteller
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14789
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Tja jongens we komen nu bij de meer serieuze afdeling van de emmissie reductie. Dat blijft niet anders over dan ons te richten tot de EU waar uiteindelijk een allesomvattende regelgeving moet worden vastgesteld voor de EU dus niet alleen NL. We bevinden ons in een overgnqs fase en dat maakt verschillend tussen de nationale staten mogelijk; lappen tekst zijn niet te voorkomen als we in deze materie duiken. Het wordt ook mogelijk te diepgaand.
Om te beginnen de volgende tekst uit de digitale Europese burelen geplukt:
-----------------------
BRONVERMELDING: EUR-LEX toegang tot EU recht.
Ondanks de vooruitgang bij het terugdringen van schadelijke emissies door de invoering van emissietests onder reële rijomstandigheden in 2019, zijn bij de evaluatie van de Euro 6/VI-emissienormen voor respectievelijk auto’s/bestelwagens en vrachtwagens/bussen drie belangrijke problemen vastgesteld waaruit blijkt dat de bestaande normen onvoldoende bijdragen tot de vermindering van de emissies van verontreinigende stoffen door het wegvervoer in de EU:
1) de normen voor voertuigemissies zijn te complex;
2) de huidige emissiegrenswaarden voor verontreinigende stoffen zijn verouderd, aangezien voor veel schadelijke verontreinigende stoffen nog steeds geen regelgeving bestaat en met de huidige technologieën verdere emissiebeperkingen mogelijk zijn;
3) de reële emissies van voertuigen worden onvoldoende gecontroleerd gedurende de levensduur van het voertuig (de Euro 6-norm vereist bijvoorbeeld een duurzaamheid van slechts vijf jaar, terwijl de gemiddelde leeftijd van auto’s op de EU-wegen 10,8 jaar bedraagt).
Ondanks de voorgestelde CO2-reductiedoelstellingen voor auto’s en bestelwagens van 100 % tegen 2035 en het toenemende aandeel emissievrije en emissiearme zware bedrijfsvoertuigen en nieuwe Euro 6d/VI E-voertuigen op de markt, kan voor de sector van het wegvervoer geen laag emissieniveau van verontreinigende stoffen worden bereikt. ( BOVER: DIT IS BELANGRIJKE VASTSTELLING )
noch voor traditionele verontreinigende stoffen zoals NOx, uitlaatdeeltjes of methaan, noch voor nieuwe verontreinigende stoffen zoals lachgas of niet-uitlaatemissies van remmen en banden, die ongeacht het motortype aanwezig zijn.
Via continue emissiemonitoring zou meer informatie over de emissieprestaties van voertuigen ter beschikking van de consument kunnen worden gesteld, terwijl ook het opsporen van niet-naleving en storingen zou worden vergemakkelijkt.
Verwacht wordt dat dit het vertrouwen van de consument positief zal beïnvloeden en de procedures voor technische controle zal helpen moderniseren. De voorkeursoptie wordt ook geacht een licht positief effect te hebben op de eengemaakte markt voor alle voertuigen, op de vaardigheden van de werknemers en op de werkgelegenheid.
Voorts zal de acceptatie van elektrische voertuigen worden bevorderd door de duurzaamheid van de batterijen in voertuigen te reguleren.
EINDE CITAAT
Verontrustend vind ik de frase die iets zegt over de looptijd duurzaamheid en technisch gebruik voertuig die 10 jaar of langer is. :
3) de reële emissies van voertuigen worden onvoldoende gecontroleerd gedurende de levensduur van het voertuig (de Euro 6-norm vereist bijvoorbeeld een duurzaamheid van slechts vijf jaar, terwijl de gemiddelde leeftijd van auto’s op de EU-wegen 10,8 jaar bedraagt).
Om te beginnen de volgende tekst uit de digitale Europese burelen geplukt:
-----------------------
BRONVERMELDING: EUR-LEX toegang tot EU recht.
