Jullie gaan er volledig de mist in dit op te lossen met je klant en niet met je fabrikant. Buiten dat het niet klantvriendelijk is, is het ook juridisch niet juist.OGA244 schreef: ↑11.02.2023 - 16:23je rijdt zelf niet eens een Volvo maar een merk waar men helemaal geen enkele respect voor kopende klanten heeft,-KJ- schreef: ↑11.02.2023 - 15:08 Ja bah, klanten. Heb je alleen maar last van. Dat ze in sommige gevallen een compleet jaarsalaris bij je komen brengen wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze op enig medeleven kunnen rekenen als hun zorgvuldig uitgekozen product toch anders blijkt te zijn. Gaat de ene klant weg dan komt er wel een nieuwe. Je salaris wordt toch wel gestort, dus wie dondert het iets wat een klant vindt?
je kon/kunt er niets inruilen (en zelfs een Tesla willen ze nog niet terug inruilen)
Een Y is net 12 k goedkoper geworden, heb je hem nog voor de hoge prijs gekocht moet je die ook gewoon afrekenen.. compensatie? helemaal niets.
Ga dus even een ander de les lopen lezen..
Ik wordt als verkoper aangesproken op de veranderingen (de klant koopt tenslotte bij mij) kan er alleen ook weinig aan doen..
Klanten kunnen van alles als compensatie eisen, ik ben alleen tamelijk beperkt in wat er van mij uit te compenseren is, kosteloos annuleren is dan gewoon een optie.
Ga er geen geld achteraan gooien al wordt me dat wel kwalijk genomen als "weg van de minste weerstand"
Ik reageerde dan ook op de zinsnede dat ik de "weg van de minste weerstand" bewandel na een jaar intensief geworstel met teleurgestelde klanten over specificaties, levertijden en prijsaanpassingen..
Optie Intellisafe surround systeem met BLIS vervalt
-
- 2nd Gear member
-
- 5th Gear member
Hoe zou een dealer dit dan moeten oplossen met de fabrikant zodat er wel ineens voldoende halfgeleiders en andere onderdelen zijn?
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Honda Integra 1.5 ‘86
-
- 2nd Gear member
Een dealer zou de levering van zo een auto niet moeten accepteren. Dat een dealer het tekort moet gaan oplossen is natuurlijk de verkeerde conclusie. Het is een gekke gang van zaken dat een fabrikant een order niet op dit moment kan voldoen en dan gewoon door bouwt zonder overleg. En dat een dealer dat dan accepteert en het dan maar probeert te verkopen bij de klant klinkt eerder vreemd dan logisch.
Wellicht een logischer voorstel: als je als fabrikant constateert dat je op dit moment je voorraad niet in orde hebt om een order te voldoen, dat je je dealer verzoekt even de klant te bellen met het verzoek wat hij wilt; of nu krijgen met een optie minder, of een paar weken wachten en dan alsnog je complete order krijgen. Of dan cancellen echt als noodoplossing.
Wat Volvo nu doet accepteer je als dealer toch ook niet? Maar zoals gezegd weg van de minste weerstand, onenigheid met je fabrikant voorkomen omdat je het toch wel kwijt raakt aan je klanten die met 13 in een dozijn zitten.
- OGA244
- 8th Gear member
Niet accepteren is geen optie, de auto wordt gewoon gebouwd op n moment dat de fabrikant bepaalt (doorschuiven is dan ook geen optie) die wordt vervolgens gewoon op de stoep gezet en automatisch geïncasseerd.
Tussentijds wordt de dealer soms specifiek soms in zijn algemeenheid geïnformeerd dat de levertijd veranderd en/of de specificaties, dat kun je al dan niet doorgeven aan de klant..
En die mag hem dan laten staan.. De dealer moet hem gewoon afnemen en betalen.
De klant kan uiteraard n nieuwe bestellen, 1 jaar+ wachten en met min of meer dezelfde realiteit geconfronteerd worden.
Inruiler wordt dan iig wel minder waard en de nieuw bestelde auto zomaar duurder.
Welkom in deze nieuwe realiteit.
Bij tesla stonden n paar jaar terug in n tent een paar 100 auto's voor aflevering, verkeerde kleur en/of schade? Nou en? Take it or leave it..
Volvo (of andere merkdealers) zijn dan echt heel erg veel meer bezig met het bedenken van acceptabele oplossingen, maar ergens stopt het dan toch.
Iemand noemt het dan kiezen voor "de weg van de minste weerstand" heeft duidelijk geen idee welk traject al bewandeld is, realiseer je wel dat deze tijden echt anders zijn dan 10 jaar terug..
En ik zie het eerder slechter dan beter worden..
