Al enige tijd merkte ik dat wanneer ik bijna stilstond en niet meer remde de auto echt stopte alsof je wél remde. Er liep dus iets aan. Nu ik voor mijn werk dagelijks bij een garage ben, heb ik een monteur gevraagd daar ens naar te kijken.
Linksvoor zat het probleem: het remblokje zat verkeerd en liep daardoor zwaar tegen de schijf aan. Het wiel wilde nauwelijks vrij draaien. Het remblokje zelf was compleet scheef afgesleten en bijna op minimumniveau. De schijf bleek behoorlijk uitgehold d.w.z. er zat een behoorlijke rand aan de buitenkant van de schijf, veel hoger dan bij de andere schijven.
Nu het remblokje weer juist gemonteerd is is eea verholpen, maar blijft over de ongelijke slijtage links tov rechts. Wat kan ik nu (laten) doen? Zijn er anders dan het vervangen van beide schijven en blokken nog andere opties?
De auto remt en rijdt goed, maar ik wil het voor mijn vakantie toch echt in orde hebben. Wie?
Joost.
Probleempje met de remmen
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
ALs je het wilt oplossen moet je je schijven vervangen. Die verkopen ze per 2.
Ik heb wel eens de bramen van m;n schijven laten draaien om het vervangen van de schijven nog een half jaar uit te stellen ivm budget.
Maar jij heb ongelijke schijven, ik vraag me af of het echt een probleem is, maar als je er af wilt....zo duur is een setje schijven nu ook weer niet. Gaat om je eigen veiligheid.
Ik zou er zelf waarschijnlijk alleen geen orgineel volvo op zetten, maar dan zit je ook weer met welke blokken je moet nemen.
Ik heb wel eens de bramen van m;n schijven laten draaien om het vervangen van de schijven nog een half jaar uit te stellen ivm budget.
Maar jij heb ongelijke schijven, ik vraag me af of het echt een probleem is, maar als je er af wilt....zo duur is een setje schijven nu ook weer niet. Gaat om je eigen veiligheid.
Ik zou er zelf waarschijnlijk alleen geen orgineel volvo op zetten, maar dan zit je ook weer met welke blokken je moet nemen.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Het andere probleem is dat een van de twee blokken vrijwel op is terwijl de andere in prima staat verkeert. Voor mijn gevoel is het dus gewoon zonde/jammer om een setje schijven en een setje blokken te laten monteren. Ik ben natuurlijk met je eens dat je op remmen niet al te veel moet besparen.
Ik wilde trouwens ook wel weten wat dat afdraaien zou opleveren. Als de besparing minimaal is, heeft dat niet zoveel zin. Weet jij toevallig wat dat kost? De schijven zijn wel dik genoeg dus het kan wel.
Joost.
Ik wilde trouwens ook wel weten wat dat afdraaien zou opleveren. Als de besparing minimaal is, heeft dat niet zoveel zin. Weet jij toevallig wat dat kost? De schijven zijn wel dik genoeg dus het kan wel.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20765
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Afdraaien is maar iets goedkoper dan nieuwe schijven. (circa 25%)
Dus om de kosten hoef je het niet te doen.
Voor je eigen veiligheid zou ik toch voor twee nieuwe schijven en nieuwe blokken gaan. Je rijdt per slot van rekening VOLVO.
Dus om de kosten hoef je het niet te doen.
Voor je eigen veiligheid zou ik toch voor twee nieuwe schijven en nieuwe blokken gaan. Je rijdt per slot van rekening VOLVO.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Afdraaien is alleen een optie als je een kennis met een goede draaibank hebt, dus je het voor een biertje kan regelen. Daarnaast denk ik bij afdraaien alleen de braam eraf draaien, anders is de kans dat dat ding in onbelans komt erg groot.
Bedenk me nu opeens dat ie dat al aardig kan zijn, gezien de manier waarop ie versleten is.
Ik kan niet in je beurs kijken.....maar schijven en blokken voor kon nog wel eens de slimste optie zijn.
Bedenk me nu opeens dat ie dat al aardig kan zijn, gezien de manier waarop ie versleten is.
Ik kan niet in je beurs kijken.....maar schijven en blokken voor kon nog wel eens de slimste optie zijn.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Het gekke was dat met "geklemde" blok op schijf linksvoor de auto behoorlijk begon te trillen. Nu het zaakje weer goed in elkaar steekt trilt ie al stukken minder. Volgens de onderhoudshistorie is de screwup gemaakt door een Volvodealer!
Mijn beurs is natuurlijk altijd te klein!
Maar zoals gezegd ben ik dagelijks in/bij een garage (Ford) en kan daar tegen sterk gereduceerd tarief de boel laten herstellen en... er moet nog meer gebeuren.
Maar ik had mij er al min of meer bij neergelegd de zaak te laten vervangen. Volgens de berekeningen zal het vervangen van schijven en blokken voor ongeveer 200 klatsers gaan kosten en dat is volgens Dealer normen voor weinig.
Maakt het nog heel veel uit wat er op komt? Ik herinner mij een discussie over harde c.q. zachte blokken. Ik neem aan dat ik nu hetzelfde spul krijgt wat men bij Ford op een Focus of Mondeo gooit en dat lijkt mij (ex-Mondeo rijder) wel oké... maar ja, wat weet ik?
Mijn beurs is natuurlijk altijd te klein!