Ondanks de vooruitgang bij het terugdringen van schadelijke emissies door de invoering van emissietests onder reële rijomstandigheden in 2019, zijn bij de evaluatie van de Euro 6/VI-emissienormen voor respectievelijk auto’s/bestelwagens en vrachtwagens/bussen drie belangrijke problemen vastgesteld waaruit blijkt dat de bestaande normen onvoldoende bijdragen tot de vermindering van de emissies van verontreinigende stoffen door het wegvervoer in de EU:
1) de normen voor voertuigemissies zijn te complex;
2) de huidige emissiegrenswaarden voor verontreinigende stoffen zijn verouderd, aangezien voor veel schadelijke verontreinigende stoffen nog steeds geen regelgeving bestaat en met de huidige technologieën verdere emissiebeperkingen mogelijk zijn;
3) de reële emissies van voertuigen worden onvoldoende gecontroleerd gedurende de levensduur van het voertuig (de Euro 6-norm vereist bijvoorbeeld een duurzaamheid van slechts vijf jaar, terwijl de gemiddelde leeftijd van auto’s op de EU-wegen 10,8 jaar bedraagt).
Ondanks de voorgestelde CO2-reductiedoelstellingen voor auto’s en bestelwagens van 100 % tegen 2035 en het toenemende aandeel emissievrije en emissiearme zware bedrijfsvoertuigen en nieuwe Euro 6d/VI E-voertuigen op de markt, kan voor de sector van het wegvervoer geen laag emissieniveau van verontreinigende stoffen worden bereikt. ( BOVER: DIT IS BELANGRIJKE VASTSTELLING )
noch voor traditionele verontreinigende stoffen zoals NOx, uitlaatdeeltjes of methaan, noch voor nieuwe verontreinigende stoffen zoals lachgas of niet-uitlaatemissies van remmen en banden, die ongeacht het motortype aanwezig zijn.
Via continue emissiemonitoring zou meer informatie over de emissieprestaties van voertuigen ter beschikking van de consument kunnen worden gesteld, terwijl ook het opsporen van niet-naleving en storingen zou worden vergemakkelijkt.
Verwacht wordt dat dit het vertrouwen van de consument positief zal beïnvloeden en de procedures voor technische controle zal helpen moderniseren. De voorkeursoptie wordt ook geacht een licht positief effect te hebben op de eengemaakte markt voor alle voertuigen, op de vaardigheden van de werknemers en op de werkgelegenheid.
Voorts zal de acceptatie van elektrische voertuigen worden bevorderd door de duurzaamheid van de batterijen in voertuigen te reguleren.
EINDE CITAAT
Verontrustend vind ik de frase die iets zegt over de looptijd duurzaamheid en technisch gebruik voertuig die 10 jaar of langer is. :
3) de reële emissies van voertuigen worden onvoldoende gecontroleerd gedurende de levensduur van het voertuig (de Euro 6-norm vereist bijvoorbeeld een duurzaamheid van slechts vijf jaar, terwijl de gemiddelde leeftijd van auto’s op de EU-wegen 10,8 jaar bedraagt).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Het is minder erg dan dit bericht van de EU doet vermoeden.
Euro 6/VI diesels zijn minder milieubelastend dan de schoonste benzine motoren.
Er wordt zelfs beweerd dat de emissie van euro 6/VI diesels minder schadelijke stoffen bevat dan omgevingslucht.
De EU heeft een lange lijst samengesteld met plannen die de luchtkwaliteit moeten verbeteren.
Auto's zijn maar een onderdeel van die plannen. De lijst is van maart 2019. We zijn nu bijna vier jaar verder.
De voorgestelde diesel roetmeting is nog niet in alle landen ingevoerd. In Frankrijk moet het feest nog beginnen.
Nederland neemt een bijzondere plaats in. In Nederland wordt wanneer je dit forum volgt alles met een roetfilter onderworpen aan de nieuw roetmeting. Dat zal heel wat overbelaste meetapparatuur opleveren.
