Hoi allemaal,
Sinds een paar weken heb ik last van een "hikkende" D4. Doet het niet altijd, maar wel regelmatig. Meest als ik gelijkmatig rij.
D4 heeft kort geleden nog onderhoudsbeurt gehad.
Misschien heeft het een met het ander te maken, maar ik hoor als ik de motor uit heb gezet ook een fluittoon die een paar seconden te horen is.
Bedankt voor jullie reacties alvast.
Hikkende D4
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 02.06.2018 - 10:58
Hoi Jodocus, Mogelijk is het EGR systeem de boosdoener door zware vervuiling intern; intercooler, buizen en EGR klep. Heb dit al 2 x gehad en heb de D4 eruit gedaan.... Fluittoon is standaard naar mijn weten en heeft hier niets mee te maken
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 03.11.2006 - 18:09
Dank je wel. Ga komende week bij Nordicar langs.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Voor 99% een EGR klep die af en toe blijft hangen.
- Inny
- 2nd Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 17.07.2013 - 09:13
En wat was de uitkomst?

▇ Volvo V40 D4 R-Design - MY2014 - 2019-
▇ Volvo V40 D2 R-Design - MY2014 - 2013-2018
▇ Ford Fiesta 1.6 TDCi - MY2008 - 2012-2013
▇ Citroën C4 1.6 16v HDi - MY2008 - 2011-2012
▇ Ford Mondeo Titanium 2.0 TDCi - MY2008 - 2010-2011
▇ Volvo V40 D2 R-Design - MY2014 - 2013-2018
▇ Ford Fiesta 1.6 TDCi - MY2008 - 2012-2013
▇ Citroën C4 1.6 16v HDi - MY2008 - 2011-2012
▇ Ford Mondeo Titanium 2.0 TDCi - MY2008 - 2010-2011
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Nou, ik heb in elk geval wel een uitkomst.
Collega van me rijdt een D4, ding had last van een hitje en dat werd een storing etc. Was dus inderdaad de EGR.
Naar de dealer en maak maar klaar, doe er ook gelijk even een beurtje bij……
De eindejaarsuitkering was niet voldoende, laten we het daar maar op houden.
Collega van me rijdt een D4, ding had last van een hitje en dat werd een storing etc. Was dus inderdaad de EGR.
Naar de dealer en maak maar klaar, doe er ook gelijk even een beurtje bij……
De eindejaarsuitkering was niet voldoende, laten we het daar maar op houden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Laat mij raden…
Na behandeling als een Jecco over het industrieterrein om hem even te ontdoen van roet?
Na behandeling als een Jecco over het industrieterrein om hem even te ontdoen van roet?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26948
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Kan je doen maar het complete inlaat traject heeft dit nul komma nul effect op.
Beter is om te zorgen dat de vervuiling geen kans meer kan krijgen.
EGR dicht en eventueel nog oliedampen uit het carter opvangen voordat deze via het systeem in de inlaat komen.
Beter is om te zorgen dat de vervuiling geen kans meer kan krijgen.
EGR dicht en eventueel nog oliedampen uit het carter opvangen voordat deze via het systeem in de inlaat komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik bedoel Fred, dat ze daarna even een rondje maken over het industrieterrein.
Dat had ik dus niet in de gaten toen men zei, stap maar even in en ga maar even mee.
Een D5 heeft niet heel veel straat nodig om bij volgas tot snelheden te komen die je in de kom het rijbewijs kosten, tel daarbij straten van rechts op en figuren die weten dat ze van rechts komen en je hebt het beeld compleet.
Levensgevaarlijk…….
Dat had ik dus niet in de gaten toen men zei, stap maar even in en ga maar even mee.
Een D5 heeft niet heel veel straat nodig om bij volgas tot snelheden te komen die je in de kom het rijbewijs kosten, tel daarbij straten van rechts op en figuren die weten dat ze van rechts komen en je hebt het beeld compleet.
Levensgevaarlijk…….
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26948
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Op die fiets 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10505
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ik heb een beetje ervaring met de 4 cilinder D4 motoren. 2x de 181PK en 2x de 190PK. Ik heb een airintake, @Dennis, laten doen bij de laatste D4. Resultaat was een smooth lopende D4. Bij de buurman wel tegelijk 'iets' laten aanpassen. Was er erg blij mee. Ondertussen loopt die D4 al weer een dik jaar bij de nieuwe eigenaar.
TIP; Je mag de D4 best af en toe flink op z'n flikker geven en goed doortrappen daar waar het kan. Of een redelijke afstand rijden in een lage versnelling met een flink toerental. Zodat alles goed heet gestookt wordt.
TIP; Je mag de D4 best af en toe flink op z'n flikker geven en goed doortrappen daar waar het kan. Of een redelijke afstand rijden in een lage versnelling met een flink toerental. Zodat alles goed heet gestookt wordt.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge