Roetmeting deeltjesteller
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 2394
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Heb je hem al een keer laten meten Raspaardje? Is echt een klusje van 30 seconden, en dan weet je meteen hoe het er voor staat. Lijkt me dat je vaste garage dat vast wel even wil doen voor je. Slang er in hangen, knopje indrukken, en that's it.
Life is what happens while you're busy making other plans
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3913
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Nee, nog niet.
Vaste garage is 25 minuten rijden en in de windrichting waar ik nooit langs rijd...
Wellicht toch eens tijd voor vrij maken idd! Dank voor het meedenken...
Vaste garage is 25 minuten rijden en in de windrichting waar ik nooit langs rijd...

Wellicht toch eens tijd voor vrij maken idd! Dank voor het meedenken...

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14704
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
EGR klep is eerste wat ik doe bij de auto...Als ik in april misschien Nederland ben zal ik toch eens laten meten, ben wel nieuwsgierig. Zou dan goed moeten gaan want er zit een rit voor de keuring van 1000km
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Quadrantz
- 2nd Gear member
- Berichten: 194
- Lid geworden op: 23.05.2020 - 09:25
Die van mij (D3, 2011 303.000kmx) is zojuist gemeten, zie bijlage.
68,3K gemeten en ik mag 1000 dus niks aan de hand
.
@henry82, vind het wel vreemd dat die van jou zo hoog uitkomt. Roetfilter/EGR is allemaal nog origineel?
68,3K gemeten en ik mag 1000 dus niks aan de hand

@henry82, vind het wel vreemd dat die van jou zo hoog uitkomt. Roetfilter/EGR is allemaal nog origineel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 2394
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Voor zover ik weet is alles nog origineel. Ik heb de auto verkocht, alleen was de APK verlopen.
Had overigens vorige week ook een XC60 D4 2018, die had ook echt een hele lage waarde. En een XC70 D5 uit 2007 die zo hoog was dat de meter niet eens een waarde aangaf
Had overigens vorige week ook een XC60 D4 2018, die had ook echt een hele lage waarde. En een XC70 D5 uit 2007 die zo hoog was dat de meter niet eens een waarde aangaf

Life is what happens while you're busy making other plans
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 2394
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Net een XC90 D4 uit 2018 met 140.000km getest. Resultaat; nul deeltjes uitstoot, terwijl de meter buiten de uitlaat nog 18 aangaf. Ofwel, de uitlaatgassen waren schoner dan de buitenlucht.
Ik blijf het een bijzonder iets vinden...
Ik blijf het een bijzonder iets vinden...
Life is what happens while you're busy making other plans
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14704
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France



BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01.05.2013 - 23:13
Vandaag met mijn XC60 van 02/2013 naar de keuring geweest....afgekeurd met de roettest (deeltjesteller)
Heb nu een groene kaart met hierop de melding dat het niet 'ok' is ...dus een jaar de tijd of deze prachtige wagen met amper 82.000 km en in showroom staat is klaar voor de schroothandel!
Toch zoals het er momenteel naar uitziet, garagisten weten momenteel nog niet om dit probleem te verhelpen en zonder dat je het weet ben je hopen geld kwijt en faalt hij volgend jaar alsnog bij de nieuwe keuring.
Ondertussen blijven die oudere diesels zonder DPF meestal gewoon verder ronken in het verkeer.
Grappige opmerking van de controleur...spijtig zei hij, indien je wagen 2 maanden ouder geweest was zou deze met 100% zekerheid goedgekeurd zijn.
Wat gaan ze nog allemaal uitvinden om de hard werkende mens met een normaal loon nog meer te pesten!
Ik heb echt geen 80.000 euro liggen voor een elektisch wagentje hoor en ook niet een salariswagen!
Dus ik raad iedereen aan die in eenzelfde situatie zit een soort klacht neer te leggen, zal waarschijnlijk niet veel uit maken maar zou toch graag hebben dat het iets meer in de actualiteit komt...iets waar veel politici namelijk toch gevoelig voor zijn.
Men spreekt momenteel van een 6% afkeuringen voor de zogenaamde EURO5b modellen...maar dit is echt belachelijk weinig en strookt niet aan de realiteit, tenminste als ik de keurder van vandaag mag geloven die me zei dat hij meestal op voorhand weet welke wagens er niet zullen slagen...en dat zijn er zeer veel hoor en niet alleen in die euro 5b ....veel euro 6 onspringen ook niet die ridicule test die vaak afwijkende resultaten geeft na meerder maal te testen na elkaar.
Ik ben er echt het hart van in...na wat sparen in 2013 eindelijk mijn droomwagen aangekocht te hebben (gezin met 4 personen en 2 honden) kom ik dit 10 jaar later tegen! Wij rijden nog geen 8000 km jaarlijks en worden gebrandmerkt als grote vervuilers terwijl deze middag de lane naast me op de keuring een zeer oude stinkende kleine vrachtwagen voor paarden stond te puffen die op het einde van de controle wel weer goedgekeurd was .
Gewoon zielig en in wat een tijden we toch terecht gekomen zijn!
Heb nu een groene kaart met hierop de melding dat het niet 'ok' is ...dus een jaar de tijd of deze prachtige wagen met amper 82.000 km en in showroom staat is klaar voor de schroothandel!
Toch zoals het er momenteel naar uitziet, garagisten weten momenteel nog niet om dit probleem te verhelpen en zonder dat je het weet ben je hopen geld kwijt en faalt hij volgend jaar alsnog bij de nieuwe keuring.
Ondertussen blijven die oudere diesels zonder DPF meestal gewoon verder ronken in het verkeer.
Grappige opmerking van de controleur...spijtig zei hij, indien je wagen 2 maanden ouder geweest was zou deze met 100% zekerheid goedgekeurd zijn.
Wat gaan ze nog allemaal uitvinden om de hard werkende mens met een normaal loon nog meer te pesten!
Ik heb echt geen 80.000 euro liggen voor een elektisch wagentje hoor en ook niet een salariswagen!
Dus ik raad iedereen aan die in eenzelfde situatie zit een soort klacht neer te leggen, zal waarschijnlijk niet veel uit maken maar zou toch graag hebben dat het iets meer in de actualiteit komt...iets waar veel politici namelijk toch gevoelig voor zijn.
Men spreekt momenteel van een 6% afkeuringen voor de zogenaamde EURO5b modellen...maar dit is echt belachelijk weinig en strookt niet aan de realiteit, tenminste als ik de keurder van vandaag mag geloven die me zei dat hij meestal op voorhand weet welke wagens er niet zullen slagen...en dat zijn er zeer veel hoor en niet alleen in die euro 5b ....veel euro 6 onspringen ook niet die ridicule test die vaak afwijkende resultaten geeft na meerder maal te testen na elkaar.
Ik ben er echt het hart van in...na wat sparen in 2013 eindelijk mijn droomwagen aangekocht te hebben (gezin met 4 personen en 2 honden) kom ik dit 10 jaar later tegen! Wij rijden nog geen 8000 km jaarlijks en worden gebrandmerkt als grote vervuilers terwijl deze middag de lane naast me op de keuring een zeer oude stinkende kleine vrachtwagen voor paarden stond te puffen die op het einde van de controle wel weer goedgekeurd was .
Gewoon zielig en in wat een tijden we toch terecht gekomen zijn!
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21166
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Exact dat had ik ook met mijn V90, schoner dan de buitenlucht.
@tommy, met 8k per jaar in een diesel rijden?
Hij word gewoon niet warm en daardoor is hij vies, je had beter een benzine kunnen kopen.
Diesels moeten warm gereden worden en dat regelmatig, het blok vervuilt anders van binnen waardoor hij niet optimaal verbrand met afkeur als resultaat.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
- Locatie: Overijssel
Wat een ellende met veel diesels als ik dit topic zo door lees…
Was ook een beetje huiverig en heb m’n V60 laten testen. Uitslag 5000 deeltjes
Was ook een beetje huiverig en heb m’n V60 laten testen. Uitslag 5000 deeltjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic (Obbe Tune), 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion III, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY13 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08 Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05 Sold
Volvo 480 2.0S, Aut. MY93 Sold
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY13 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08 Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05 Sold
Volvo 480 2.0S, Aut. MY93 Sold
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 2394
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Juist, dat is het probleem. Hier hadden we ook een VEA D5 van 2017 aan de teller, dezelfde motor als in jouw V90.
nog geen 50K op de teller, en alleen gebruikt voor kleine stukjes. Finaal afgekeurd dus
Life is what happens while you're busy making other plans
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21166
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Mijn vrouw draait dan met de ogen als ik weer eens de oprit van de snelweg opboender even lekker doorhalen in de eerste 5 versnelling.
Einde invoegstrook net geen invordering, maar hij is wel schoon.
Dieseltje van mijn broer ook, korte stukjes, niet op temperatuur en dus gedonder met de apk.
Einde invoegstrook net geen invordering, maar hij is wel schoon.
Dieseltje van mijn broer ook, korte stukjes, niet op temperatuur en dus gedonder met de apk.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3913
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ja, ik denk dat we hier wel een patroon in resultaten gaan zien: als de diesel gebruikt wordt voor lange afstanden dan is de slagingskans een stuk groter.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20694
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
@Tommy, het meeste is al gezegd. Je diesel is door te korte stukjes te veel inwendig vervuild. Dat is het grote nadeel van een diesel. Die moet kilometers maken.
De motor moet het komende jaar een behoorlijk aantal keer goed warm worden en op "zijn staart" getrapt worden. Eventueel dieselcleaner erin.
De motor moet het komende jaar een behoorlijk aantal keer goed warm worden en op "zijn staart" getrapt worden. Eventueel dieselcleaner erin.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14704
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Tommy maak eens een echt lange rit zoals rondje met toeren in hoger bereik dus boven de 2200 rpm houden en dan Ardennen Luik de berg omhoog doorblazen, Brussel, Luik en dan naar de testbank....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8220
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Over opwarmen gesproken...
De test wordt uitgevoerd met warme motor.
Maarrrrr....
Wat is warm? Stationär draaien tot de koelvloeistofmetertje de 80°C aanwijst of dat de motorolie voldoende op bedrijfstemperatuur is?
Daar zit wezenlijk ook een verschil in. En heeft dit verschil dan ook invloed op de meting?
De test wordt uitgevoerd met warme motor.
Maarrrrr....
Wat is warm? Stationär draaien tot de koelvloeistofmetertje de 80°C aanwijst of dat de motorolie voldoende op bedrijfstemperatuur is?
Daar zit wezenlijk ook een verschil in. En heeft dit verschil dan ook invloed op de meting?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3913
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Je zou idd de motor goed warm moeten stoken. Maar of iedere garage dat doet?
Ik ga iig via de snelweg naar mijn garage op de morgen van de APK, rijd de auto naar binnen en steek direct de deeltjesteller erin...
Daarna de rest van de APK en de andere werkzaamheden...
Ik ga iig via de snelweg naar mijn garage op de morgen van de APK, rijd de auto naar binnen en steek direct de deeltjesteller erin...

Daarna de rest van de APK en de andere werkzaamheden...

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21166
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik ga binnenkort eens even met de 308 van broer de grens over, die moet idd deze maand voor de apk en die ziet het gebeuren.
Ding eens even stevig warm draaien en dan de apk in.
Ding eens even stevig warm draaien en dan de apk in.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45