Schone lucht is een goed streven, Misschien ook eens wat meer aandacht geven aan de industrie zoals Tatasteel?
Daar is nog veel winst te halen.
Euro 6/VI diesels zijn minder milieubelastend dan de schoonste benzine motoren.
Er wordt zelfs beweerd dat de emissie van euro 6/VI diesels minder schadelijke stoffen bevat dan omgevingslucht.
De EU heeft een lange lijst samengesteld met plannen die de luchtkwaliteit moeten verbeteren.
Auto's zijn maar een onderdeel van die plannen. De lijst is van maart 2019. We zijn nu bijna vier jaar verder.
De voorgestelde diesel roetmeting is nog niet in alle landen ingevoerd. In Frankrijk moet het feest nog beginnen.
Nederland neemt een bijzondere plaats in. In Nederland wordt wanneer je dit forum volgt alles met een roetfilter onderworpen aan de nieuw roetmeting. Dat zal heel wat overbelaste meetapparatuur opleveren.
Schone lucht is een goed streven, Misschien ook eens wat meer aandacht geven aan de industrie zoals Tatasteel?
Daar is nog veel winst te halen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8296
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Moraal van het verhaal?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14789
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Nou ja moraal is wel " dat uitstoot binnen EU ongelijk gemeten en beoordeeld wordt" P.s. Roetmeting is in France wel ingevoerd.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20761
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Dat laatste is een waarheid als een koe. En reken maar dat men achter de schermen al druk bezig is om daar wat mee te doen. Echter daar zien wij niet op korte termijn direct wat van omdat het ons niet persoonlijk raakt. (Een uitzondering daargelaten) Dat is echter een andere discussie. En daar doen we niet aan hier.WillyWortel2 schreef: ↑07.01.2023 - 10:10 Het is minder erg dan dit bericht van de EU doet vermoeden.
Euro 6/VI diesels zijn minder milieubelastend dan de schoonste benzine motoren.
Er wordt zelfs beweerd dat de emissie van euro 6/VI diesels minder schadelijke stoffen bevat dan omgevingslucht.
De EU heeft een lange lijst samengesteld met plannen die de luchtkwaliteit moeten verbeteren.
Auto's zijn maar een onderdeel van die plannen. De lijst is van maart 2019. We zijn nu bijna vier jaar verder.
De voorgestelde diesel roetmeting is nog niet in alle landen ingevoerd. In Frankrijk moet het feest nog beginnen.
Nederland neemt een bijzondere plaats in. In Nederland wordt wanneer je dit forum volgt alles met een roetfilter onderworpen aan de nieuw roetmeting. Dat zal heel wat overbelaste meetapparatuur opleveren.
Schone lucht is een goed streven, Misschien ook eens wat meer aandacht geven aan de industrie zoals Tatasteel?
Daar is nog veel winst te halen.
Voor wat betreft jou opmerking dat het forum hier anders denkt dan Europa sla je de plank volledig mis. Het is inderdaad Nederland (en niet het forum!!!!! of zijn gebruikers) dat een andere invulling geeft aan de Europese richtlijn/regeling. In de toelichting bij de wijziging van de "Regeling voertuigen" staat dat ook. En inderdaad Nederland wijkt hier af van bijvoorbeeld Duitsland en België. Elke auto met af fabriek roetfilter (zoals weergegeven in het kentekenregister) moet de deeltjestellertest ondergaan. De norm voor auto's tot 2017 is 1.000.000 deeltjes/ cm3 de norm voor auto's vanaf 2017 is 250.000 deeltjes/ cm3.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14789
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Tja hoe dan ook loopt Nederland voorop. Locaal in EU speelt ook nog iets mee als leefbaarheid buitengebieden. Zonder auto kan ik hier niet leven en zou ik echt moeten verhuizen. (ok als je flauw wilt doen voor nood een scooter°)
Ik meen echt dat hier in de Franse uitgetrekte buitengebieden nog wel vier jaar verder zijn voordat huidige niveau Nederland is gehaald. Daarnaast is Nederland een "makkelijker" auto bestuurbaar land mogelijk dan de andere landen zoals het voormalige oostblok, France en bijvoorbeeld Griekenland, ik noem maar wat.
