Ik ben benieuwd of iemand onderstaand "probleem" herkent. Sinds een aantal maanden zijn wij in het bezit van een V50 2.0 (benzine) met 190k op de teller. We tanken 98 overigens.
Kort na aanschaf viel ons op dat de motor bij stationair toerental (stoplichten e.d.) storend en onregelmatig schudt wat via de stoelen goed te voelen is. In overleg met de garage is er besloten om alle motorsteunen te vervangen. De continue trillingen waren hiermee verholpen, maar het onregelmatige "schudden" was hetzelfde. De intensiteit verschilt wel per moment. Als je je hand op de afdekplaat van de motor legt, dan is deze "afwijking" wel duidelijk te voelen. Verder loopt de motor mooi, start ie probleemloos en trekt ie goed.
Het intrappen van de koppeling heeft echter geen effect, waardoor het 2-massa vliegwiel mij minder waarschijnlijk lijkt. Klopt dit? Sinds de aanschaf zijn verder - mede i.v.m. een ander probleem - de bougies, bobines en solenoid klep vervangen. Dat heeft een ander probleem (met foutcode) verholpen, maar maakte wat dit betreft geen verschil.
Wat wel een duidelijk verschil maakt is het in/uitschakelen van de airco. Met de airco AAN is het schudden nauwelijks meer te voelen. Toch ligt het niet aan het toerental zelf, want zowel bij 850 als 1100-1200 TPM met airco UIT is het voelbaar, terwijl het met airco AAN bij 900 TPM bijna weg is.
Ik heb me laten vertellen dat de kleppen wel eens last krijgen van speling, maar dat het ook het karakter van de motor kan zijn. Toch blijft het storend...
Ideeën? Alle input is welkom!
Thanks!