Tussentijds wordt de dealer soms specifiek soms in zijn algemeenheid geïnformeerd dat de levertijd veranderd en/of de specificaties, dat kun je al dan niet doorgeven aan de klant..
En die mag hem dan laten staan.. De dealer moet hem gewoon afnemen en betalen.
De klant kan uiteraard n nieuwe bestellen, 1 jaar+ wachten en met min of meer dezelfde realiteit geconfronteerd worden.
Inruiler wordt dan iig wel minder waard en de nieuw bestelde auto zomaar duurder.
Welkom in deze nieuwe realiteit.
Bij tesla stonden n paar jaar terug in n tent een paar 100 auto's voor aflevering, verkeerde kleur en/of schade? Nou en? Take it or leave it..
Volvo (of andere merkdealers) zijn dan echt heel erg veel meer bezig met het bedenken van acceptabele oplossingen, maar ergens stopt het dan toch.
Iemand noemt het dan kiezen voor "de weg van de minste weerstand" heeft duidelijk geen idee welk traject al bewandeld is, realiseer je wel dat deze tijden echt anders zijn dan 10 jaar terug..
En ik zie het eerder slechter dan beter worden..
-
- 5th Gear member
Dat is toch ook wat er nu in principe gebeurt? De klant heeft gewoon de keuze om:Skieur schreef: ↑12.02.2023 - 00:53 <knip> Wellicht een logischer voorstel: als je als fabrikant constateert dat je op dit moment je voorraad niet in orde hebt om een order te voldoen, dat je je dealer verzoekt even de klant te bellen met het verzoek wat hij wilt; of nu krijgen met een optie minder, of een paar weken wachten en dan alsnog je complete order krijgen. Of dan cancellen echt als noodoplossing. <knip>
- de auto zonder BLIS af te nemen (en hiervoor blijkbaar een financiële compensatie ontvangen),
- deze auto te annuleren en te wachten totdat de nieuwe mét BLIS gebouwd is (duurt wel weer een groot aantal weken langer),
- deze auto annuleren, en voor een ander merk te gaan die de levering misschien wél op orde heeft.
Dat de auto zonder BLIS dan wel door de dealer moet worden afgenomen is geen probleem van de klant. De klant heeft nml. een ander contract met de dealer, dan dat de dealer met de fabrikant heeft.
En de dealer heeft er blijkbaar ook geen probleem mee om de auto af te nemen, dus waarom zou de klant zich hier dan (juridisch) druk om maken.
V60 B3 Pebble Grey '22
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Honda Integra 1.5 ‘86
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Honda Integra 1.5 ‘86
- OGA244
- 8th Gear member
Opnieuw bestellen is idd n groot aantal weken, bv voor n V60T6/T8 momenteel 64 tot 68 weken.
Er zijn momenteel ook heel erg weinig merken die niet een of ander leveringsprobleem hebben..
Het gebrek aan halfgeleiders raakt namelijk de hele autoindustrie..
Er zijn momenteel ook heel erg weinig merken die niet een of ander leveringsprobleem hebben..
Het gebrek aan halfgeleiders raakt namelijk de hele autoindustrie..
-
- 2nd Gear member
Dat is toch geen keuze die je een klant geeft? Pakken of achteraan de rij aansluiten.
De machtspositie van de fabrikant is dus enorm. Een onvolledig product op de stoep kunnen achterlaten en dan kunnen incasseren. Ik laat het even in het midden wat ik zelf voor een werk doe, maar hier gaan mijn professionele nekharen van overeind staan. Ongehoord.
De machtspositie van de fabrikant is dus enorm. Een onvolledig product op de stoep kunnen achterlaten en dan kunnen incasseren. Ik laat het even in het midden wat ik zelf voor een werk doe, maar hier gaan mijn professionele nekharen van overeind staan. Ongehoord.
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
Voorbeeld BLIS
Worden er meer auto’s met blis geproduceerd als voor Covid?
Nee
Worden er nu andere halfgeleiders gebruikt als voor Covid?
Nee.
Is de productie capaciteit van deze halfgeleiders lager als voor Covid?
Nee.
De automobielindustrie heeft hun leveranciers van halfgeleiders om het plat te zeggen een oor aan genaaid en dus hebben die leveranciers voor andere markten gekozen. Dat is de werkelijke reden. Gevolg van het inkoopbeleid van de automobielindustrie.
Worden er meer auto’s met blis geproduceerd als voor Covid?
Nee
Worden er nu andere halfgeleiders gebruikt als voor Covid?
Nee.
Is de productie capaciteit van deze halfgeleiders lager als voor Covid?
Nee.