Ik meen echt dat hier in de Franse uitgetrekte buitengebieden nog wel vier jaar verder zijn voordat huidige niveau Nederland is gehaald. Daarnaast is Nederland een "makkelijker" auto bestuurbaar land mogelijk dan de andere landen zoals het voormalige oostblok, France en bijvoorbeeld Griekenland, ik noem maar wat.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20761
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
(Gek genoeg) hierbij loopt Nederland dus helemaal niet voorop. De norm is lager dan bijvoorbeeld in België (die onderverdeeld in de Euronormen). Wel moeten hier in Nederland meer auto's de meting ondergaan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14789
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Met voorop lopen bedoelde ik de acties die door de overheid worden ondernomen op dit gebied zeker vergeleken met mijn woongebied. 

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Speedyace
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21
Auto is standaard, DPF zit er nog in EGR is nog aanwezig. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft gehad, dat de motor nog koud was. De garage is ongeveer 1km bij mij vandaan.Edgecrusher schreef: ↑01.01.2023 - 19:17En wat is waarschijnlijk de oorzaak bij jouw auto roetfilter delete, tuning of misschien iets anders aanwijsbaar?Speedyace schreef: ↑03.12.2022 - 13:00 Ik ben al even langs de garage geweest, puur uit nieuwsgierigheid om te kijken of ik door de test kom met de V60 D4 (Euro 6.)
Volgens de oude wetgeving geen enkelprobleem, maar volgens de nieuwe deeltjestellertest alles dik in het rood! en dus afkeur.
Ik moet in februari 2023 te keuren en de garage adviseerde mij om 28 december langs te komen. Dit scheelt weer even in de kosten.
Kan ik iig nog even een jaartje doorrijden zonder een nieuwe DPF of de boel te laten reinigen.
Maar hij is voor nu gekeurd volgens de oude regels en volgend jaar kijk ik wel weer. (zal de boel dan eerst wel even goed warm rijden)
Volvo V60 T6 AWD R-Design My'22.
Exit, Volvo V60 D4
Exit, Volvo V60 D4
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Meetresultaat D5 Euro 6 zonder uitschrijven van de EGR.
250.000 deeltjes als grens is best veel.
Meten hoort te gebeuren met een stationair draaiende motor op bedrijfstemperatuur.
250.000 deeltjes als grens is best veel.
Meten hoort te gebeuren met een stationair draaiende motor op bedrijfstemperatuur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8296
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Netjes! 
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1531
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Dus we hoeven ons geen zorgen te maken?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3949
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Wat kunnen we met deze info?WillyWortel2 schreef: ↑09.01.2023 - 08:48 https://www.aa-equipment.nl/deeltjesteller
https://vltest.nl/nl/VLTE9700feb22
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Wat denk je zelf?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3949
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Twee van de vele bronnen die verkeerde info geven?
Je hebt het nog niet kunnen loslaten?
Sterkte nog even.
Je hebt het nog niet kunnen loslaten?
Sterkte nog even.
Laatst gewijzigd door raspaardje op 09.01.2023 - 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8296
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Is geen wet/regelgeving maar verkoop....
Op andere fora kan je lezen dat euro 4 diesels ook al de verplichte test hebben MOETEN doorstaan.
Op andere fora kan je lezen dat euro 4 diesels ook al de verplichte test hebben MOETEN doorstaan.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20761
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Hierbij de toelichting uit de staatscourant met betrekking tot de deeltjestellertest. Let Op, het is een berg text die duidelijk maakt dat elk af fabriek (volgens kentekenregistratie) geïnstalleerd roetfilter gekeurd moet worden. Hierbij blijkt overduidelijk dat WillyWortel2 volkomen de plank misslaat.