Maar ik had mij er al min of meer bij neergelegd de zaak te laten vervangen. Volgens de berekeningen zal het vervangen van schijven en blokken voor ongeveer 200 klatsers gaan kosten en dat is volgens Dealer normen voor weinig.
Maakt het nog heel veel uit wat er op komt? Ik herinner mij een discussie over harde c.q. zachte blokken. Ik neem aan dat ik nu hetzelfde spul krijgt wat men bij Ford op een Focus of Mondeo gooit en dat lijkt mij (ex-Mondeo rijder) wel oké... maar ja, wat weet ik?
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Heb vandaag maar de afspraak gemaakt. Ik krijg gewoon Volvo materiaal gemonteerd. Prima toch?
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Voor 200 euro incl. montage, lijkt me toch geen afzetterij (remmen en schijven)?
Moet ik voor iets anders kiezen dan?
Joost.
Moet ik voor iets anders kiezen dan?
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Nee, joh. Orgineel volvo is volvo standaard. Ik zeg alleen als je orgineel volvo koopt, dan betaal je de hoofdprijs. Maar dan weet je wel dat het op elkaar is afgestemt.joost schreef:Voor 200 euro incl. montage, lijkt me tog geen afzetterij (remmen en schijven)?
Moet ik voor iets anders kiezen dan?
Joost.
Met name voor de snelle volvo's zoals dat T-ding van mij, vind ik dat ze voor geen touwtje remmen, in verhouding tot het vermogen. Maar remt altijd nog veel beter dan een Ford Ka, waar ik 5 dagen in gereden heb. Een rijdend doodsblik wat mij betreft. Ik nieste iets te hard en dacht even dat de airbag eruit zou komen.
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Mijn dealer haalt de spullen bij de lokale onderdelenboer.
Hetzelfde wat ik er op heb zitten, maar dan veel goedkoper via een
kennis.
Brembo schijven met LUCAS blokken.
Een goede combinatie.
Hetzelfde wat ik er op heb zitten, maar dan veel goedkoper via een
kennis.
Brembo schijven met LUCAS blokken.
Een goede combinatie.
It's only kinky the first time
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Dat heb ik ook. Veel te snel fading naar mijn smaak. Heb gepanserde remslangen besteld in Delft. Hoop dat het hierna verminderd.Volmar schreef:Mijn dealer haalt de spullen bij de lokale onderdelenboer.
Hetzelfde wat ik er op heb zitten, maar dan veel goedkoper via een
kennis.
Brembo schijven met LUCAS blokken.
Een goede combinatie.
Daarna komt er nog mintex of DS2500 op.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Voor blokken en schijven voor inclusief de montage? Kan het me nauwelijks voorstellen. Voor dat geld kan de gemiddelde Volvodealer slechts drie uur klussen, laat staan de onderdelen erbij leveren. Ik zal morgen eens bellen met de dealert.menjo schreef:Dat betaal je bij de Volvo dealer ook, is dus wel normaal.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Heb vanmorgen even de dealer gebeld voor info. Ik moest rekenen op een kleine 300 euro incl. montage en btw. Dan zit ik er toch mooi onder met die 200 euro.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Die fading vind ik inderdaad ook wat minder. Ik rem ook vaak zachtjesMarinus schreef:
Dat heb ik ook. Veel te snel fading naar mijn smaak. Heb gepanserde remslangen besteld in Delft. Hoop dat het hierna verminderd.
Daarna komt er nog mintex of DS2500 op.
af bij drempels, dus dat maakt het nog erger.
Dus regelmatig met 160 de snelweg af en flink doorremmen voor
de bocht. Daarna is het weer een tijdje goed.
Mijn remvloeistof is ook aan vervanging toe, heeft volgens mij
ook veel effect. Ik rijd niet zo vreselijk hard, dus heb ik voldoende
remkracht voor mijn TD. Maar voor een T4 vind ik het veel te weinig.
Sinds de Brembo's heb ik trouwens geen last meer van kromme
schijven!!!
It's only kinky the first time
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Bij het testen van turbo e.d. is het hard optrekken en vol remmen, optrekken, remmen. Schijven staan gelijk in de fik, helemaal blauw.
Maar inderdaad niet krom. Ze zitten er alweer minstens 2 jaar onder.
Binnenkort gepanserde remslangen, en eventueel betere blokken.
Maar inderdaad niet krom. Ze zitten er alweer minstens 2 jaar onder.
Binnenkort gepanserde remslangen, en eventueel betere blokken.
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Nieuwe blokken en schijven zitten eronder... hopelijk voor lange tijd zonder problemen.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- PhysicalZen
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
- Locatie: Limburg
als een blok meer slijt dan de andere (zelfde schijf!) dan moet je de geleidingspennen eens laten checken op rechtheid!!
Probleem heb ik ook gehad. Ik heb de pennen laten richten en het probleem was grotendeels verdwenen. bleef wel het temperatuurverschil tussen links en rechts na een rijpartij!!
Uiteindelijk ruilklauw van volvo gemonteerd en het probleem was volledig verholpen.
Probleem heb ik ook gehad. Ik heb de pennen laten richten en het probleem was grotendeels verdwenen. bleef wel het temperatuurverschil tussen links en rechts na een rijpartij!!
Uiteindelijk ruilklauw van volvo gemonteerd en het probleem was volledig verholpen.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)