De automobielindustrie heeft hun leveranciers van halfgeleiders om het plat te zeggen een oor aan genaaid en dus hebben die leveranciers voor andere markten gekozen. Dat is de werkelijke reden. Gevolg van het inkoopbeleid van de automobielindustrie.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- OGA244
- 8th Gear member
Ja en? Dat veranderd weinig aan de actuele situatie die dealers maar op moeten lossen richting klant..
Ik noemde het eerder in deze topic al n schande dat het probleem er opnieuw is...
Door covid werden minder auto's gebouwd maar ook minder componenten.. Kan me voorstellen dat daardoor de vraag ook tijdelijk inzakte..
Wel groeide de vraag naar pc's, smartphones en tv's doordat mensen thuis zaten cq werkten.
Maar zoals vaker staan ook in deze topic "de beste stuurlui aan de wal"
Ik noemde het eerder in deze topic al n schande dat het probleem er opnieuw is...
Door covid werden minder auto's gebouwd maar ook minder componenten.. Kan me voorstellen dat daardoor de vraag ook tijdelijk inzakte..
Wel groeide de vraag naar pc's, smartphones en tv's doordat mensen thuis zaten cq werkten.
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
Klopt dat tijdens Covid de vraag inzakte. En juist toen heeft de automobielindustrie hun halfgeleider leveranciers een oor aan genaaid en die hebben toen voor andere markten gekozen.OGA244 schreef: ↑12.02.2023 - 09:35 Ja en? Dat veranderd weinig aan de actuele situatie die dealers maar op moeten lossen richting klant..
Ik pretendeer niet dat ik de “beste stuurlui” ben. Ik schrijf alleen wat zich in de automobielindustrie en de toeleveranciers wereld afspeelt. Is algemeen bekend.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
- OGA244
- 8th Gear member
Ik plaats je nog steeds bij die "beste stuurlui" , geloof je verhaal zonder controleerbare onderbouwing ook zomaar niet..
"Algemeen bekend" is mij veel te vaag..
De vraag nam "links" af en "rechts" toe.. Daar werd niemand bij genaaid.
Je maar volvreten met snel wijzigende voorraad componenten is ook niet echt handig.
"Algemeen bekend" is mij veel te vaag..
De vraag nam "links" af en "rechts" toe.. Daar werd niemand bij genaaid.
Je maar volvreten met snel wijzigende voorraad componenten is ook niet echt handig.
-
- 2nd Gear member
Volvo had toch sowieso eigenlijk geen voorraad? Wellicht is mijn info op dit punt out-dated, maar zij hanteerden toch vandaag ontvangst componenten, morgen auto bouwen?
Dat systeem loopt dan spaak als de supply chain onregelmatig is.
Dat systeem loopt dan spaak als de supply chain onregelmatig is.
- OGA244
- 8th Gear member
Dat is ook zo, dus bij een door covid afnemende productie neemt de behoefte aan de normaal wei benodigde componenten ook af...
Doorgaan met het dan maar afnemen van de op dat moment niet benodigde componenten is dus geen optie.
Ik zie daar echt geen naaien in..
Doorgaan met het dan maar afnemen van de op dat moment niet benodigde componenten is dus geen optie.
Ik zie daar echt geen naaien in..
-
- Starter
En wat geef je dan aan de klant aan wat die gaat krijgen? Je zei eerder dat de V60 T6/T8 al naar modeljaar 2025 gaan. Ik zie op de Volvo site nog geen specificaties van my 25 (alleen my 24 wordt daar weergegeven in de configurator en prijslijst). Geen idee wat de auto dan gaat kosten en welke opties er wel of niet opzitten.
- OGA244
- 8th Gear member
Jij snapt het...
My 24 is dan volledig uitverkocht voor de V60 T6 en T8 maar er is nog geen enkele concrete leverindicatie.
My 25 is al wel configureerbaar bij de dealer, in de basis even duur als my24 maar de prijzen zullen bij levering zeker afwijken (omhoog gaan) daar je het jaar over gaat.
My 24 is dan volledig uitverkocht voor de V60 T6 en T8 maar er is nog geen enkele concrete leverindicatie.
My 25 is al wel configureerbaar bij de dealer, in de basis even duur als my24 maar de prijzen zullen bij levering zeker afwijken (omhoog gaan) daar je het jaar over gaat.
-
- 2nd Gear member
Neemt de dealer zo’n order dan toch aan of wordt dan aangegeven terug te komen als er meer duidelijkheid is?OGA244 schreef: ↑12.02.2023 - 11:15 Jij snapt het...
- EVO500
- 4th Gear member
Zie wel dat dit 2de hands prijzen ook doet opdrijven. Volgens mij hoef ik er vrij weinig op toe te leggen met een 2 jaar oude auto

V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)