2. Controle van roetfilters met een deeltjesteller
In november 2019 is een wijziging van de Regeling voertuigen gepubliceerd om controle van roetfilters met een deeltjesteller mogelijk te maken7. Als gevolg hiervan kan deze test vanaf 1 januari 2020 worden gebruikt bij wegkantinspecties door de politie en in keuringsstations van de RDW. Met deze wijziging van de Regeling voertuigen wordt de nieuwe APK-test verplicht voor dieselauto’s met af-fabriek roetfilter. Hiervoor moet in de Regeling Voertuigen de bepaling worden geschrapt dat de goede werking van het roetfilter niet wordt getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport. Deze bepaling moet worden geschrapt voor personenauto’s, voor bedrijfsauto’s en voor bussen.
In het vervolg van deze paragraaf wordt onder meer ingegaan op de wijze waarop de nieuwe test moet worden uitgevoerd, het Europees kader voor de APK dat aan lidstaten ruimte biedt om voor een te controleren technisch APK-punt een meer effectieve controlemethode toe te passen dan de in Europees kader aanbevolen controlemethode, de beschikbaarheid van deeltjestellers als voorwaarde om de nieuwe APK-test te kunnen invoeren, het aantal defecte en verwijderde roetfilters en de inschatting van het milieueffect van invoering van de nieuwe maatregel. Deze laatste gegevens dienen weer als basis voor de lastentoets die in de volgende paragraaf aan de orde komt.
2.1. Nieuwe APK-roetfiltertest
Uitvoering APK-roetdeeltjestest
De APK-deeltjestest wordt uitgevoerd door meting van het aantal roetdeeltjes in de uitlaat van een dieselauto bij een stationair draaiende motor. De test met de deeltjesteller mag onder alle condities worden uitgevoerd, dus bijvoorbeeld zowel bij koude als bij warme motor. De test begint met een periode van 15 seconden voor de stabilisatie van het meetsignaal gevolgd door een registratietijd van minimaal 15 seconden. De registratietijd mag worden opgedeeld in meerdere perioden. Indien de gemeten waarde direct bij aanvang van de meting oploopt tot meer dan tweemaal de afkeurnorm, mag de meetprocedure direct worden afgebroken en is de test niet met goed gevolg doorlopen.
Voor de op 1 januari 2020 ingevoerde deeltjestest bedraagt de afkeurnorm1.000.000 deeltje per kubieke centimeter voor auto’s tot en met 2014 en 250.000 deeltjes per kubieke centimeter voor auto’s vanaf 2015. De normwaarde van 1.000.000 deeltje per kubieke centimeter betekent dat circa 20% van de roetdeeltjes wordt doorgelaten. De normwaarde van 250.000 deeltjes per kubieke centimeter betekent dat circa 5% van de deeltjes wordt doorgelaten. Studies van TNO8 en van de Europese Commissie9 laten zien dat de eis van 250.000 deeltjes per kubieke centimeter een factor drie tot vijf keer minder streng is dan de Euro-5b norm voor de deeltjesuitstoot van 600.000.000.000 deeltjes per kilometer. Met deze wijzigingsregeling wordt de norm voor auto’s vanaf 2015 versoepeld.
Europees kader voor de APK
Richtlijn 2014/45/EU10 (hierna: de richtlijn) bepaalt het Europese kader voor de periodieke technische controle van motorvoertuigen. In artikel 6 van de richtlijn wordt bepaald welke gebieden de APK bestrijkt (eerste lid), welke technische punten daarbij worden gecontroleerd en welke aanbevolen methoden worden gebruikt (tweede lid). Voor een aantal punten gelden gelijkwaardige testmethoden. Volgens overweging 30 van de richtlijn moet het mogelijk zijn om alternatieve apparatuur te gebruiken, die op technologische vooruitgang en innovaties is gebaseerd, mits hiermee een gelijkwaardig hoog niveau van controle kan worden gewaarborgd.
De in Europees kader aanbevolen testmethode voor controle van de emissies van dieselmotoren is meting van de opaciteit van het uitlaatgas tijdens vrije accelaratie (rooktest). In plaats van deze rooktest kunnen lidstaten voor dieselauto’s tot en met Euro-5 op basis van een gelijkwaardigheidsbeoordeling ook het uitlezen van het On-Board Diagnose (OBD) systeem toestaan. Voor Euro-6 geldt geen gelijkwaardigheidsbeoordeling om het uitlezen van OBD-systeem te gebruiken in plaats van de rooktest. Door middel van deze wijzigingsregeling wordt meting van het aantal roetdeeltjes voorgeschreven als testmethode voor controle van de emissies voor dieselauto’s met roetfilter. Deze nieuwe controlemethode komt hiermee in de plaats van de aanbevolen controlemethode van de opaciteit en de hieraan gelijkwaardige gestelde controlemethode van uitlezing van het OBD-systeem.
Met de nieuwe roetdeeltjestest wordt een hoger kwaliteitsniveau van de controle van de emissies van dieselauto’s gewaarborgd. De opaciteitstest is namelijk niet nauwkeurig genoeg voor controle van roetfilters. Moderne dieselauto’s stoten nog maar weinig zichtbare rook uit, ook als het roetfilter defect of verwijderd is. De afmetingen van dieseldeeltjes zijn namelijk zo klein dat ze optisch niet goed waarneembaar zijn. Het aantal uitgestoten deeltjes is echter wel erg groot. Ook het uitlezen van het OBD-systeem is niet effectief voor controle van roetfilters. Beschadigingen van het roetfilterelement worden door het EOBD-systeem niet gedetecteerd. Verder worden bij het verwijderen van roetfilter veelal ook het EOBD-systeem gemanipuleerd.
Beschikbaarheid van deeltjestellers
Voor de controle van roetfilters moet een door het NMi goedgekeurde deeltjesteller worden gebruikt. Het NMi is op grond van de Wegenverkeerswet 1994 aangewezen als keuringsinstelling voor APK-meetmiddelen. In opdracht van de Staatssecretaris van IenW heeft het NMi in 2019 een procedure opgezet voor de certificering van APK-deeltjestellers volgens de eisen vastgelegd in de Regeling voertuigen. Deze procedure omvat de typekeuring, de eerste keuring en de periodieke keuring van deeltjestellers voor stilstaande auto’s met een stationair draaiende motor. Het NMi was in maart 2020 gereed voor het afgeven van nationale typekeuringscertificaten voor deeltjestellers.
Verschillende fabrikanten hebben de afgelopen jaren aan de ontwikkeling van een APK-deeltjesteller gewerkt. Circa vijf fabrikanten, waaronder één Nederlandse, hadden begin 2020 een prototype APK-deeltjesteller beschikbaar. Nog eens zo’n aantal heeft in de loop van 2020 een werkend prototype gereed. Vanaf maart 2020 worden deeltjestellers aangeboden bij het NMi voor typegoedkeuring. In oktober 2020 had het NMi twee goedkeuringen afgegeven voor een APK-deeltjesteller. Vanaf eind 2020 kunnen de eerste goedgekeurde APK-deeltjestellers worden besteld. De prijs is niet veel hoger dan die van bestaande rookmeters. Fabrikanten hebben aangegeven een behoorlijke productiecapaciteit beschikbaar te hebben om voldoende deeltjestellers op de markt te kunnen brengen. In oktober 2021 zal worden geëvalueerd of er voldoende deeltjestellers van verschillende fabrikanten beschikbaar zijn.
2.2 Motie van VVD/CDA over de nieuwe APK-roetfiltertest
Op 1 december 2020 is de motie van de leden Remco Dijkstra (VVD) en Postma (CDA)11 aangenomen over de nieuwe APK-roetfiltertest. In deze motie wordt de regering verzocht om voor nu de focus te leggen op voertuigen waar met opzet een roetfilter is verwijderd en niet de te goeder trouw handelende automobilist te bestraffen, en voorts van de invoering van (deze vorm van) de roetfiltertest af te zien en de Europese uitwerking af te wachten. Om aan deze motie tegemoet te komen zijn de volgende aanpassingen ten aanzien van de introductie van de nieuwe APK-test doorgevoerd:
1.Versoepeling van de norm voor dieselauto’s, die in gebruik zijn genomen na 31 december 2014, van 250.000 naar 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter. De norm van 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter geldt hiermee voor alle dieselauto’s. Met een meer soepele norm wordt de focus minder gelegd op roetfilters met een klein defect.
2.Verdere verruiming voor dieselpersonenauto’s van de overgangsregeling tot auto’s tot en met 2016. Dit is twee jaar extra (2015 en 2016) ten opzichte van de al voorgenomen verruiming tot en met 2014 zoals aangekondigd in de brief12 van de staatssecretaris van IenW aan de Tweede Kamer van 5 oktober 2020.
3.Inwerkingtreding van de nieuwe APK-test per 1 juli 2022. Dit is een half jaar later dan de beoogde datum van inwerkingtreding van 1 januari 2022, zoals aangekondigd in de brief van 5 oktober 2020.
In het onderstaande wordt een toelichting gegevens op deze drie aanpassingen:
(1) Versoepeling afkeurnorm voor auto’s vanaf 2015
Met ingang van 1 januari 2020 geldt voor dieselauto’s met een door de fabrikant gemonteerd roetfilter de permanente eis dat het roetfilter goed dient te functioneren. De goede werking van het roetfilter wordt hierbij gecontroleerd door meting van het aantal roetdeeltjes in de uitlaat met een deeltjesteller. Voor dieselauto’s tot en met 2014 geldt hierbij een norm van 1.000.000 deeltjes per centimeter en voor dieselauto’s vanaf 2015 een norm van 250.000 deeltjes per kubieke centimeter. 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter betekent dat circa 20% van de deeltjes wordt doorgelaten. Bij 250.000 deeltjes per kubieke centimeter wordt circa 5% doorgelaten.
Ter invulling van de motie van VVD/CDA wordt voor dieselauto’s vanaf 2015 de afkeurnorm versoepeld naar 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter. Het gaat hierbij om een structurele versoepeling, die geldt voor dieselpersonenauto’s, dieselbestelauto’s, dieselvrachtauto’s en dieselbussen. Met deze versoepeling worden roetfilters met een defect tussen circa 5% en 20% beschouwd als goed te functioneren. Voor het park per 1 januari 2020 gaat het hierbij om naar schatting 15.500 minder afgekeurde auto’s ten opzichte van 100.000 à 125.000 afgekeurde auto’s zoals genoemd bij de beantwoording van de Kamervragen VVD van 23 januari 202013. Als op termijn de meer soepele norm voor vrijwel alle auto’s geldt, is sprake van ordegrootte 50.000 minder gevallen van APK-afkeur.
De Nederlandse norm van 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter is naar schatting zes tot acht keer zo soepel als de norm die in Duitsland en België wordt voorzien. De normwaarde van 250.000 deeltjes per kubieke centimeter, waaraan Duitsland en België denken, is op zich vier keer minder soepel dan de Nederlandse norm van 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter. Duitsland en België overwegen verder om de deeltjestest onder zwaardere motorcondities uit te voeren dan Nederland. Onder zwaardere motorcondities worden meer deeltjes gevormd. Nederland staat toe dat de test onder voor deeltjesuitstoot optimale motorcondities mag worden gedaan. Hierdoor werkt de ruimere norm van 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter voor Nederland extra soepel uit.
(2) Verdere verruiming van de overgangsregeling
In de brief van 5 oktober 2020 aan de Tweede Kamer werd al het voornemen aangekondigd om tegelijkertijd met de opname van de nieuwe roetfiltertest in de APK de overgangsregeling te verruimen. Bij de in deze brief aangekondigde verruiming ging het om personenauto’s tot en met 2014. Ter invulling van de motie VVD/CDA wordt de overgangsregeling met nog twee extra jaar, te weten 2015 en 2016 verruimd. Met deze verruiming wordt aan een nog grotere groep mensen dan nu de mogelijkheid geboden om herstelkosten te vermijden door de mogelijkheid om een defect of verwijderd roetfilter bij de RDW te melden. De verruiming van de overgangsregeling geldt alleen voor personenauto’s omdat kosten voor reparatie van roetfilters vooral spelen in relatie tot particuliere voertuigeigenaren.
De verruiming van de overgangsregeling wordt doorgevoerd door de voorwaarden waaronder het roetfilter bij de RDW mag worden afgemeld, zodanig aan te passen dat alle dieselpersonenauto’s, die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2017, eronder vallen. Met de voorgenomen verruiming tot en met 2014 zouden 345.000 extra dieselpersonenauto’s onder de overgangsregeling komen te vallen en met de verdere verruiming tot en met 2016 worden dit er 540.000. Inclusief de personenauto’s tot en met 2010, die al onder de overgangsregeling vielen, kan in totaal door naar schatting 90 tot 95% van de personenauto’s met een defect of verwijderd roetfilter een beroep op de overgangsregeling worden gedaan. Dieselpersonenauto’s tot en met bouwjaar 2016 zijn als ze in 2022 naar de APK gaan, tenminste 5 jaar oud. Met de verruiming kunnen eigenaren van personenauto’s van 5 jaar en ouder bij de invoering van de nieuwe APK-test de afweging maken om het roetfilter te laten repareren of om het filter bij de RDW af te melden.
(3) Inwerkingtreding per 1 juli 2022
Zoals gemeld in de brief van 5 oktober 2020 was de beoogde datum voor invoering van de nieuwe APK-test 1 januari 2022. Om de indieners van de motie tegemoet te komen wordt de invoeringsdatum van de nieuwe test 1 juli 2022, dus een half jaar later dan de eerder beoogde invoeringsdatum. Hierbij speelt mede dat de RDW heeft aangegeven dat circa anderhalf jaar voorbereidingstijd nodig is en dat voor ondernemers in de branche tijdig duidelijkheid nodig is om voorbereidingen te treffen op het uitvoeren van de test. Er wordt niet tegemoetgekomen aan de oproep uit de motie om de Europese uitwerking af te wachten. Vanuit Europa zal de deeltjestest voor controle van roetfilters vermoedelijk pas rond 2028 verplicht worden gesteld. Gezien de dringende noodzaak tot effectieve handhaving op verwijderde filters kan hierop niet worden gewacht.
Met de invoering van de nieuwe test voor controle van roetfilter wordt tot slot geen nieuw Europees controlepunt geïntroduceerd, maar een bestaand Europese APK-punt volgens een betere testmethode gecontroleerd. De Europese richtlijn staat namelijk toe om alternatieve apparatuur te gebruiken, die op technologische vooruitgang en innovaties is gebaseerd, mits hiermee een gelijkwaardig hoog niveau van controle kan worden gewaarborgd. In aanvulling op bovengenoemde drie aanpassingen naar aanleiding van de motie van VVD/CDA gaat verder worden onderzocht of de procedure voor het afmelden van roetfilters bij de RDW kan worden versneld en wordt een versoepelingen doorgevoerd met betrekking tot de aanschaf van deeltjestellens door APK-erkenninghouders.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8296
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Dat hebben we al meerdere malen aangehaald

Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"